وی افزود : از مشکلات خیرین مدرسه ساز، نبود یک حساب دولتی جهت واریز کمک‌های آنان است، زیرا در حال حاضر مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از خبرنگار مهر، جاسم حسین‌ پور شب گذشته در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور وزیر آموزش و پرورش در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: متوسط سرانه آموزشی مدرسه های ما در مشهد ۲/۲ متر مربع، متوسط سرانه آموزشی در استان خراسان رضوی ۲/۴ متر مربع و میانگین سرانه آموزشی کشور ۲/۵ مترمربع، به ازای هر دانش آموز است.  

وی افزود: حاشیه شهر مشهد برای رسیدن به سرانه متوسط استان، نیازمند ۲۵۶ هزار مترمربع فضای آموزشی است که چیزی حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

حسین‌ پور تصریح کرد: در پهنه دروی، با ۲۲ هزار و ۷۴۳ دانش آموز میانگین سرانه ۸/۲، سیس آباد با ۹ هزار و ۱۲۷ نفر دانش آموز میانگین ۶/۲ مترمربع، التیمور با ۲۷ هزار و ۴۹ دانش آموز میانگین سرانه ۲/۲ مترمربع است، همچنین متاسفانه متوسط سرانه آموزشی در جاده قدیم قوچان ۲/۱ مترمربع با ۲۱ هزار و ۵۰۱ دانش آموز، خواجه ربیع با ۱۶ هزار و ۹۱۶ نفر میانگین ۸/۱ مترمربع، پهنه سیدی با ۱۸ هزار و ۳۷۳ دانش آموز متوسط سرانه ۳/۳ مترمربع، پهنه ساختمان با ۲۱ هزار و ۸۸۲ دانش آموز میانگین سرانه ۵/۳ مترمربع و در پهنه گلشهر میانگین سرانه فضای آموزشی ۴/۱ مترمربع به ازای هر دانش آموز است.

وی ادامه داد: در این زمینه من دو پیشنهاد را مطرح می‌کنم، پیشنهاد اول ارائه این گزارشات به دکتر رخشانی مهر، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و برخی نمایندگان مجلس شهرستان مشهد بود. انتظار داریم که مصوبه‌ای از مجلس شورای اسلامی، همانند مصوبه استان سیستان و بلوچستان برای حاشیه شهر مشهد، تصویب شود تا از این طریق برخی مشکلات حاشیه شهر مشهد را مرتفع کنیم.

مدیر کل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیشنهاد دوم مربوط به افزایش اعتبارات حاشیه شهر مشهد است، افزود: اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی به عنوان مجری ذی صلاح در استان شناخته شده است، انتظار داریم تا اعتبارات حاشیه شهر را که به اداره کل مسکن و شهرسازی تفویض می‌شود، به خود اداره کل نوسازی مدارس و اداره آموزش و پرورش تفویض کنند.

وی با تأکید براینکه تاکنون سیستم‌های گرمایشی بالغ بر ۲۰ هزار کلاس درس استانداردسازی شده است، بیان کرد: در سال جاری، سیستم گرمایشی ۳۵۱ مدرسه با هزار و ۲۰۰ کلاس درس، استانداردسازی شده است اما هنوز ۱۴ هزار و ۷۸۳ کلاس، استانداردسازی نشده که نیازمند اعتباری حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی با اشاره به اینکه نیازمند فضای آموزشی در انبوه‌سازی‌ها و مسکن‌های مهر هستیم، افزود: در این مناطق، دو هزار و ۴۲ کلاس درس لازم است تا مشکل کمبود فضای آموزشی آن‌ها مرتفع شود. طبق ماده ۱۸ شورای آموزش و پرورش، انتظار داریم تا انبوه سازان و مسکن‌های مهر، پیش از احداث مساکن، مکانی را برای فضای آموزشی درنظر داشته باشند.

وی ابراز کرد: از مشکلات خیرین مدرسه ساز، نبود یک حساب دولتی جهت واریز کمک‌های آنان است، چراکه در این صورت مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده و حداقل ۱۵ تا ۱۶ درصد از وجوه آنان کسر می‌شود.

حسین‌پور در انتها بیان کرد: ساختمان‌های قدیمی مدارس غیرانتفاعی که قدمت برخی از آن‌ها تا ۵۰ سال می‌رسد از دیگر مشکلات ما در آموزش و پرورش استان است.

  • منبع خبر : mehrnews.com/news/4760032