رئیس کمیته امداد امام خمینی بر اهمیت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در توسعه مشاغل دانش‌بنیان برای مددجویان تاکید کرد

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از سایت خبری کمیته امداد، سید مرتضی بختیاری در همایش هفته پژوهش که با حضور روسای دانشگاه‌های شریف و آزاد اسلامی و تنی چند از اساتید و پژوهشگران در حوزه های مختلف برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش افزود: طبق اساسنامه کمیته امداد، شناسایی نیازمندان برای ارائه خدمات، یکی از ماموریت‌های کمیته امداد است که این مساله جز با روش‌های علمی و پژوهش‌های کاربردی میسر نیست.
وی با بیان اینکه مطالعاتی در حوزه خط فقر و جغرافیای فقر در کمیته امداد در حال انجام است، اضافه کرد: این مطالعات در ۳۱ استان کشور انجام شده و در ادامه، باید جغرافیای فقر با آمایش سرزمینی تطبیق داده شود تا با توجه به اقلیم و شرایط خاص هر استان، راه حل‌های مبتنی بر پژوهش دیده شود.
رئیس کمیته امداد با اشاره به تحصیل ۳۷۵ هزار دانش‌آموز و بیش از ۷۰ هزار دانشجوی تحت حمایت کمیته امداد در مقاطع مختلف تحصیلی، ادامه داد: این دانش‌آموزان و دانشجویان، امانت‌هایی هستند که با حمایت کمیته امداد در آینده جامعه فرهیختگان کشور را تشکیل می‌دهند و در هر سنگری که قرار بگیرند، خدمت‌گذار خواهند بود.
بختیاری بر ضرورت توانمندسازی مددجویان تاکید کرد و گفت: در مقوله توانمندسازی نیاز به مدل‌های جدید داریم و باید کار مطالعاتی بیشتری انجام شود که به همین منظور کمیته امداد همکاری با هیات‌های اندیشه‌ورز را آغاز کرده است.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای توان فکری مددجویان افزود: توانمندسازی تنها ایجاد اشتغال دانش‌بنیان و تامین مسکن نیست بلکه باید به مددجو این اعتماد به نفس و توان فکری را بدهیم که می‌تواند روی پای خود بایستد.

رئیس کمیته امداد استفاده از پتانسیل اساتید و دانشگاه‌ها را در تعریف روش‌های نوین توانمندسازی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه شریف و دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه می‌توانند کمک بسیاری داشته باشند و کمیته امداد قصد دارد تا حلقه اتصال مراکز علمی و دانشگاهی در انجام پژوهش‌های مساله‌ محورباشد.

بختیاری با بیان اینکه کمیته امداد بدون مشارکت و همراهی مردم نیکوکار در انجام مسئولیت‌های خود موفق نخواهد شد، گفت: از کل بودجه کمیته امداد حدود ۴۶ درصد از منابع دولتی تامین می‌شود و مابقی از محل مشارکت مردم و خیران است و باید تدبیری اندیشیده شود تا مردم در مدیریت این نهاد نیز مشارکت کنند.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه امام (ره) با تاسیس کمیته امداد نگاهی نو را در یاری‌رسانی به نیازمندان پایه‌گذاری کرد، گفت: در این رویکرد، مخاطبان کمیته امداد نه فقط محرومان، بلکه کل جامعه به عنوان خیر و نیکوکار هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های اجتماعی حمایتی باید در محوریت جامعه قرار بگیرند، افزود: مساله کمک به نیازمندان و توانمندسازی محرومان ابعاد مختلفی دارد که باید مورد نظر باشد.

طهرانچی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در حوزه مشاغل دانش‌بنیان با تمام توان در کنار کمیته امداد و مددجویان این نهاد است و با راه اندازی نظام موضوعات در پایان‌نامه‌های دانشجویان، بتوانیم زمینه‌های پژوهشی مورد تاکید کمیته امداد را در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی با ظرفیت ۶۰ هزار پایان‌نامه دوره‌های ارشد و دکترا به صورت علمی پیگیری کنیم.

در ادامه این همایش، محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف، کمک به محرومان و عبور از شرایط اقتصادی فعلی کشور را مستلزم تعامل دستگاه‌های دولتی با نهادهای علمی دانست و گفت: امروز به دانشگاهی نیاز داریم که جامعه محور و اثربخش در اجتماع باشد.

وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی شریف با ۱۲ هزار دانشجو باید بتواند از طریق تدوین پایان‌نامه‌های مساله‌محور مشکلی را از جامعه حل کند و دین خود را ایفا کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: کمیته امداد حلقه اتصالی را میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایجاد کرده و باید از این ظرفیت به ویژه در حوزه اشتغال دانش‌بنیان نیازمندان و سرمایه‌گذاری در ایده‌های دانشجویان استفاده کنیم.

در پایان این همایش تفاهم‌نامه‌های کمیته امداد با دانشگاه‌های آزاد اسلامی و صنعتی شریف در زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زمینه کارآفرینی برای مددجویان این نهاد به امضا رسید.

همچنین سامانه مدیریت دانش در کمیته امداد با هدف کسب مزایای رقابتی، جلوگیری از افت دانش و پیشگیری از خروج دانش کارکنان پس از بازنشستگی رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «خیر و احسان» به عنوان یک پژوهش قرآن‌محور برنامه پایانی همایش هفته پژوهش کمیته امداد بود که با حضور تدوین‌کنندگان این اثر پژوهشی انجام شد.

  • منبع خبر : https://news.emdad.ir/fa/newsagency/172424/استفاده-از-ظرفیت-دانشگاه-ها-و-مراکز-پژوهشی-در-توسعه-مشاغل-دانش-بنیان-برای-مددجویان