رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قروه : در سال جاری ۳۰ رقبه به مجموع رقبات اضافه شد و همچنین باید گفت که از موقوفات موجود ۸ مورد مختص به اهل سنت است.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه نشست خبری گرامیداشت هفته وقف با عنوان «وقف، رسانه، تکریم واقفان خیراندیش» در شهرستان قروه برگزار شد.

در این نشست رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قروه به ارائه گزارشی از موقوفات مرتبط به دو شهرستان قروه و دهگلان پرداخت و از ثبت ۴۴ موقوفه در این دو شهرستان خبر داد که از این تعداد ۳۳ موقوفه منفعتی بوده و دارای درآمد است.

به گفته حجت الاسلام مهدی مرادی با بیان اینکه باید عواید هر موقوفه را صرف نیت واقف کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر در این دو شهرستان ۲۸۱ مسجد، ۱۹ حسینیه و ۲ آرامستان وجود دارد و برای هر موقوفه از یک تا بی نهایت رقبه متصور شده ایم.

وی به وجود ۴ هزار و ۵۱۹ رقبه در دهگلان و قروه اشاره کرد که ۳ هزار و ۵۰۰ مورد آن مختص به شهر قروه بوده و مابقی هم به روستاها می رسد.

مطابق اظهارات مرادی در شهرستان قروه ۴ روستا به صورت ۶ دانگ وقفی هستند و در دهگلان هم چندین روستا ۳ دانگی وقف شده اند و بیشترین نیت واقفان برای مساجد، امور خیریه و روضه خوانی سید الشهداست.

وی با تأکید بر صیانت از موقوفه ها در راستای اجرای صحیح آن ها، افزود: در سال جاری ۳۰ رقبه به مجموع رقبات اضافه شد و همچنین باید گفت که از موقوفات موجود ۸ مورد مختص به اهل سنت است.

مرادی از درآمد حاصله از موقوفات موجود گفت و تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون موقوفات منفعتی ۶۰ میلیون تومان درآمد داشته اند که صرف همان موقوفه شده و در مجموع در دو شهرستان ۴۵۰ میلیون تومان برای موقوفات هزینه شده است.

وی هزینه های صورت گرفته را شامل مساجد، نیازمندان، تهیه بسته کالا، تهیه پک تحصیلی برای دانش آموزان بی بضاعت و … دانست و به برگزاری طرح اوقات فراغت تابستانی، کلاس ها و فعالیت های فرهنگی و اعزام کاروان هایی به قم و مشهد اشاره کرد.

مرادی همچنین از اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی، مسابقات قرآنی در کنار اعزام مبلغ به روستاهای محروم گفت. بنا به سخنان وی اجرای نیات واقف در سال جاری به نسبت سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است و بازخوردها نشان می دهد که نیت واقف کامل اجرا می شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قروه بر نگهداشت و افزایش موقوفات تأکید کرد و از تلاش برای سرمایه گذاری موقوفات خبر داد به طوری که بتوان از موقوفات برای سرمایه گذاری بهره گرفت.

حجت الاسلام مهدی مرادی به وجود واقفان جدید اشاره کرد و گفت: بیشترین وقفی که امروزه نیاز داریم در بخش درمان است که برای بیماران نیازمند اجرا شود و انتظار می رود در این زمینه افراد خیر اقدامی داشته باشند.  

وی در پایان به ماجرای بخش چهاردولی و اینکه آیا بررسی زمین های وقفی در این منطقه اتمام یافته یا نه؟ گریزی داشت و بیان کرد که بررسی ها همچنان ادامه دارد و هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است و تا زمانی که تحقیقات پایان نیافته نمی توان اظهار نظر قطعی داشت.

  • منبع خبر : mehrnews.com/news/4763932