وزارت دادگستری به عنوان ناظر اجرای این قوانین در ایران و همچنین پلیس فتا،باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و با خاطیان برخورد کنند.

به گزارش خیرین به نقل از  وبسایت بهزیستی؛”حسین نوروزی” روزنامه نگار حوزه کودک و سردبیر سایت ویدیویی کیدتاکس(رسانه ویدیویی درباره جهان کودک و نوجوان) گفت :متاسفانه خانواده ای که زیر فشار فقر مستاصل شده است،برای دریافت کمک و پول با فرد بعنوان خیر وارد “معامله ای” می شود که در آن حقوق اولیه کودک خود را ضایع می کند.

وی در خصوص استفاده از تصاویر چهره کودکان در فضاهای مجازی افزود:به طور کلی انتشار تصویر کودکان در هر عنوان و قالبی اما و اگرهایی دارد ،از جمله اینکه با انتشار این تصاویر به جای آنها تصمیم می گیریم و “آینده ای تصویری” برای آنها رقم می زنیم که هیچ نقشی در آن ندارند و شاید بعدها با آن موافق نباشند.

به گفته وی ،حتی گاهی در زندگی روزمره هم می بینیم که تصایری از چهره  و حرکات خنده دار و بامزه کودکان منتشر می شود و اطرافیان،آن کودک را با همان عکس و ویدیو به خاطر می آورند که ممکن است در آینده باعث پشیمانی این کودکان شود.

نوروزی ادامه داد: عکس و یا هر داده ای که در اختیار عموم مردم قرار داده می شود،ممکن است به دست افراد بیمار بیفتد و سوء استفاده های زیادی ازآن بشود.علاوه براین حقی به نام “حق بر فراموشی” وجود دارد به این معنی که همه ما حق داریم هیچ داده ای از ما در اینترنت وجود نداشته باشد و با انتشار فیلم و عکس و محتواهایی که در فضاهای عمومی منتشر می کنیم؛عملا این حق را زایل می کنیم.

این  روزنامه نگار تصریح می کند:زمانی که صحبت از خانواده های محروم می شود تمامی این ضرورت ها دوچندان می شود.تصویری  از یک کودک محروم در فضایی ناراحت کننده که قطعا کسی دوست ندارد در آن محیط باشد موجب ساخت یک تصویر همیشگی از آن کودک در فضایی فلاکت بارمی شود به گونه ای که  تا ابد او را درد کشیده و محروم به جامعه معرفی می کند.

تصویری  از یک کودک محروم در فضایی ناراحت کننده که قطعا کسی دوست ندارد در آن محیط باشد موجب ساخت یک تصویر همیشگی از آن کودک در فضایی فلاکت بارمی شود

سردبیر سایت ویدیویی “کیدتاکس”نقض حقوق کودکان را مغایر با  قوانین کنوانسیون جهانی حقوق کودکان  (که کشور ایران نیز از اعضای آن است)دانست و بیان داشت : وزارت دادگستری به عنوان ناظر اجرای این قوانین در ایران و همچنین پلیس فتا،باید  به وظایف قانونی خود عمل کنند و با خاطیان برخورد کنند.

نوروزی همچنین  انتشار این تصاویر را مغایر با حفظ شأن و منزلت انسانی ارزیابی کرد و گفت: در تعاریف عرفی و مذهبی ما صراحتا به حفظ کرامت افراد و پرهیز از کمک علنی و خجالت دادن آنها مکرر توصیه شده است و علاوه بر این ،کمک هایی از این دست از اساس  مشکلی را حل نمی کند زیرا به دفع پایدار فقر کمک نمی کند و چون مقطعی و  موردی هست و  به شکل سیستماتیک و با عوامل ایجاد فقر برخورد نمی شود؛ بنابراین آن را تشدید هم می کند.