مسکن رایگان (مسکن خیریه) برای برطرف کردن نیاز معلولان، زوج های جوان، نیازمندان و ... از طرف سازمان های خیریه و خیرین نیکوکار تهیه و به نیازمندان اهدا میشود.

از پایگاه خبری خیرین ؛ نیاز به سرپناه و محلی امن برای آسایش و گذران زندگی ازجمله نیازهای فطری و اولیه انسان‌ها به شمار می‌رود. همه ابناء بشر از ابتدا تاکنون ‌همواره به دنبال تهیه و تدارک محلی به عنوان سرپناه و محل اسکان بوده و هستند و شاید بتوان گفت امروزه تأمین مسکن ازجمله پیچیده ‎ترین ‌و مشکل ترین مسائل تمامی جوامع به شمار می‎آید. کشور اسلامی‌مان ایران نیز از این امر مستثنا نبوده و قشر وسیعی ازجمله طبقات محروم و کم‌درآمد و نیازمندان با مشکل مسکن مواجه هستند.

وَاللهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ بُیُوتِکُمْ سَکَناً و ...

و خدا برای سکونت دائم شما منزلهایتان را قرارداد و… (سوره نحل آیه ۸۰)

تأمین مسکن نیازمندان کمیته امداد امام خمینی (ره)

کمیته امداد امام خمینی مسئله تأمین مسکن مددجویان و ولی‌نعمتان خود را ازنظر دور نداشته و در کنار سایر خدمات خود در راستای تأمین حداقل مایحتاج و نیازهای ضروری نیازمندان مورد حمایت در امر تأمین مسکن آن‌ها فعالیت و خدمات قابل توجهی داشته است.

تعاریف و مفاهیم:

ساختمان مددجویی: منظور واحد مسکونی است که مالکیت یا حق بهره‎برداری آن به یک خانوار مددجو تعلق داشته باشد.

ساختمان اداری: به ساختمانی اطلاق می‎شود که جهت فعالیت‌های اداری، ستادی و پشتیبانی به‌منظور ارائه خدمات به مددجویان مورداستفاده قرار می‎گیرد.

ساختمان حمایتی: به ساختمانی اطلاق می‎شود که جهت ارائه خدمات خاص حمایتی به مددجویان مورداستفاده قرار می‎گیرد. مانند: خوابگاه، نقاهتگاه، کانون فرهنگی و اردوگاه.

نحوه تصرف ملکی عرصه و اعیان: چنانچه مالکیت زمین و ساختمان متعلق به‎ استفاده‌کننده‎ از آن‎ باشد، نحوه، ملکی‎ عرصه‎ و اعیان‎ نامیده می‎شود.

ساختمان نیمه‌تمام: ساختمان نیمه‌تمام، ساختمانی است که تا پایان دوره آماری هنوز تکمیل‌نشده یا متوقف مانده است.

ساختمان تکمیل‌شده: ساختمان تکمیل‌شده، ساختمانی است که کار ساختمانی آن در دوره آماری پایان‌یافته و قابل بهره‎برداری است.

تعمیر یا تغییر کلی ساختمان: منظور مجموعه اقداماتی نظیر احداث آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، حصارکشی و انشعاب آب و برق و گاز و نظایر آن‌که در جهت رفع نواقص ساختمان مسکونی و ارتقاء کیفی ساختمان مددجویان انجام می‎شود.

تعمیر جزئی ساختمان: عملیاتی است که ‎به‌طورمعمول‎ نگهداری ‎ساختمان‎انجام می‎شود مانند لکه‎گیری بام.

وام مسکن نیازمندان غیر موردحمایت: وامی است که به افراد نیازمند غیر موردحمایت طبق ضوابط خاص جهت خرید یا احداث ساختمان مسکونی پرداخت می‎شود.

فضای خودکفایی: فضایی است که متناسب با نوع طرح خودکفایی، برای خانوار، ایجاد می‎گردد تا زمینه اجرای طرح فراهم آید.

هزینه‌های تأمین مسکن نیازمندان

طی سال ۱۳۹۲ معادل۶۳۳/۴ میلیارد ریال صرف تعمیر، کمک به احداث‌ و خرید، تکمیل‌، بازسازی، امور عمرانی عام‌المنفعه، تعداد ۶۵۷۴۹ واحد مسکونی مددجویان شده است‌.

