گزارش خبری پرویز فتاح درباره عملکرد بنیاد مستضعفان از آغاز شروع کرونا تا بحال ؛ از تسهیلات قرض الحسنه تا کمک های بلاعوض و بخشش اجاره بهای املاک بنیاد

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، سید پرویز فتاح در تشریح گزارش عملکرد بنیاد مستضعفان پس از شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: بنیاد مستضعفان از اوایل اسفند ماه و همزمان با شیوع کرونا اقدامات خود را در این بخش آغاز کرد و اقدامات این بنیاد از همان بدو امر در هماهنگی با دولت انجام شد.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه طی ۲ ماه اخیر اقدامات بنیاد بدون وقفه و حتی در ایام تعطیل نیز ادامه داشت و همه اقدامات با هماهنگی کامل دولت و ستاد ملی کرونا انجام شده و به اطلاع رئیس جمهور، معاون اول و مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا رسیده است افزود: ما در این بحران در کنار دولت بوده و هستیم و کار موازی و غیرهمجهت با دولت انجام نمی دهیم. البته اقدامات دولت فراگیر و برای همه آحاد مردم است و ما تکمیل کننده و متمم اقدامات دولت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان با همه امکانات به میدان آمده وعلاوه بر اموال و املاک، نقدینگی در اختیارش را هم به کار گرفته است، ادامه داد: این ماموریت ما تا پایان کرونا و حتی بعد از آن برای جبران تبعات اقتصادی ادامه دارد و بنیاد مستضعفان در کنار مردم و دولت خواهد بود و مضایقه ای هم برای کمک رسانی به مردم نداریم.

فتاح با اشاره به ادامه دار بودن فعالیت های تولیدی بنیاد مستضعفان به موازات مشارکت در کمک رسانی برای مقابله با کرونا، گفت: ما به صورت توأمان وظیفه اصلی خود که تولید در کشور هست را با توجه به شعار سال ادامه می دهیم و به هیچ وجه غفلت نخواهیم کرد و در فرصت مناسب نیز گزارش برنامه ریزی بنیاد مستضعفان برای جهش تولید را خدمت ملت عزیز ارائه خواهیم داد.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: پس از شیوع کرونا اولین کار بنیاد مستضعفان در سطح ملی، بخشش اجاره بهای ۲ ماه فروردین و اسنفد ماه بود و با توجه به ادامه بحران کرونا، امروز اعلام می کنیم کلیه اجاره بهای اردیبهشت ماه املاک تجاری بنیاد مستضعفان در سراسر کشور بخشیده می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از اقدامات بنیاد مستضعفان برای مقابله با شیوع کرونا، پرداخت وام قرض الحسنه به اقشار ضعیف و اصناف آسیب دیده در بحران کرونا است، گفت: با تامین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان قرار شد، برای این اقشار وام قرض الحسنه در نظر گرفته شود و ۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ از طریق بانک سینا و ۱۰۰ میلیارد نیز از طریق صندوق امداد ولایت به این عزیزان پرداخت می شود.

فتاح اضافه کرد: از این وام قرض الحسنه ، سهمیه ای برای اقشار و اصناف آسیب دیده در نظر گرفته شده است و این سهمیه از طریق دستگاه های مرتبط به این عزیزان تخصیص می یابد و بنیاد مستضعفان هیچ مسئولیتی برای شناسایی افراد در اصناف و اقشار مذکور را ندارد و تنها تامین اعتبار این تسهیلات را عهده دار شده است.

به گفته رئیس بنیاد مستضعفان قرار است پرداخت این وام قرض الحسنه که کارمزدی کمتر از ۴ درصد دارد، از هفته جاری آغاز شود و سقف این تسهیلات ۵ میلیون تومان خواهد بود و برای موارد خاص بسته به صلاحدید دستگاه های مرتبط، تا ۱۰ میلیون تومان نیز پرداخت می شود و بازپرداخت این وام قرض الحسنه به صورت ۲۴ ماهه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به همکاری بنیاد مستضعفان با ۴۰۰ گروه جهادی از ابتدای شیوع کرونا ابراز امیدواری کرد که این همکاری با گروه های جهادی توسعه یابد.

فتاح در ادامه با تشریح کمک های بنیاد مستضعفان به کمیته امداد و بهزیستی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز طی چندین مرحله ۱۶۰ میلیارد تومان به کمیته امداد و ۴۶ میلیارد تومان هم به سازمان بهزیستی پرداخت شده است و این مبالغ توسط این دو نهاد، در ماموریت هایشان هزینه شده است. البته بنیاد مستضعفان ۵ میلیارد تومان هم برای حمایت از کودکان کار در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: این بنیاد در ۳ مرحله نیز مبلغ ۱۳ میلیارد تومان را به شهرداری تهران در قالب کارت هدیه برای حمایت از کارگران پسماند، سازمان بهشت زهرا، دستفروشان و بخشی نیز برای زنان سرپرست خانوار پرداخت کرده و شهرداری تهران متولی شناسایی و توزیع این هدایا میان این عزیزان بوده است و باید گزارش کار خود را به ما اعلام کند.

