وام به تسهیلاتی گفته می‌شود که جهت حل تمام یا بخشی از مشکلات مددجویان پس از احراز شرایط توسط کمیته امداد امام(ره) در زمینه‌های مختلف پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خیرین ؛ وام به تسهیلاتی گفته می‌شود که جهت حل تمام یا بخشی از مشکلات مددجویان از طریق صندوق قرض الحسنه امداد ولایت و پس از احراز شرایط توسط حوزه مددکاری کمیته امداد امام(ره) در زمینه‌های زیر پرداخت می‌شود.

برای چه کارهایی وام میدهند ؟ به چه کسانی وام میدهند ؟

زمینه‌های ارائه خدمت :

۱. تأمین هزینه‌های درمانی؛
۲. اعطای وام به محکومان دیه و جرائم غیر عمد؛
۳. اعطای وام خرید و تأمین مسکن؛
۴. کمک به خرید لوازم منزل؛
۵. اعطای ودیعه مسکن؛
۶. ارائه تسهیلات کارگشایی؛
۷. ایجاد کار انگیزی؛
۸. پرداخت بدهی؛
۹. پرداخت هزینه‌های تحصیلی؛
۱۰.ایجاد اشتغال؛
۱۱. پرداخت کمک هزینه ازدواج؛
۱۲.دیگر موارد. 

شرایط بهره‌مندی از خدمت :

۱. تأیید استحقاق و نیازمندی بر حسب تشخیص رئیس شاخه یا کمیسیون حمایتی؛
۲. ارائه درخواست یا معرفی نامه از مراجع ذی‌صلاح؛
۳. سکونت در محل درخواست وام. 

حداکثر مدت زمان بهره‌مندی از خدمت:

تا پایان ارائه خدمت.

شرایط لازم برای پایان حمایت:

پس از ارائه خدمت. 

عوامل تأثیرگذار بر اثر بخشی خدمت در مدت زمان استفاده از خدمت:

۱. ارائه به موقع خدمات؛
۲. پیگیری اخذ رضایت یا تخفیف از شاکیان پرونده حقوقی؛
۳. تسهیل در اخذ خدمات به ویژه زنان سرپرست خانوار؛
۴. ایجاد تناسب نسبی بین میزان وام و مشکل متقاضی؛
۵. متمرکز نمودن تمامی وام‌ها در قالب یک صندوق؛
۶. ارائه اطلاعات به متقاضی و ایجاد شناخت کافی جهت دریافت خدمت؛
۷. جذب کمک خیران و تعامل با دیگر ادارات و سازمان‌ها با هدف بهره‌مندی از خدمات آنان برای اعطای وام.

شرایط پرداخت وام اشتغال به مددجویان کمیته امداد

حسین فتح آبادی معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد استان تهران در خصوص شرایط پرداخت وام اشتغال گفت :

اولویت اول در پرداخت وام، مددجویان تحت پوشش هستند که در درجه اول به خود مددجو و سپس به فرزندان آنها وام اشتغال تعلق میگیرد.

اولویت دوم در پرداخت وام اشتغال زنان سرپرست خانوار هستند. افرادی که تحت پوشش امداد باشند اما فقط در صورت بیکاری و نداشتن بیمه و البته دارا بودن مهارت می توانند از وام اشتغال برخوردار باشند.

اولویت سوم مردان غیر تحت پوشش و بیکار هستند. مردانی که شغل و بیمه ندارند نیز می توانند وام دریافت کنند و همچنین

اولویت بعدی مربوط به پسران مجردی است که دارای کارت پایان خدمت و مهارت بوده و خانواده آنها نیز از تمکن مالی برخوردار نباشد.

چه مقدار وام به مددجویان پرداخت میشود ؟

در مجموع از دو محل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت و همچنین تبصره ۱۶ بانک مرکزی ۸۰ میلیون تومان وام اشتغال به مددجویان پرداخت می شود که تا سقف ۵۰ میلیون تومان از تبصره ۱۶ و ۳۰ میلیون تومان نیز از صندوق امداد پرداخت می شود.

از محل تبصره ۱۶، ۱۲۶ میلیارد تومان برای پرداخت وام اشتغال به مددجویان و نیازمندان استان تهران اختصاص پیدا کرده که ۱۰۰ میلیارد تومان آن مردادماه ابلاغ شده است و ما نیز از مرداد متقاضیان واجد شرایط را به بانک معرفی کرده‌ایم.

میزان سود وام ها چند درصد است ؟

فتاح رئیس سابق کمیته امداد : کارمزد وام‌های ضروری کمیته امداد از صندوق امداد ولایت ۳ درصد بوده، اما این قول را می‌دهیم که در سال آینده کارمزد را برداریم و وام‌های ما صفر درصد پرداخت شود تا به معنای واقعی قرض الحسنه را در نظام اسلامی اجرا کنیم.

روح اللّه خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: دو گروه وام به مددجویان پرداخت می‌کنیم یکی وام قرض الحسنه ۴ درصد که حداقل نرخ سود بانکی است و در نوع دوم از منابع صندوق توسعه ملی است که نرخ آن ۶ درصد است پرداخت می‌شود و در شرایطی آسان در اختیار مددجویان متقاضی وام، قرار می‌گیرد.