از کل هزینه های انجام شده:

مبلغ۲۵۴/۵ میلیارد ریال، صرف کمک به خرید و احداث ۱۲۱۰۶واحد، ۲۵۴/۴ میلیارد ریال، صرف تکمیل و تعمیر و بازسازی و کمک به اجرای طرح‌های ویژه و عام‌المنفعه تعداد ۵۳۶۴۳ واحد و ۹۸۵ میلیون ریال کمک به تأمین مسکن ۲۳ واحد طرح بازگشت مهاجرین و مبلغ ۵/۲۵ میلیارد ریال صرف هزینه‌های مدیریتی و پشتیبانی مسکن مددجویان هزینه شده است از مجموع کل ۶۳۳/۴ میلیارد ریال هزینه‎های انجام‌شده ، مبلغ ۳۱۳/۳ میلیارد ریال (۴۹/۵ درصد) آن از منابع عمومی، مبلغ۳۲۰/۱ میلیارد ریال ( ۵۰/۵ درصد ) از محل درآمدهای اختصاصی و وجوهات امانی هزینه شده است. فعالیت­های عمرانی مسکن مددجویان سال۹۲ ازنظر هزینه نسبت به سال ۹۱ (مبلغ‌ هزینه۸۵۲/۹ میلیارد ریال‌) ۲۵/۷ درصد و ازنظر تعداد۲۰/۶ درصد کاهش ‌داشته است‌.

فعالیت بهسازی و مقاوم سازی مسکن مددجویان روستایی

توسعه روستاها و مقاوم سازی مسکن روستایی همواره یکی از مهمترین دغدغه های دولتمردان و برنامه‌ریزان روستایی بوده و در این راستا طرح‌های متنوعی در قالب برنامه‌های توسعه توسط دولت‌ها به اجرا گذاشته شده است که طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی یکی از مهمترین این طرح‌ها در کشور است. طرحی که با هدف تأمین مسکن متناسب، مقاوم و بادوام روستایی برای مددجویان کمیته امداد امام(ره) شکل گرفت و با نوسازی سالانه مساکن روستایی به یکی از تأثیرگذارترین برنامه های معاصر توسعه روستایی در کشور تبدیل شده و روند تغییرات به وجود آمده در کالبد و سیمای روستاها را شتاب بخشیده است. با توجه به چشم انداز این طرح، نوسازی‌های به عمل آمده باید ضمن تأمین مسکن مورد نیاز روستاییان، باعث ارتقای کیفی واحدهای مسکن روستایی و ترویج «الگوهای بومی مسکن روستایی» شوند. 

کمیته امداد امام خمینی (ره) هم‌زمان با اقدامات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران به‌منظور اجرایی کردن مصوبات مرتبط با طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، با استفاده از تسهیلات بانکی و در راستای سیاست‌های محرومیت‌زدایی، عدالت‌گستری و خصوصاً جلوگیری از بروز خسارات فراوان مالی و جانی ناشی از حوادث نسبت به تحقق اهداف زیر:

۱ـ بهبود وضعیت مسکن مددجویان موردحمایت روستایی
۲ـ بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و بهداشتی خانواده‌های موردحمایت
۳ـ ایجاد اشتغال برای مددجویان موردحمایت روستایی
۴ـ ترغیب خانواده به سکونت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها

و در اجرای طرح مذکور همکاری همه‌جانبه‌ای را با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز نموده است.
در سال ۱۳۹۲ بر اساس این طرح برای تعداد ۱۵۲۵۲ خانوار پرونده تشکیل‌شده است که از این مجموع تعداد ۱۱۵۹۹ خانوار به‌منظور استفاده از تسهیلات بانکی به بانک معرفی‌شده‌اند و تعداد ۵۹۲۵ خانوار از تسهیلات فوق برخوردار شده‌اند. در این سال با صرف هزینه ۷۱۰/۵ میلیارد ریال وام دریافتی از بانک نسبت به بهسازی و نوسازی تعداد ۵۹۲۵ واحد مسکونی خانوارهای موردحمایت روستایی اقدام شده است. همچنین به‌منظور کمک به تکمیل واحدهای احداثی از محل اعتبارات امداد به‌صورت بلاعوض مبلغ ۹۸/۱ میلیارد ریال به تعداد ۷۵۱۳ خانوار پرداخت‌شده است.

