دکتر الهی قمشه ای : در شب یلدا به طرف نور حرکت می‌کنیم، نور میعاد نهایی همه خوبی‌هاست؛ اگر نور الهی در دل انسان تابیده شود انسان دیگر دچار غم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، دکتر حسین الهی قمشه‌ای ادیب و فعال فرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب «زن توسعه یافته» که شامگاه روز گذشته (جمعه ۲۹ آذر ماه) برگزار شد، با تأکید بر اینکه «شب یلدا» شب زایش نور است، گفت: این به این معنی است که خورشید از روز اول دی‌ماه شروع به بالا آمدن می‌کند و این نشان می‌دهد که ما به طرف بهار و گرما و نعمت‌های بیشتر در حال حرکت هستیم.

وی افزود: شب یلدا در واقع از نظر نجومی یک شب معینی است که خورشید در نسبت مشخصی قرار می‌گیرد و در آن شب بر مدار رأس الجدی عمود می‌شود و از فردای این شب خورشید کمی بالاتر می‌آید و بهترین‌ها نوید داده می‌شود.

دکتر الهی قمشه‌ای در مراسم رونمایی از کتاب «زن توسعه‌یافته» نوشته خانم دکتر آتنا ناصری - شب یلدا

در اوضاع فعلی رمز حفظ سلامت، دور هم جمع شدن است

دکتر الهی قمشه‌ای با ذکر مثال‌هایی از قصه‌ها و اشعار فارسی بیان داشت: در حال حاضر بیشترین هزینه در دنیا برای زیبایی می‌شود، چرا که همه چیز در گرو زیبایی است و باقی چیزها را هم که انسان می‌خواهد برای زیبایی است.

وی با بیان اینکه انسان ریشه در جهان زیبایی دارد، ادامه داد: نشانه آن هم موسیقی، شعر، هنر و فرهنگ است. می‌خواهم امشب نسخه‌ای به شما بدهم، در اوضاع فعلی رمز حفظ سلامت جسم و جان، دور هم جمع شدن است.

در دورهمی‌های خانوادگی برکات زیادی وجود دارد/ امشب، این کارها را انجام دهیم

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی برکات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: می‌توانیم هفته‌ای یک روز یا دو هفته یک روز دور هم جمع شویم و به کارهای فرهنگی بپردازیم. مثلاً  اول یک قطعه موسیقی روح‌نواز پخش کنیم، سپس یک غزل از مولانا، حافظ یا سعدی بخوانیم و بعد هم یک نفر قصه‌ای آموزنده روایت کند.

وی گفت: همچنین کتاب‌های خوب را به یکدیگر معرفی کنیم و برای دورهمی‌های بعدی هم برنامه‌ای داشته باشیم تا همه انگیزه داشته باشند و سهم هرکس مشخص باشد.

در شب یلدا به سمت نور حرکت کنیم/ دورهمی‌ها را در طول سال تکرار کنیم

دکتر الهی قمشه‌ای با تأکید بر اینکه به عنوان خانواده‌های ایرانی می‌توانیم یک شبی را در هفته معین کنیم و به دور از تشریفات و تجملات پذیرایی از مهمان، دوستان و اقوام را دعوت کنیم و جنبه‌های فرهنگی وجودمان را ارتقا دهیم، ابراز داشت: از این شب‌ها به طرف نور حرکت می‌کنیم. نور میعاد نهایی همه خوبی‌ها است. اگر نور الهی در دل انسان تابیده شود انسان دیگر دچار هیچ غمی نمی‌شود.

«شب یلدا» آغازی در تحول ارتباطات فرهنگی ایرانی‌ها باشد

وی با اشاره به اینکه با بازگذاشتن در خانه‌هایمان به روی یکدیگر، نور زیبایی و دانایی را وارد زندگی کنیم، افزود: بهترین نوع عشق، عشق ورزیدن به هم نوع است. وقتی سختی‌ها به ما انسان‌ها روی می‌آورد، باید به آغوش یکدیگر پناه ببریم و از محبت یکدیگر بهره‌مند بشویم. در واقع شب یلدا باید آغازی در تحول ارتباطات فرهنگی ایرانی‌ها باشد.

  • منبع خبر : http://fna.ir/ddu44k