با حضور رئیس مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه و نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی (وایپو) کیفیت دست بافته های مددجویان کمیته امداد بررسی و به زودی مقدمات ثبت جهانی فرش کمیته امداد اجرائی می شود.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از سایت خبری کمیته امداد،مشیر الحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در جلسه بررسی ثبت برند جهانی فرش کمیته امداد که با حضور مشاور دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی قوه قضائیه و نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی (وایپو) گفت: ۲۱ مورد فرش در سراسر ایران برند کسب کرده که ۲ مورد برند فرش مود و قهستان از خراسان جنوبی، جهانی است.
مشیرالحق عابدی در ادامه افزود: اقدام کمیته امداد برای ثبت جهانی برند فرش امداد و آنچه که در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها شروع شده، بسیار پسندیده است.
وی با اشاره به اینکه برندسازی سه محصول فرش، زعفران و پسته در دستور کار کمیته امداد است گفت: این سه محصول در استان خراسان جنوبی با کیفیت بالا تولید می‌شود.
وی با اشاره به سفر ۲ روزه هیات بررسی ثبت مالکیت معنوی برند فرش امداد به خراسان جنوبی تصریح کرد: مشاهده پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان در زمینه فرش به طور قطع نام خراسان جنوبی را با ۲ برند جهانی فرش در مود و قهستان ماندگار می‌کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: همانطور که شرکت صنعت آفرین امداد در سطح کلان کشور اقدام شایسته‌ای برای فروش محصولات فرش استان انجام داد، خرسند هستیم که فرش خراسان جنوبی با ۲ برند جهانی مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: امید است انتقال تجربیات به تقویت محیط‌های کسب و کار در کشور به خصوص خراسان جنوبی کمک کند.
عابدی اظهار داشت: حسب دستور استاندار خراسان جنوبی سند جامع محصولات استراتژیک استان تدوین شده که برای برندسازی و کسب جایگاه مناسب در تجارت جهانی مفید خواهد بود.
وی گفت: برندسازی یکی از روش‌های فروش محصولات باکیفیت است و موضوع برندسازی برای کمک به فروش محصولات استان مدنظر استانداری است.
رییس مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه کشور هم گفت: قوانین حوزه مالکیت معنوی به روز است و عضو اکثر کنوانسیون‌های بین المللی هستیم لذا می‌توانیم از این ظرفیت برای ثبت جهانی علایم تجاری، اختراعات و نشانه‌های جغرافیایی استفاده کنیم.
محمدحسن کیانی افزود: نشانه‌های متعدد به ویژه در حوزه فرش متعلق به خراسان جنوبی بوده و جای عناب، زرشک و زعفران هم در حوزه نشان جغرافیایی خالی است.
وی گفت: برنامه پنج ساله‌ تجاری سازی محصولات ایرانی از شهریور سال گذشته با همکاری مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی امضا شده که شرکت توسعه و نوآوری کره جنوبی نیز حامی این حوزه است.
رییس مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه افزود: امید است با ظرفیت‌های جهانی و قوانین موثر در حوزه علایم تجارتی و نشانه‌های جغرافیایی بتوان از فرش و صنایع دستی نیز حمایت کرد.
وی عنوان کرد: در این راستا به محیط‌های کسب و کار و موسسات نیازمند خدمات کمک می‌شود که بتوانند محصولات خود را تجاری سازی کنند.

با حضور رئیس مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه و نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی (وایپو) کیفیت دست بافته های مددجویان کمیته امداد بررسی و به زودی مقدمات ثبت جهانی فرش کمیته امداد اجرائی می شود.

مدیرعامل شرکت صنعت آفرینان کمیته امداد نیز با اشاره به اجرای پروژه توانمندسازی فرش دستباف گفت: پروژه توانمند‌سازی فرش دستباف در کشور برای اولین بار از خراسان جنوبی آغاز می‌شود و این نشان تاییدیه فرش از ورود کشورهای رقیب در این حوزه به نام ایران جلوگیری می‌کند.
 مهدی ابراهیمی علویجه ادامه داد: همچنین این پروژه باعث می‌شود دوستداران فرش دستباف ایرانی از طریق این نشان تاییدیه راحت‌تر و بهتر از فرش استفاده کنند.
وی با اشاره به تاثیر این پروژه بر صادرات فرش دستباف گفت: وقتی شناخت فرش ایران از طریق یک برند اجرایی شود در رونق تولید و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا می‌کند.
مدیرعامل شرکت صنعت آفرینان کمیته امداد افزود: فرش دستباف ایران از جمله کالایی‌هایی بوده که تحت تحریم قرار گرفته چرا که ۴۰ درصد از بازارهای فرش در آمریکا بوده است و با این پروژه و درخواست مردم کشورهای دیگر برای فرش دستباف، تحریم دولت‌ها برداشته خواهد شد و رونق اتفاق می‌افتد.
آن کوانگ مین نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی هم گفت: فرش دستباف ایرانی علیرغم طرح‌های زیبا که سابقه تاریخی دارد اما استراتژی برندسازی نداشته لذا باید این موضوع به نوعی جبران شود.