مراحل اجرای طرح :

پس از درخواست و احراز توانایی مددجو در خصوص انجام طرح از سوی کارشناسان کمیته امداد امام(ره)، متقاضی جهت دریافت تسهیلات مذکور و ساخت مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانکهای عامل معرفی می شود. پرداخت تسهیلات مسکن برای تامین، ساخت، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن مددجویان از محل منابع بودجه‌ای دولتی، کمک‌های مردمی و درآمدهای اختصاصی کمیته امداد امام(ره) با هدف بهبود وضعیت و ایجاد مسکن مناسب برای مددجویان تحت حمایت و تسریع در تحقق برنامه های رفع نیاز مسکن محرومان صورت می پذیرد. 

فعالیت کمک به تأمین مسکن طرح بازگشت مهاجرین به روستا

مهاجرت یکی از شکل­های تحرک جمعیت­هاست و تقریباً همیشه از قضاوت­های ارزشی الهام می­گیرد. بدین معنی که مفاهیم شهر و روستا، تمدن‌ روستایی و شهری، مشاهده‌گر را بی‎تفاوت نمی‎گذارند و همیشه او را برای اقدام جدید وسوسه می‎کنند.

مهاجرت از روستا به شهر یکی از اشکال مهاجرت انسانی است و غالب مهاجرت‌ها را تشکیل می‌دهد. شاید بتوان آن را یکی از جنجالی‎ترین ‌موضوعات جوامع امروزی به‌حساب آورد که بحث‌های فراوانی در حول‌وحوش علل و عوارض آن به‌عمل‌آمده است‌. هرچند که نمی‌توان علت‌های ‌مهاجرت از روستا به شهر را به‌طور دقیق برشمرد، چراکه علت‌ها کلاف سردرگمی را تشکیل می‌دهند که در آن تمامی عناصر تحول اقتصادی و اجتماعی دنیای ما دخالت دارند، بعضی از این علت‌ها بر ویژگی دافعه زندگی روستایی و برخی دیگر بر ویژگی جاذبه شهری دلالت دارند ولیکن کلیه این علت‌ها از نابرابری میان تمدن شهری و تمدن سنتی بر پایه کشاورزی و روستایی ریشه می‌گیرد. در قیاس با آنچه جامعه روستایی برای ‌روستائیان فراهم می‎کند و آنچه جامعه شهری ظاهراً به اعضای خود عرضه می‌دارد، غالباً روستائیان به مشکلات و کمبودهای نسبی خود وقوف‌ بیشتری پیداکرده و برای پیوستن به جامعه شهری که پر جنب‌وجوش تر، بازتر، متنوع‌تر، مرفه‌تر و سودمندتر به نظر می‎رسد راغب می‌شوند.

لذا ملاحظه می‌گردد این نوع مهاجرت حاصل یک داوری درباره شهر است و شاید هم ناشی از خیال‌بافی و اسطوره‌سازی باشد. به‌هرحال در اینجا هیچ‌چیز اصیلی دیده نمی‎شود، زیرا غالب مهاجرت‌های بزرگ جمعیتی از اسطوره‌های اجتماعی خالی نیست‌. «بهشت موعود» مربوط به‌تمامی‌ زمان‌ها و تمامی کشورهاست.

بسیاری از حاشیه‌نشینان شهرها و افرادی که به کارهای کاذب اشتغال داشته و با هزینه‌های سرسام‎آور زندگی شهری دست‌وپنجه نرم می‌کنند روستائیانی هستند که چه‌بسا در روستای محل اقامت قبلی‌شان از کسب‌وکار آبرومند وزندگی بی‌دردسر و آرامی برخوردار بوده‌اند ولی به هوای ‌زرق‌وبرق‌های دروغین زندگی شهری عازم دیار شهر شده و با مشکلات فراوان مواجه شده‌اند. این قبیل مشکلات برای خانوارهای فاقد فرد شاغل، خانواده‎های بی‎سرپرست و به‌طورکلی محرومین محسوس‌تر است.

