تا به امروز وزارت کشور، ۶ هزار و ۷۲۲ پروانه تأسیس و فعالیت برای سمن‌ها ثبت کرده است که این مجوزها با موافقت هیئت نظارت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از خبرنگار مهر، زهرا عابدینی معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: اساساً بحث مشارکت های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد علیرغم سابقه دیرینه ای که در ایران دارد، کمی به حاشیه سپرده شده است و بعد از انقلاب سمن ها و موسسات خیریه شکل گرفت و مجوزشان از سوی ناجا صادر شد.

وی افزود: از سال ۸۱ دولت وقت در جهت شکل گیری موضوعات اجتماعی اقدام به تصویب آئین نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد گرفت و این آئین نامه را ابلاغ کرد.

عابدینی تصریح کرد: به موجب ماده ۳ این آئین نامه و آئین نامه اصلا ملاک آئین نامه مصوب سال ۸۴ شد. وزارت کشور در ۵ سطح بین المللی، فرااستانی، ملی، استانی و شهرستانی مجوز برای سازمان های مردم نهاد صادر می کند.

صدور ۶ هزار و ۷۲۲ پروانه تأسیس برای سمن ها

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: تا به امروز وزارت کشور، ۶ هزار و ۷۲۲ پروانه تأسیس و فعالیت برای سمن ها ثبت کرده است که از این تعداد ۸۱۳ مجوز، ملی، فرااستانی و بین المللی است و ۵ هزار و ۹۰۹ مجوز در سطح استانداری و فرمانداری توسط استانداران و فرمانداران صادر شده است که البته شایان ذکر است این مجوزها با موافقت هیئت نظارت بوده است.

استان اصفهان بیشترین و آذربایجان غربی کمترین نقش در مشارکت های مردم نهاد را دارند

وی افزود: استان اصفهان با تعداد ۹۳۸ مجوز پیشتاز در امر مشارکت های مردم نهاد بوده است و بعد از آن به ترتیب تهران، خوزستان، فارس و یزد پیشتاز بوده اند.

عابدینی گفت: آذربایجان غربی، هرمزگان، گیلان، اردبیل و خراسان شمالی کمترین مشارکت در سازمان های مردم نهاد را دارند.

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور یادآور شد: ۴۰ تشکل در موضوعات بین المللی و انجمن های دوستی مجوز گرفته اند که البته تعداد این تشکل ها در ابتدا ۶۶ انجمن بوده ولی ۲۶ انجمن آنها غیرفعال بوده است.

بیشترین مجوزها برای خیریه ها صادر شده است

وی ادامه داد: در رابطه با فراوانی موضوع تشکل ها باید بگویم که بیشترین موضوعات مربوط به خیریه ها با هزار و ۳۷۵ مجوز، فرهنگی با هزار و ۱۳ مجوز، اجتماعی با ۹۰۱ مجوز، بهداشت و سلامت با ۵۰۱مجوز، محیط زیست ۴۶۰ مجوز و آسیب های اجتماعی ۴۰۴ مجوز تعلق دارد.

عابدینی گفت: کمترین فراوانی موضوعی هم مربوط به مدیریت بحران با ۱۰ مجوز و سمن های مربوط به کودکان با ۱۸ مجوز است.

۷۳  سمن ایرانی مقام مشورتی از سازمان ملل متحد گرفتند

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: ۷۳ تشکل توانسته اند از سازمان ملل متحد مقام مشورتی دریافت کنند که اغلب این تشکل ها پروانه تأسیس و یا مجوزشان را از وزارت کشور دریافت کرده بودند.

وی در پایان گفت: امکان نظارت فراگیر و مدیریت بخشی نگری به دلیل اینکه مراجع مختلفی برای سمن ها مجوز صادر می کنند، نیست و به همین منظور پیشنهاد می شود که مجوز سازمان های مردم نهاد را تنها وزارت کشور و یا یک مرجع واحد اعلام کند.

  • منبع خبر : mehrnews.com/news/4779449