مدیر کل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد از راه‌اندازی سامانه «سرپناه» به منظور توسعه مشارکت های مردمی در حوزه مسکن خبر داد

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، احمدرضا دالوند در نشست خبری با تشریح عملکرد و برنامه‌های کمیته امداد در حوزه مسکن افزود: از مجموع خانواده های تحت حمایت کمیته امداد، تعداد ۱۵۰ هزار خانوار بدون مسکن بوده و در اولویت دریافت مسکن قرار دارند.

وی در خصوص رویکردهای کمیته امداد در حوزه مسکن خاطرنشان کرد: توجه به مسکن مددجویان مناطق محروم، مرزی و روستایی و همچنین تامین مسکن خانواده های ایتام و خانوارهای بالای سه نفر در اولویت کاری ما قرار دارد.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد به برنامه‌های این نهاد برای تشویق به مهاجرت معکوس مددجویان اشاره کرد و گفت: در این رابطه تلاش خواهیم کرد با تامین مسکن مناسب، ایجاد شغل و فضای اشتغال برای مددجویان، شرایط مناسبی را برای بازگشت آنان به روستاها و شهرهای کوچک فراهم کنیم.

وی گفت: همچنین برای کمک به خانواده های تحت حمایت، هزینه انشعابات آب، برق، گاز و پروانه مسکن شهری مددجویان برای یک بار رایگان خواهد بود.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با تاکید بر لزوم جذب مشارکت‌های مردمی در حوزه مسکن اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی دولت، به دنبال تقویت مشارکت‌های مردمی هستیم تا از این طریق بتوانیم شرایط را برای احداث مسکن مددجویان هموار کنیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه های امضا شده به منظور تامین مسکن مددجویان خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن، مقرر شد ۲۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد صاحب مسکن شوند که این تفاهم‌نامه برای ساکنان شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

دالوند ادامه داد: تفاهم نامه ای نیز با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به امضا رسیده و بر اساس این تفاهم نامه ۶۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق محروم و مرزی احداث خواهد شد.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در رابطه با تفاهم‌نامه این نهاد با سازمان برنامه و بودجه گفت: پیرو این تفاهم‌نامه، مقرر شده است در استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان ۱۶ هزار واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد احداث شود که در سال ۹۸ بیش از هشت هزار واحد مسکونی به مددجویان تحویل داده شد و ۵۰ درصد باقی مانده این پروژه نیز در امسال عملیاتی خواهد شد.

دالوند گفت: در تفاهم با استانداری‌های مختلف، حدود ۳۴ هزار واحد مددجویی با اعتباری معادل ۱۳ هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال ساخته خواهد شد که ۷۰ درصد این اعتبارات از منابع غیر امدادی تامین خواهد شد.

وی با اشاره وقوع حوادث و بلایای طبیعی همانند سیل سال ۹۸ و زلزله آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۲۵ هزار واحد مسکونی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در بلایایی از جمله سیل آسیب دیده که از این تعداد ۱۵ هزار واحد نیاز به تعمیر یا بازسازی داشته و ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز باید مجدد احداث می‌شد.

دالوند در خصوص احداث واحدهای مسکونی برای مددجویان روستایی اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن برای مددجویان روستایی احداث و تحویل شده است.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد از تحقق ۲۳۵ درصدی برنامه‌های کمیته امداد در حوزه مسکن در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال ۹۹ ارائه ۵۸ هزار و ۹۱۲ خدمت مسکن به مددجویان، با اعتبار ۱۳ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

دالوند در خصوص تفاهم نامه کمیته امداد با صندوق توسعه ملی برای ساخت مسکن مددجویان اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، تعداد هزار واحد مسکونی در۲۰ استان کشور ویژه ایتام احداث می‌شود.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد از راه‌اندازی مراکز نیکوکاری به منظور تامین مسکن خانواده های تحت حمایت خبر داد و گفت: سامانه ای تحت عنوان «سرپناه» به منظور توسعه مشارکت‌های دیجیتال و ایجاد شفافیت و اثربخشی خدمات مسکن راه‌اندازی می‌شود تا از این طریق تعامل با خیران، زمینه تامین و ساخت مسکن مددجویان فراهم شود.