وی گفت: همچنین در هماهنگی با رئیس محترم قوه قضائیه و سازمان زندان ها، برای حدود ۳۸ هزار زندانی نیازمند مبلغ ۲۰ میلیارد تومان را پرداخت کردیم که مسئولیت توزیع این هدایا نیز بر عهده سازمان زندان ها است.

اینفوگرافیک اقدامات بنیاد مستضعفان در مقابله با ویروس کرونا

فتاح با اشاره به پرداخت کارت هدیه یک میلیون تومانی به کولبران سه استان کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان گفت: به دنبال درخواست کتبی استانداران این سه استان، برای کمک به معیشت کولبران، کارت هدیه یک میلیون تومانی از سوی بنیاد مستضعفان پرداخت شد.

وی تاکید کرد: البته مسئولیت شناسایی کولبران و توزیع این هدایا نیز با استانداران این سه استان است و بنیاد مستضعفان بر اساس تعداد افراد شناسایی شده توسط استانداران، مبالغ مورد نظر را پرداخت کرده است.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: علاوه بر این موارد، برای استان سسیستان و بلوچستان نیز با درخواست استاندار این استان، مبلغ ۲۵ میلیارد تومان نقدا و با هدف توزیع میان افراد فاقد شناسنامه، مهاجران خارجی و نیازمندان این استان پرداخت شد و شناسایی و توزیع این افراد نیز طبق سایر موارد بر عهده استاندار و مسئولان استانی است.

وی با اعلام خبر پرداخت هدیه یک میلیون تومانی به ملوانان و صاحبان قایق های مسافری در ۲ استان هرمزگان و بوشهر گفت: با تقاضای استانداران بوشهر و هرمزگان به هر یک از این عزیزان مبلغ یک میلیون تومان هدیه پرداخت شد و این رقم با توجه به تعدادی است که استانداران به ما اعلام کرده اند و ما بر اساس رقم اعلامی در مکاتبات استانداران، این مبلغ را تخصیص دادیم.

فتاح اضافه کرد: همچنین برای تمام ساکنان جزیره هرمز، لارک و هنگام از سوی بنیاد مستضعفان کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی پرداخت شد و همین رقم برای مددجویان جزیره قشم در اختیار استانداری این استان قرار گرفت.

وی با اشاره به کمک بنیاد مستضعفان برای استان قم که در اوایل اسفندماه جزو استان های درگیر کرونا بود افزود: بنیاد مستضعفان در ۳ نوبت ۷ میلیارد تومان را برای این استان پرداخت کرد.

به گفته رئیس بنیاد مستضعفان، این بنیاد برای خیریه هایی مثل کهریزک و برخی خیریه های بزرگ که درگیر کرونا بودند نیز در حد توان خود پرداخت هایی را انجام داده است.

تحویل ۲۴ دستگاه امبولانس به همراه ۳ راننده ۳ شیفت به ستاد مبارزه با کرونا استان تهران، تولید و تامین ۱٫۵ میلیون ماسک، الکل و سایر تجهیزات لازم نیز از جمله اقداماتی بود که به گفته فتاح توسط بنیاد مستضعفان برای مقابله با شیوع کرونا انجام شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شرکت های بنیاد مستضعفان در بورس گفت: تا امروز ۳۲ شرکت عمده ما در بورس هستند و بنا داریم بر اساس ضوابط موجود، حتی المقدور شرکت هایمان را در بورس عرضه کنیم و امسال آمارهای بهتری را ارائه خواهیم داد.

فتاح با بیان اینکه هدایای تخصیص داده شده از سوی بنیاد مستضعفان به اقشار ضعیف طی این مدت، در قالب کارت خرید کالا بوده است گفت: این موضوع در دولت هم مطرح شد و بحث بود که کمک ها به صورت تزریق نقدینگی انجام نشود؛ لذا کارت های هدیه ما کارت های خریدی است که در عین حال قابلیت نقد شدن ندارند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استفاده بنیاد مستضعفان از املاک در اختیارش در موضوع مبارزه با شیوع کرونا گفت: ما از همان ابتدا به دکتر نمکی و دکتر زالی اعلام کردیم که امادگی داریم تا در صورت نیاز املاک در اختیارمان را برای قرنطیه افراد مشکوک، بیماران و حتی استراحت پزشکان آنها در نظر بگیریم و تا امروز نیز ۸ مرکز را تجهیز کردیم و در حال حاضر نیز یکی از هتل هایمان میزبان دانشجویانی است که از ایتالیا وارد کشور شده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در بنیاد مستضعفان برای ماه مبارک رمضان و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات نیز برنامه سنگینی داریم و در سطح ملی با سایر دستگاه ها هماهنگ شده ایم و سهم و مشارکت ما در این بخش نیز معلوم شده و به زودی جزئیات این اقدام مشترک به اطلاع عموم خواهد رسید.