نگاه حمایتی امداد می‌تواند نقش مهمی در مقابله با بحران کرونا و زیان های گسترده اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن برای اقشار ضعیف جامعه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی کمیته امداد ، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در دیدار با سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد با تاکید بر ظرفیت این نهاد در توانمندسازی خانواده های نیازمند ، گفت: این نهاد که از سوی حضرت امام(ره) برای توانمندسازی و محرومیت‌زدایی از محرومان بنیان نهاده شد، تاکنون کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: امروزه کمیته امداد پناهگاه محروم‌ترین اقشار جامعه است و تلاش هر فردی که در ابعاد مدیریتی و پشتیبانی این مجموعه مشارکت دارد، با دعای خیر مردم همراه است.
دکتر زالی تشکیل ستاد مقابله با کرونا در کمیته امداد را حرکتی هوشمندانه توصیف کرد و ادامه داد: تجربه نشان داده در نهادهایی که ستاد متمرکز و هدفمند در راستای مقابله با بحران شکل گرفته، توفیقات بیشتری حاصل شده است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، تصریح کرد: گستره عملکرد کمیته امداد در سطح ملی است و این تشکیلات منضبط و منسجم می‌تواند نقش مهمی در مقابله با بیماری کرونا و زیان‌های گسترده اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن به ویژه در اقشار ضعیف جامعه ایفا کند.
وی ضعف تاب‌آوری خانواده های نیازمند در پی شیوع کرونا را یکی از اساسی‌ترین نگرانی‌های ستاد مقابله کرونا اعلام کرد و افزود: این چالش نقش معکوسی در کنترل شیوع بیماری خواهد داشت و با نگاه حمایتی کمیته امداد می‌توان تا حد زیادی از پیامدهای آن به خصوص در استان و شهر تهران پیشگیری کرد.

زالی بر نقش کمیته امداد در ساماندهی حمایت‌ها و شناسایی اقشار نیازمند تاکید کرد گفت: حضور نهادهای حمایتی، همچون ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در کنار ستاد مقابله با کرونا، مدلی موفق برای مقابله با بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی است، تجربه این مدل در دوران بحرانی کنونی به وضوح دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران آمادگی هر نوع همکاری با کمیته امداد در راستای توانمندسازی اجتماعی نیازمندان را دارد و ارائه بسته‌های آموزشی در حوزه کرونا، ارائه برنامه‌های پودمانی برای جامعه هدف کمیته امداد، انجام پژوهش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مشترک و ایجاد زمینه برای آشنایی دانشجویان با مصادیق فعالیت‌های انسان‌دوستانه و محرومیت‌زدا می‌تواند در قالب این همکاری اقدامی موثر باشد.

به گفته دکتر زالی، غربالگری، ردیابی بیماران، بیماریابی، قرنطینه سازی و حمایت های بهداشتی از مهمترین ابعادی است که در این شرایط می تواند در قالب فعالیتی مشترک تقویت شود.

دکتر زالی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و تبیین راهبرد نوین مدیریتی در حوزه پاندمی با بن مایه مشارکت مردمی توسط ایشان، عنوان کرد: اشراف کمیته امداد امام(ره) به محلات به عنوان یک نهاد مردمی و کنش گر غیرفعال در کنار ستاد نقش پررنگی می تواند داشته باشد.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی ستاد مقابله با بیماری کرونا و مدافعان سلامت، گزارشی از فعالیت‌های این نهاد برای کنترل این بیماری در خانواده های نیازمند و تحت حمایت ارائه داد و گفت: کمیته امداد با ارائه آموزش، پرداخت تسهیلات و وام‌های بلاعوض و همچنین تامین اقلام بهداشتی برای مددجویان تلاش کرده از خانواده های محروم در این شرایط بحرانی حمایت کند.

وی بر نقش فداکارانه پرستاران، پزشکان و همه مدافعان سلامت تاکید کرد و افزود: در این دوران، بسیاری از مددجویان کمیته امداد نیز به یاری مدافعان سلامت آمدند و با تغییر خطوط تولید کارگاه‌های خود، به تامین ماسک و دیگر اقلام بهداشتی پرداختند و در حال حاضر روزانه بیش از یک میلیون ماسک از سوی مددجویان امداد به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود.