رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه میراث وقف در موزه ملی ایران ضمن تاکید بر اهمیت قرابت سازمان اوقاف و وزارت میراث فرهنگی گفت: سعی کرده ایم که وقف در خدمت معیشت مردم باشد.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای سخنانش در مراسم افتتاح نمایشگاه میراث وقف و دستاوردهای نهاد وقف ضمن قرائت آیاتی از سوره مبارکه حاقه ، گفت: لفظ وقف در قرآن نیامده اما با این حال قرآن کریم در چند سوره به ماهیت وقف اشاره کرده است. زکات ندادن و نماز نخواندن در قرآن از نشانه های جهنمی بودن معرفی شده است.

وی ادامه داد: موقوفات بسیار زیادی در کشور وجود دارد و سنت وقف ریشه در فرهنگ اسلامی ایرانی ما داشته است.

وی افزود: ۲۰۰ هزار موقوفه ثبت شده و ۴۲۰ هزار رقبه در کشور وجود دارد.

خاموشی تصریح کرد:ما ضمن تبریک به میراث فرهنگی به خاطر اینکه اخیرا لباس وزارتخانه بر تن کرده در همین جا اعلام می کنیم که هم خانواده ایم و قرابت زیادی بین وقف و میراث فرهنگی وجود دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: به استثنای آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، حرم حضرت احمد بن موسی و حضرت عبدالعظیم که تولیت آنها را خاص دیده‌اند ۸۵۰۰ بقعه در کشور ثبت شده است که همه آنها ارزش تاریخی و میراثی دارند.

وی اضافه کرد: ما دست نوشته ها و وقف نامه های عجیبی داریم که قدمت تاریخی دارند و مربوط به صدها سال پیش هستند. در این زمینه به کمک میراث فرهنگی احتیاج داریم چون برخی از این نسخه های وقفی منحصر به فرد محسوب می شوند.

رئیس سازمان اوقاف در ادامه با اشاره به راه اندازی موزه وقف افزود: انشاالله به زودی موزه وقف کلید می خورد. همچنین ما تصمیم گرفتیم به بهانه دهه وقف چهره های جدیدی از وقف نمایش دهیم. به عنوان مثال برگزاری مراسم با حضور شرکت های دانش بنیان یکی از آنهاست. به این ترتیب که ما سعی کردیم با شرکت های دانش بنیان از مرحله میانی به بعد یعنی در جایی که می خواهند تولید انبوه را آغاز کنند مشارکت کنیم.

وی ادامه داد : سعی کردیم وارد مسیری شویم که به نوعی با تحریم ها هم مقابله کند و بتواند نقش خوبی در معیشت مردم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در همین جا از اندیشمندان و کارشناسان کمک می خواهیم که درباره بعضی از شاخه های جدیدی که قرار است در سازمان اوقاف راجع به آنها کار شود به ما کمک کنند.

خاموشی همچنین یادآور شد: یکی از شاخص‌های جدید ایجاد صندوق وقف پول است که در این خصوص باید مسائل شرعی آن را با بزرگان مطرح کنیم. می‌توانیم وقف اشتراکی را نیز اجرایی کنیم‌ تا افرادی که نمی‌‌توانند وقف کاملی داشته باشند به عنوان مثال با پرداخت مبلغی در ساخت یک مدرسه وقفی مشارکت داشته باشند.

دکتر خاموشی در پایان از وزارت میراث فرهنگی بابت همکاری با سازمان اوقاف تشکر کرد.

در انتهای این مراسم تفاهم نامه میانه حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری امضا و نمایشگاه میراث و دستاوردهای وقف افتتاح شد.

  • منبع خبر : https://www.oghaf.ir/news/view-332029.aspx