بخشی از زکات دریافتی مرتبط با پروژه‌های عام‌المنفعه با مشارکت جهاد کشاورزی و کمیته امداد برای فقرزدائی و کمک به توسعه زیرساخت‌های کشاورزی و اقتصاد روستاهای محروم هزینه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از سایت خبری کمیته امداد، محسن علیزاده، مدیرکل کمیته امداد استان یزد در نشست هم‌اندیشی که باهدف محرومیت‌ زدایی از روستاها و با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در استان یزد و جمعی از مسئولان کمیته امداد و جهاد کشاورزی استان یزد برگزار شد، گفت: بخشی از زکات دریافتی مرتبط با پروژه‌های عام‌المنفعه با مشارکت جهاد کشاورزی و کمیته امداد برای فقرزدائی و کمک به توسعه زیرساخت های کشاورزی و اقتصاد روستاهای محروم هزینه می‌شود.

وی افزود: توسعه روش‌های آبیاری تحت‌فشار و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در روستاها، مزارع و باغ‌هایی که صاحبان آن‌ها مصداق مصرف‌کنندگان زکات هستند در این زمینه موردنظر هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد تصریح کرد: مناطق محروم استان (غیر برخوردار) و کشاورزانی که استحقاق بهره‌مندی در این خصوص رادارند با هماهنگی اعضای شورای زکات استان می‌توانند با تعریف پروژه‌های آب‌وخاک مانند پوشش نهرهای سنتی، بازسازی و نوسازی قنات‌ها، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، طرح‌های کوچک تأمین آب، تجهیز اراضی کشاورزی که همگی برای مصرف بهینه آب بوده از این طرح بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: تمامی بهره‌برداران این طرح باید از افراد بی‌بضاعت و فاقد توان مالی برای سرمایه‌گذاری مالی باشند.

سید جمال سجادی پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی بابیان اهمیت تعامل و هم افزائی بیشتر ادارات جهاد کشاورزی و کمیته امداد در سطح شهرستان‌ها در بحث زکات و توسعه زیرساخت های کشاورزی روستاها گفت: در بخش احیای قنات‌ها و آبیاری‌های تحت‌فشار کمک‌ها و اقدامات خوبی از سوی جهاد کشاورزی در چند سال گذشته انجام‌شده است و استفاده از ظرفیت زکات برای تکمیل طرح‌های مشمول در روستاهای محروم بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه زمان برگزاری جشنواره‌هایی که به شکرانه برداشت محصول برگزار می‌شود بهترین فرصت برای دریافت و تبلیغ زکات است، گفت: بهترین شکرانه برداشت محصولات پرداخت زکات است، انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی هدفمند و مشترک توسط جهاد کشاورزی و کمیته امداد در محل خرید محصولات و زمان برگزاری جشنواره‌هایی که به شکرانه برداشت محصولات برگزار می‌شود می‌توان اقدامات مؤثری در دریافت و ترویج این فریضه الهی انجام داد.

سید محمد موسوی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد با تعامل و همکاری جهاد کشاورزی و کمیته امداد گام‌های اساسی در خدمت‌رسانی به خانواده‌های مستضعف و محروم برداشته شود و سبب رفع بخشی از نیازهای آنان شود.

وی افزود: قنات‌های مشمول طرح شناسایی‌شده است و لیست آن برای رفع بخشی از نیازها به دبیرخانه شورای زکات استان (کمیته امداد) ارسال‌شده است و امیدواریم با احیای این قنات‌ها زندگی در روستاهایی که سال‌ها دچار خشک‌سالی بوده‌اند جاری شود.

  • منبع خبر : https://news.emdad.ir/fa/newsagency/172194/توسعه-زیرساخت-های-کشاورزی-روستاهای-محروم-از-محل-زکات