لذا کمیته امداد امام خمینی (ره‌) با اجرای یک طرح ابتکاری و بی‌نظیر و تهیه مقدمات لازم از قبیل ساخت مسکن، ایجاد شغل در روستاها و شناسایی مددجویان موردحمایت ساکن شهرها که داوطلب بازگشت به روستا هستند، زمینه بازگشت خانواده‎های مهاجر به روستاهای محل ‌سکونت قبلی را فراهم آورده‌ است.

بر این اساس بسیاری از مددجویان شهری که در شهر دست نیاز به‌سوی امداد و دیگران دراز می‎کردند با اسکان در روستای محل زادگاه و یافتن ‌شغل مناسب و آبرومند به مرحله خودکفایی و نتیجتاً مولد بودن رسیده‌اند.

اولین مرحله این طرح در سال ۷۲ باجراء گذاشته شد. در سال ۹۲ تعداد ۴۰ خانوار با جمعیت ۱۲۹ نفر آمادگی خود را جهت بازگشت به ‌روستا اعلام نمودند که پس از انجام بررسی‌ها و تمهید مقدمات لازم زمینه بازگشت تعداد ۲۳خانوار با جمعیت ۸۱ نفر از خانوارهای داوطلب به روستای محل سکونت قبلی، فراهم گردید.

در این رابطه طی سال ۹۲ مبلغ ۹۸۵ میلیون ریال در قالب کمک­های ساخت مسکن و فضای خودکفایی برای خانوارها هزینه شده است‌. در این سال نسبت به احداث۲۳ واحد مسکونی و ۳ شغل اقدام شده است.

امید است ان‌شاءالله این اقدام جالب و ابتکاری کمیته امداد امام خمینی به‌عنوان یک الگو و تجربه موفق ملاک‌ عمل سایر دستگاه­های ذی‌ربط ‌قرار گیرد.

تامین مسکن رایگان انجمن خیرین مسکن ساز

اهم وظایف انجمن خیرین مسکن ساز اشاعه فرهنگ مشارکت و جلب کمک های مردمی و خیرین کشور به منظور ساخت و تهیه مسکن ارزان قیمت، گسترش فرهنگ سنت حسنه وقف درامر مسکن نیازمندان، تلاش درجهت اعتلای فرهنگ ساخت و تولید مسکن مناسب و ارزان قیمت، بررسی و مطالعه ساز و کارها و تجربیات سایر نهادها و سایر کشورها، تأمین منابع مالی از طریق بخش خصوصی و دولتی و سایر کشورها، قبول تولیت، وصایت، نظارت بر موقوفات واقفان وخیرین مسکن ساز می باشد.

​نحوه تامین زمین برای پروژه های انجمن خیرین مسکن ساز

تامین زمین این پروژه ها به صورت: هبه ، وص​ایت ، صلح و وقف و واگذاری زمین از طریق سایر ارگانها و … می باشد.

بازسازی واحدهای آسیب دیده از سوانح طبیعی

انجمن خیرین مسکن ساز با کمک خیرین و سایر سازمان های دولتی، اقدام به تامین مصالح ساختمانی و بستر سازی به منظور جلب مشارکت مردمی و ساخت و بازسازی واحدهای آسیب دیده می کند.

جامعه هدف انجمن خیرین مسکن ساز چه کسانی هستند ؟

اقشار کم درامد جامعه، زنان سرپرست خانوار، جوانان، ایتام و کارمندان و کارگران که از لحاظ اقتصادی و معیشتی در سطوح پایین جامعه قرار دارند و از نعمت داشتن سرپناه بی بهره می باشند، از جمله گروه های هدفی هستند که انجمن خیرین مسکن ساز در تلاش است تا بتواند در مقوله تامین مسکن به آنان یاری رساند.

تامین مسکن معلولین انجمن خیرین مسکن ساز

کمک به تامین مسکن خانواده های دارای حداقل دو فرد معلول و فاقد مسکن از دیگر اهداف و افتخارات انجمن خیرین مسکن ساز می باشد که با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و دبیری آن را انجمن به عهده دارد.

