وی افزود : سالانه ۶۰۰ متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان کمیته امداد و بافندگان شرکت تعاونی نقش‌آفرینان زرنج شهرستان زابل تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از سایت خبری کمیته امداد امیراسماعیل میر مدیرعامل شرکت تعاونی نقش آفرینان زرنج و یکی از کارآفرینان موفق در قالب طرح راهبری شغلی کمیته امداد استان سیستان و بلوچستان است که از سال ۹۳ فعالیت در حوزه بافت فرش منطقه سیستان را شروع کرده و تاکنون با همت فرش بافان تعدادی از انواع طرح‌های این منطقه تولید شده است.
   
مدت‌ها به‌دنبال ایجاد یک راه کسب و کار که بتواند هم برای خود ایجاد اشتغال و هم برای دیگران کارآفرینی کرده باشد، بود و در نهایت با توانمندسازی کارجویان بستر اشتغال و درآمدزایی آنها را فراهم کی کند.

به دلیل علاقمندی به کارهای تولیدی، کلاس‌های آموزش قالی بافی برگزار می کرد ، افراد علاقه‌مند زیادی در کلاس‌ها حضور می یافتند ، در حین برگزاری کلاس ها از طرف هنرجویان با هر موفقیت کوچک مورد تشویق قرار گرفت و همچنین برای تداوم همکاری در کارگاه قالی بافی تمایل نشان دادند

تا اینکه دریک جمع میهمانی با دیدن دارقالی از آن به بعد تحقیقات در زمینه تولید فرش و قدمت آن در سیستان پرداخت البته از آنجایی که تعصب خاصی نسبت به استان سیستان و بلوچستان داشت ترغیب شد تا از هنر دست زنان سرزمین‌اش  استفاده کند و این هنر ارزشمند اما رو به فراموشی رو جانی تازه ببخشد با این هدف که روزی بتواند طرح و نقش فرش استان خود را احیاء کند.

درطول انجام تحقیقات به استان‌های قم،اصفهان و تهران سفر کرد و بعد از بازار سنجی طرح نخ و نقشه تهیه کرد.

سپس از آنجایی که کم نیستند بانوانی ک با این هنر از دیرباز آشنا هستند در نتیجه با ساخت دارقالی و تهیه لوازم و مواد اولیه از طریق راه اندازی کارگاه‌های خانگی این کار را شروع کرد.

این کارآفرین موفق استان سیستان و بلوچستان گفت: با سرمایه اندکی که از فروش ماشین سواری شخصی ام به دست آوردم امکانات اولیه درتعداد محدود تهیه و شروع به راه اندازی کسب و کار کردم.

میر ادامه داد: هدف اصلی از کارکردن داشتن شغلی متناسب با معیارهای شخصی‌ام، ایجاد اشتغال برای دیگران به ویژه مردمان مظلوم و رنج کشیده سیستان که از کودکی خود شاهد آن بوده ام و شناساندن هنر دست زنان سرزمین‌ام است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آیا در شغلتان موفق بوده اید، یادآور شد: در حقیقت ۶۰ درصد موفق بوده ام و به هدف مد نظر رسیده‌ البته ایجاد کارگاه های متمرکز و پرداخت حقوق ماهیانه به بافنده براساس میزان و مقداربافت بر شغلم تاثیر بیشتر داشته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی نقش آفرینان زرنج شهرستان زابل افزود:  درآمد حاصل از کارام کافی هست اما متأسفانه به خاطر روند طولانی بافت و کامل شدن محصول و زمان بر بودن فروش قابل تأمل است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند نفر را مشغول کار کرده اید، گفت: از شروع کار تا کنون چون ورود افراد به چرخه تولید ما به صورت دوره ای و چرخشی هست نمی توان عدد مشخصی اشاره کرد ولی درحال حاضربیش از ۲۰ نفر مشغول بافت و یا درنوبت نصب دارقالی هستند.

میر خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات این فعالیت نبود چرخه تولید در منطقه سیستان به طوری مراحل تبدیل پشم به نخ در خارج این استان انجام می شود ، نداشتن بازار هدف و غیره است.

  • منبع خبر : http://news.emdad.ir/fa/newsagency/171540/تولید-سالانه-600-متر-مربع-فرش-دست-باف-توسط-مددجویان-و-بافندگان-شهرستان-زابل