ضمانت وام کمیته امداد برای مددجویان چگونه است ؟

 معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد استان تهران در خصوص ضمانت وام برای ۵۰ میلیون تومان گفت: برای ۵۰ میلیون تومان دو ضامن کارمند لازم است که البته براساس قوانین بانک انجام می‌شود اما در صندوق امداد ولایت ضمانت‌های ما برای مددجویان راحت تر است و وام ۳۰ میلیون تومانی را با دو فقره چک پرداخت می‌کنیم.

آیا بعداز گرفتن وام، مستمری مددجویان قطع می‌شود؟

آسوده مدیر‌کل کمیته امداد خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره گرفتن وام قرض الحسنه کمیته امداد و قطع شدن مستمری آنها گفت: به هیچ وجه برای پرداخت وام حتی وام اشتغال و خودکفایی هیچ پرونده ای قطع نمی شود و مستمری ها ادامه دارد.

وی افزود: برای وام های ضروری، مسکن و یا وام های اشتغال نیزباید فرد متقاضی به یک درآمد مشخص، نزدیک به حداقل قانون کار برسد که در کمیته برسی شود تا آن خانواده وام تخصیص دهد. به گفته وی، شرط درآمد و رسیدن به خودکفایی و توانمندی، موضوعی است که در قبال آن مستمری مددجو قطع می شود، نه پرداخت وام.

وی درباره ابهام برخی مددجویان درباره دلایل قطع مستمری پس از پرداخت وام، یادآور شد: خانوادهایی که قسط هایشان را به موقع پرداخت نکرده اند، باید توجه داشته باشند که اقساط وام از قسط هایشان کم می شود. بنابراین اگر پس از گرفتن وام، مستمری خانواده ای قطع شده، شاید به این خاطر است که مبلغ اقساط از این مبلغ کم شده است.

او وعده داد که نگرانی های برخی مددجویان در این زمینه را بررسی کند.

آیا وام دو میلیونی در کمیته امداد داریم ؟

آسوده همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از مبلغ پایین وام که حدود ۲ میلیون تومان است گلایه مند هستند، توضیح داد: وام های ما سه نوع هستند که یک نوع آن وام های ضروری و کارگشایی است که سقف آن ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه است وهیچگونه کارمزدی ندارد و در کل کشور به همین طریق است. دوم وام اشتغال است که از امسال سقف آن ۵۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است. سومین مدل هم وام مسکن است که سقف آن ۳۰ میلیون است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شاید وام ۲ یا ۳ میلیونی که برخی به آن اشاره دارند، مربوط به چندسال پیش باشد. چون در آن دوره وام هایی با شرایط مناسب ضامن داشتیم.

زمان پرداخت وام به مددجویان کمیته امداد

حجت‌الله عبدالملکی درباره فرایند تشکیل پرونده مددجویان برای دریافت وام اشتغال تا زمان پرداخت وام اظهار کرد: دریافت وام از مرحله اول تا آخر به چند عامل بستگی دارد؛ نخستین موضوع این است که در چه زمانی پرونده را تشکیل می‌دهند چرا که معمولاً اعتبار ما تا پایان سال به اتمام می‌رسد و سال بعد نیز تا زمانی که منابع به ما تخصیص پیدا کند، چند مرحله باید طی شود؛ یکی اینکه باید بودجه به بانک مرکزی ابلاغ شود، سپس بانک نیز به شبکه بانکی و به استان‌ها اعلام و ابلاغ کند که در نهایت این چند مرحله پنج ماه طول می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: عملاً هر سال پرداخت وام اشتغال‌ به مددجویان و نیازمندان فاقد شغل از مرداد ماه آغاز می‌شود. در چنین شرایطی اگر فردی تشکیل پرونده را در فروردین یا اردیبهشت ماه داده باشد، چند ماه طول می‌کشد تا پس از تخصیص اعتبارات بتواند برای دریافت وام به بانک معرفی شود.

معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با توجه به منابعی که در صندوق قرض‌الحسنه امداد است از منابع این صندوق در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد که البته منابع این صندوق محدود است و امسال فقط ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار این منبع است.

وی ادامه داد: افراد نیازمند و مددجویانی که در نیمه دوم پرونده‌شان تکمیل می‌شوند، به شرطی که طرح توجیهی آنها تائید شود و مشکل خاصی وجود نداشته باشد، معمولاً طی یک ماه پرداخت وام آنها انجام می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی از خروج سالانه ۱۰ درصد از مددجویان کمیته امداد از چرخه حمایتی این نهاد خبر داد.

اعطای تسهیلات ‌ ۵۰۰ میلیونی به کارآفرینان برای اشتغالزایی ‌مددجویان کمیته امداد

بختیاری رئیس کمیته امداد گفت: اشتغال مقوله مهمی است و بانک مرکزی نیز اخیرا مصوبه ای به کمیته امداد داده مبنی بر اینکه کار آفرینان می توانند با اشتغالزایی برای ۱۰ مددجوی کمیته امداد، از تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود پایین بهره ببرند.

وی افزود: این تسهیلات ضمن کمک به کارآفرینان برای رونق کار خود، زمینه اشتغال و بهره مندی خانواده های مددجویان از فرصت های شغلی را در پی دارد و اثرات مثبتی دارد.

منابع

سایت کمیته امداد
خبرگزاری مهر
خبرگزاری تسنیم
خبرگزاری صدا و سیما
سایت خبرفوری