در این طرح، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان( بنیاد علوی)، سازمان بهزیستی، وزارت راه و شهرسازی و انجمن خیرین مسکن ساز ایران در سطح ملی و استانی دست در دست یکدیگر و با مجموع حمایت های بلاعوض، تسهیلاتی، تامین زمین، از مجموع حدود ۱۴۰۰۰ واحد توانستند حدود ۱۰۰۰۰ واحد را عملیاتی و بیش از ۷۰۰۰ واحد را به اتمام و تحویل نمایند.​

بنابر آخرین تصمیمات تعداد واحدها از حدود ۱۴۰۰۰ واحد به حدود ۱۸۰۰۰ واحد و مبلغ کمک بلاعوض سازمان ها در شهرها از ۳۰۰ میلیون ریال به ۶۰۰ میلیون ریال و در روستاها از ۱۸۰ میلیون ریال به ۳۶۰ میلیون ریال تغییر و افزایش یافت. ​​

از تسهیلات تا معافیت‌های ساخت «مسکن» برای نیازمندان و مددجویان بهزیستی

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به گروه‌های هدف دارای اولویت سازمان بهزیستی کشور برای دریافت مسکن، نحوه و شرایط دریافت این تسهیلات را تشریح کرد.

ذوالفقار یزدان مهر : مهمترین مسئله اساسی و ابتدایی ترین نیازهای افراد تامین مسکن است و اصول سه، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی ضمن این که مسکن را حق مسلم هر فرد و خانواده ایرانی می‌داند، تامین این حق را به ویژه برای اقشار کم درآمد جزو لاینفک وظایف دولت برشمرده است.

گروه های در اولویت دریافت مسکن از سازمان بهزیستی

معلولان سرپرست خانوار، زنان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول تحت تکلف، معلولان مجرد بالای ۲۰ سال، زنان و دختران خود سرپرست بالای ۳۵ سال، فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی بهزیستی و بهبود یافتگان از جمله گروه‌های دارای اولویت برای دریافت مسکن هستند.

گزارش تحویل مسکن به مددجویان سازمان بهزیستی

در سال ۹۴ بیش از ۶۸۰۰ واحد مسکونی در اختیار مددجویان سازمان بهزیستی قرار گرفته که این تعداد در سال ۹۵ به بیش از ۱۰ هزار و ۱۶۰ واحد افزایش یافت. همچنین تعداد واحدهای مسکونی واگذار شده در سال ۹۶ حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی بود که این رقم در سال ۹۷ به حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی افزایش یافت. در سه ماه نخست سال ۹۸ نیز ۲۴۲۹ واحد مسکونی در اختیار مددجویان قرار گرفته است.

از زمان تشکیل سازمان بهزیستی در مجموع ۱۱۰ هزار و ۷۲۰ واحد مسکونی به مددجویان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی واگذار شده است و حدود ۷۴ هزار و ۸۵۰ واحد مسکونی از این تعداد از ابتدای دولت یازدهم به جمعیت هدف واگذار شده است.

در حال حاضر حدود ۵۰ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در سطح استان‌های کشور برای معلولان و مددجویان تحت پوشش در دست احداث است و در حال حاضر در مجموع حدود ۱۱۳ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد مسکن هستند.

طرح تامین مسکن و کمک های بلاعوض خانوارهای شهری عادی تحت پوشش بهزیستی

در حال حاضر با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید همچنین مشارکت با خیرین و موسسات خیریه مسکن ساز، پرداخت کمک هزینه احداث مسکن و پرداخت کمک هزینه خرید مسکن این طرح‌ها در حال انجام است.

براین اساس تا سقف صد میلیون تومان پرداخت کمک بلاعوض، معرفی مددجویان تحت پوشش به دستگاه‌های خدمت رسان جهت بهره مندی از معافیت‌های قانونی مندرج در برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از حقوق معلولان شامل معافیت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز، عوارض صدور پروانه ساختمانی و پیگیری عملیات احداث واحدهای مسکونی در خصوص خانوارهای شهری تحت پوشش انجام می‌شود.

خانوارهای دارای حداقل دو معلول برای دریافت مسکن سازمان بهزیستی

از مهمترین طرح‌های آغاز شده در دولت یازدهم و دوازدهم طرح تامین مسکن خانوارهای دارایی حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن است که طرح مذکور از ابتدای سال ۹۴ در قالب امضای تفاهم‌نامه پنج جانبه بین سازمان بهزیستی کشور، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز آغاز شده است. در این طرح ۱۴ هزار و ۳۲۸ خانوار فاقد مسکن شامل ۷۷۴۰ خانوار شهری و ۶۵۸۸ خانوار روستایی شناسایی شدند.