با حضور رئیس مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه و نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی (وایپو) کیفیت دست بافته های مددجویان کمیته امداد بررسی و به زودی مقدمات ثبت جهانی فرش کمیته امداد اجرائی می شود.

وی افزود: این موسسه در ۱۲ سال گذشته ۱۰ برند را برای کشورهای مختلف به اجرا گذاشته است و امسال با همکاری مرکز مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد در حوزه برندسازی فرش ایرانی ۲ پروژه را دنبال کند.
وی با اشاره به موفق بودن برخی طرح‌‎های برندسازی کشورهای مختلف اظهار داشت: به طور مثال پروژه‌ای که برای کشور مغولستان در حوزه برندسازی اجرا شد باعث چهار برابر شدن درآمد آن کالا شده است.
نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی (وایپو) هدف از استراتژی برندسازی را ارتقای بازار کالاهای مدنظر اعلام کرد و گفت: برای موضوع فرش ایران با همکاری کمیته امداد اوایل سال آینده بحث برندسازی نهایی خواهد شد که در کنار آن استراتژی برندسازی نیز معرفی می‌شود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه پروژه برندسازی فرش ایران با موفقیت اجرا شود گفت: ۲در سفر  دو روزه به استان خراسان جنوبی و بازدید از کارگاههای فرش دستباف مددجویان کمیته امداد بسیار خوشحال و تحت تاثیر طرح‌های بافته شده قرار گرفتیم.
کوانگ مین قدمت طرح فرش ایران و مواد اولیه طبیعی را از جمله مزایای این اثر دستباف عنوان کرد و افزود: اما نداشتن استراتژی برندسازی فرش ایرانی باید به نوعی جبران شود.
ی ابراز امیدواری کرد: از اجرای پروژه برندسازی فرش ایران با مشارکت مرکز مالکیت معنوی جهموری اسلامی ایران و کمیته امداد نتایج خوبی حاصل شود.
نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی (وایپو) با اشاره به استفاده از طرح ریزماهی در فرش‌های بافته شده خراسان جنوبی گفت: بسیار تحت تاثیر این طرح قرار گرفتم و وقتی فرش ریزماهی پهن می‌شود انعکاس جالبی دارد.
استان خراسان جنوبی از قطب‌های تولید فرش دستباف در کشور است و دستباف‌های این منطقه بازار صادراتی خوبی داشته است.
مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر سه هزار و ۱۰۰ بافنده فرش زیرپوشش کمیته امداد استان خراسان‌ جنوبی قرار دارند که در ۲۰۵۰ کارگاه خانگی و ۱۴ کارگاه تجمیعی مشغول به فعالیت هستند.
رضا سلم‌آبادی با تاکید بر اینکه نیاز است فرش مددجویان امداد با برند خاص وارد بازار شود افزود: برندسازی بسیار می‌تواند به بازار فروش محصولات کمک کند که در مرحله نخست بحث فرش دستباف را پیگیری کردیم و در ادامه برای سایر محصولات خوب تولیدی استان علایم تجاری بین المللی را اخذ خواهیم کرد.
وی گفت: اخذ نشان تجاری بین المللی موجب افزایش فروش فرش می‌شود لذا امیدواریم بتوانیم در جغرافیای استان علامت برندسازی تجاری را برای برخی از محصولات اخذ کنیم.
وی بیان کرد: اخذ نشان تجاری بین المللی فرش دستباف مددجویان کمیته امداد در حال بررسی است و امیدواریم تا اوایل سال آینده این برند ثبت جهانی شود.
مدیرکل کمیته امداد خراسان‌ جنوبی افزود: حدود ۹۰ درصد فرش دستباف تولیدی مددجویان کمیته امداد در استان بعد از ورود به بازار به خارج کشور صادر می‌شود.

  • منبع خبر : https://news.emdad.ir/fa/newsagency/172534/فرش-کمیته-امداد-ثبت-جهانی-می-شود