تیراندازی‌ هایی که طبق یک سنت غیرحسنه در برخی جشن‌های عروسی انجام می‌شود این بار در شهر حمزه از توابع بخش سردشت دزفول یک نفر را کشت و یکی را رهسپار زندان کرد

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، مردم دامنه رشته کوه زاگرس به ویژه ساکنان بخش‌هایی از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و فارس از دیر باز به دلیل شرایط خاص محیطی با اسلحه‌های شکاری و بعضا جنگی قرابتی چند ده ساله دارند و بالتبع آیین‌های مردمان این جغرافیا نظیر نوروز و حتی تیراندازی‌ در مراسم عروسی بی‌ ارتباط با حضور نمادین این وسیله اغلب دردسرساز، برگزار نشده و همچنان نمی‌شود.

حال اینکه سنت حسنه‌ ازدواج نه فقط در شرع ما بلکه در عرف ایرانیان همواره اهمیت فراوانی داشته و حتی در برگزاری آن بر انجام آیین‌های معنوی خاصی تاکید شده است. امری که متاسفانه در شرایط روز جامعه ما لااقل در مناطقی از کشورمان چندان به گوش نرسیده و بدان عمل نمی‌شود. هنوز هم برخی از روستاها خرده فرهنگ‌های متحجرانه باقی مانده از ایامی دور با قوت خود برگزار شده و از قضاء سینه به سینه از والدین و بزرگترها به نسل بعدی منتقل می‌شود.

«عبدالله» یکی از قربانیان همین رسم ناصحیح است. مرد ۳۵ ساله‌ دزفولی که در شب عروسی تنها برادرش حین اجرای آیین سنتی تیراندازی‌ ، در اوج شادی ناخواسته دستش به خون یکی از مهمانان مراسم سرخ می‌شود.

ماجرایی که مربوط به پنج سال پیش است. آن وقتی که «حیدر» برادر کوچک «عبدالله» در غیاب پدر مرحوم‌شان رخت دامادی به تن کرد و برای همین منظور مراسمی را با وجود مشکلات معیشتی با شکوه برایش تدارک دیدند.

عبدالله در آن شب از فرط خوشحالی با هدف اعتبار بخشیدن بیشتر مراسم از چند دوست قدیمی خود که اسلحه‌های جنگی و شکاری بسیاری داشتند دعوت کرد تا در مراسم حضور یافته و عیش آن‌ها را با تیراندازی‌ دو چندان کنند.

قول و قراری که در ادامه با یک سهل‌انگاری و البته ناخواسته موجب مجروح شدن یکی از مهمان شد که علی‌رغم تلاش در رساندن فرد تیر خورده به بیمارستان و تلاش گروه پزشکی این مهمان ۴۰ ساله و عائله‌مند شب عروسی جان می‌بازد.

اتفاقی که به گفته حجت‌ الاسلام قدرت هاشم‌ نیا، مدیر نمایندگی ستاد دیه استان خوزستان در سال‌های اخیر شبیه به این اتفاق را متاسفانه بارها در جمع بختیاری‌های عزیز و دیگر اقوام بومی منطقه مشاهده نموده‌ایم. موضوعی که علت آن‌ها از سوی قضات محاکم با عنوان « خطای محض ناشی از تیراندازی‌ » گزارش شده است.

این مقام مسئول تکرار اتفاقاتی از این دست را در بین ایلات و عشایر مناطق مرکزی کشور نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی مطرح کرد و افزود: باید بگویم تعداد پرونده‌هایی از این جنس در حال حاضر اگر چه محدود است اما تشکیل پرونده‌ای از این قرار که یک عروسی را یک سنت غلط و یک باور ناصحیح به عزا تبدیل کرده هرگز قابل قبول نیست. این در شرایطی است که جشن‌ها و سرور قومیت‌های حاضر در این استان از فرط شادی اشباع بوده و هرگز نیازی به ایجاد هیجانات کاذبی چون تیرانداختن وجود ندارد.

هاشم‌ نیا با تقدیر از همیاری روسای قوم و شیوخ قبیله‌ها در کاهش حداکثری این برنامه‌ها یادآور شد: با عنایت به موضوع قوم و خویشی طرفین این دعاوی و وساطت ریش‌سفیدان قبایل در بسیاری از موارد، اختلاف منتهی به مصالحه می‌شود و موضوع مطالبه دیه دیگر به طرح شکایت از طریق دادگاه منتهی نمی‌شود اما با این وجود پرونده‌هایی از این دست که در روند رسیدگی ستاد دیه قرار گرفته، کم نیست.

وی یادآور شد: وجود تفنگ‌های جنگی و شکاری در جشن‌های مردمان این دیار آن هم در دست جوانان کم سن و سال که سرشار از انرژی هستند، زنگ خطری است که نه فقط شادی یک نفر یا حتی یک خانواده را بلکه ممکن است در چشم بر هم زدنی زندگی عادی بسیاری از افراد حاضر در آیین عروسی را به ماتم ابدی تبدیل کند. اتفاقاتی نظیر از دست دادن سرپرست یک خانواده یا معلولیت همیشگی یک جوان تحصیلکرده نمونه‌هایی است که می‌توان در قبال این پرونده‌ها بدان اشاره داشت.

حجت‌الاسلام هاشم‌نیا تصریح کرد: به راه انداختن کاروان‌های ویژه جشن‌ عروسی و دست بر روی ماشه یک اسلحه جنگی گذاشتن اگرچه برای افراد معدودی ممکن است هیجان‌انگیز باشد اما این گونه‌ هیجانات ناهنجار همواره به دور از فرهنگ اسلامی و ایرانی ما تعریف شده و در بیشتر موارد سلب آسایش جمع بزرگی را به دنبال دارد.

  • منبع خبر : http://www.ipro.ir/fa/news/2244/سنت-های-خانه-مانسوز-این-بار-دامن-مرد-دزفولی-را-گرفت