در این طرح تعهد بنیاد مستضعفان پرداخت ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به مسکن هر خانوار شهری و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار روستایی بوده است. براین اساس بنیاد مسکن نیز متعهد شده است تا هر به خانوار روستایی دو میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کند و برای خانوارهای فاقد زمین در مناطق روستایی زمین رایگان تامین کند. همچنین خدمات فنی و مهندسی را نیز به آنها ارائه می‌دهد.

سازمان ملی زمین و مسکن نیز متعهد شده است تا در مناطق شهری زمین رایگان تامین کند و برای واحدهای مسکونی در دست احداث خانوارهای شهری جانمایی انجام دهد.

سازمان بهزیستی در قالب این تفاهم‌نامه باید ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار شهری و ۶ میلیون تومان به هر خانوار روستایی کمک بلاعوض انجام دهد. همچنین انجمن خیرین مسکن ساز ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار شهری اپرداخت و واحدهای مسکونی شهری در زمین‌های واگذار شده از طرف ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها را احداث می‌کند.

در پایان سه ماه اول سال ۹۸ ، ۶۲۲۶ واحد مسکونی شامل ۳۱۶۱ واحد شهری و ۳۰۶۵ واحد روستایی به خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول واگذار شده است؛ همچنین عملیات احداث ۶۴۵۵ واحد مسکونی شامل ۴۷۵۵ واحد شهری و ۱۷۰۰ واحد روستایی در دست اقدام است.

تامین و بازسازی مسکن خانوار روستایی تحت پوشش بهزیستی

این طرح در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شده است و به تامین مسکن خانوارهای روستایی فاقد مسکن یا دارای مسکن غیر مقاوم و فرسوده می‌پردازد. در این طرح ۱۷ هزار و ۳۰۰ خانوار روستایی شناسایی شدند و تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است؛ براین اساس بنیاد مسکن متعهد شده است تا تشکیل پرونده و معرفی به بانک معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی را در اولویت قرار دهد و بدون اخذ هزینه‌های طراحی به ارائه نقشه ساختمانی بپردازند.

اتخاذ تهمیدات لازم جهت مناسب سازی واحدهای مسکونی ویژه معلولان و نظارت فنی بر روند عملیات احداث و اجرای عملیات احداث برای مددجویان دارای شرایط خاص، بخشی از این تعهدات است. براین اساس سازمان بهزیستی نیز متعهد شده است تا معلولان ومددجویان تحت پوشش روستایی فاقد مسکن یا دارای مسکن غیر مقاوم را شناسایی کنند و آنان را به منظور احداث و بازسازی واحد مسکونی مورد نیاز در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ترغیب کنند.

معرفی معلولان و مددجویان تحت پوشش به سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط به منظور برقراری معافیت جمعیت هدف از پرداخت هزینه حق انشعابات مختلف و عوارض صدور پروانه ساختمانی، تامین سهم آورده تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای هر یک از معلولان و مددجویان از جمله تعهدات سازمان بهزیستی است.

در پایان سه ماه اول سال ۹۸ عملیات احداث ۵۴۰۴ واحد مسکونی به اتمام رسیده و پیگیری ساخت بیش از ۱۰۲ هزار واحد در دست اقدام است.

اهدای مسکن سازمان اوقاف به زوج های جوان نیازمند

سازمان اوقاف هر ساله با همکاری و کمک وزارت ورزش و جوانان، سازمان ها و مراکز خیریه با هدف کمک به امر ازدواج آسان و حل مشکل مسکن جوانان آسیب پذیر اقدام به واگذاری واحد های مسکونی به زوج های جوان مینماید.

به دلایل محدودیت تعداد واحدها مسکونی احداث شده اولویت ارائه این واحدها با زوج‌های جوانی است که کمتر از یک سال از تاریخ عقد آنان سپری می‌شود و همچنین مجموع سن آنها زیر ۵۵ سال است.
این زوج‌ها باید دارای معرفی نامه یکی از ارگان‌های حوزه علمیه، بنیاد نخبگان، بنیاد شهید، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و یا ورزش و جوانان باشند.