بانوی روستایی با عنوان عدم رعایت ماده 21 آیین نامه ایمنی ماشین‌ها و ادوات کشاورزی محکوم و روانه یکی از زندان‌های جنوبی کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از ایسنـا، عالیه خانم بانوی ۷۰ ساله‌ای است که پس از مرگ همسر و فرزند ارشد خود تصمیم می‌گیرد در کنار کارهای روستایی نسبت به تعمیر و راه‌اندازی خرمن کوب مستهلکی اقدام کند تا از این طریق بخشی از مایحتاج دو دختر و تک پسر خود را فراهم نماید.

در روستای محل سکونت این خانواده پیرمردی روستایی اعلام می‌کند که مقداری کاه برای خرد کردن دارد و اگر عالیه خانم موافق بود برای شروع کار سفارش این همسایه قدیمی را انجام دهند. عالیه خانم که رانندگی بلد نبود، برای انجام این کار از فرزند ۲۰ ساله خود تقاضا می‌کند ماشین را به سر زمین برده و با تراکتور و خرمن کوب طبق راهنمایی یکی از بستگان‌شان که قرار بوده در وقت کار، بالای سر راننده حاضر شود؛ نسبت به کار پیشنهادی اقدام نماید اما تاخیر طولانی مردی که آگاه به امر خرمن‌ کوبی و کار با این ادوات کشاورزی بوده،  فرزند عجول عالیه خانم را نسبت به شروع کار ترغیب می‌کند.

صاحب زمین هم که وقتی از تصمیم این جوان مطلع می‌شود، بجای ممانعت سعی در همیاری او می‌کند که همین موضوع حادثه‌ای تلخ  بدنبال دارد.

طبق اعلام ستاد دیه کشور، در مرحله اول که زمینی دیم بوده، بر حسب خرده تجربه‌هایی که پسر عالیه خانم در ایام کشاورزی پدر و برادر بزرگ خود داشته، کار به نحو احسن انجام می‌گیرد؛ اما در زمان کار در خرمن راننده برای هدایت حجم زیادی از محصول در مسیر، از صاحب زمین تقاضا می‌کند که موقتا در جای او نشسته و او در پشت تراکتور به انجام کارهای تجربی اقدام می کند. مرد عائله‌ مند که به نیت برداشت سریع محصول در پشت تراکتور روشن می‌نشیند، به دلیل نابلدی هنگامی که قصد داشته اهرم کلاچ را بکشد، ناگهان پایش لیز خورده و شلوار او با چهار شاخه گاردان خرمن کوب متصل به تراکتور برخورد می‌کند.

به دلیل نبود حفاظ ایمنی در دستگاه در حال چرخش، صاحب زمین از ناحیه پا و همچنین سر دچار آسیب دیدگی می‌شود. در ادامه به دلیل هزینه‌های سنگین درمانی وقتی نسبت به شکایت از مسبب اقدام می‌کند، اگر چه راننده مقصر اصلی شناخته می‌شود و برای پرداخت سهم دیه محکوم شده و  با فروش تراکتور تقریبا خارج از رده از بند حبس رهایی می‌یابد؛ اما طبق نظر دادگاه رسیدگی‌کننده عالیه خانم هم به عنوان صاحب وسیله نقلیه زمینی به جهت عدم ارایه آموزش‌های لازم و به کار گیری از افراد غیرماهر تا میزان ۳۰ درصد بدهکار دیه اعلامی می‌شود.

طبق این حکم خانم خانه‌داری که سرپرستی سه نفر از فرزندان هم بر عهده اوست، به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه‌ای معادل ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان از شهریور ماه سال جاری روانه یکی از زندان‌های جنوبی کشور می‌شود.

در فرآیند رسیدگی به پرونده این زندانی اگر چه به همت ستاد دیه، مبلغ محکوم‌به امروز به ۳۰ میلیون تومان کاهش یافته است اما این مادر همچنان به دلیل عدم توانایی مالی در تهیه مابقی بدهی در حبس بسر می‌برد.

براساس این گزارش، نیکوکارانی که تمایل دارند به این زندانی کمک کنند می توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌ قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن ۸۸۹۱۶۰۱۲ الی ۱۵ پاسخگوی سئوالات شما در این زمینه خواهد بود.

  • منبع خبر : http://www.ipro.ir/fa/news/2232/خرمن-کوبی-بانوی-روستایی-را-گرفتار-حبس-کرد