دکتر خاموشی : وقف علمی و پشتیبانی از تولید علم را جدی بگیریم؛ اگر افرادی در زمینه درمان وقف می کند چه خوب است که برای تولید دارو هم وقف کنند.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در همایش دانش‌‌آموزی پنجاه‌ و هفتمین جایزه ملی بنیاد فرهنگی البرز که پنجشنبه ۲۸ آذرماه در هتل ارم برگزار شد، درمورد وقف علمی و حمایت از تولید علم با اشاره به روایتی از نهج البلاغه گفت: دانش سلطنت و قدرت به بارمی‌آورد و فی‌نفسه دارای اقتدار است و هر کس به وسیله آن تلاش کند آن را بیابد و به سمت دانش یورش ببرد به قدرت می رسد و هر کس دانش را سرلوحه کار خود قرار ندهد دشمن با دانش بر او پیروز می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز بازدارندگی جمهوری اسلامی به نقطه ای رسیده است که وزیر دفاع آمریکا در منطقه می گوید ما می خواستیم حمله کنیم ولی موقعی که پهباد زده شد تصمیمشان عوض شد و این مفهوم عبارتی است که در نهج البلاغه آمده است اگر دانش را کسب کنیم و از دانش‌آموزان حمایت کنیم، دانش بالنده می‌شود.

وی ادامه داد: امروز بعضی از مسابقات دانش آموزی از برخی مسابقات دانشجویی پیشی می گیرند یعنی ما می توانیم سن اعتلا و اکتشاف را کمتر کنیم در واقع خیز بلند و جهاد برای علم آموزی در کشور ما باید طبق روایت حضرت علی(ع) در کشور ما نهادینه شود.

خاموشی عنوان کرد: امروز اگر کالایی نیاز داشته باشیم جهان پیرامون منافع خود با ما رفتار می‌کند ما باید خودمان آن را تولید کنیم و اگر بخواهیم قیمت تمام شده کالا را پایین بیاوریم باید دانش بومی در کشور به ما کمک کند و اگر این کشور بخواهد در میان کشورها حرفی برای گفتن داشته باشد باید بتوانیم تولید ملی و بنیه‌های علمی کشور را تقویت کنیم، گرچه همین امروز هم با قاطعیت می‌توانم بگوییم تحریم‌ها سبب شده که شتاب علمی در کشور دو چندان شود.

وی با اشاره به دو نکته مهم جایزه علمی البرز، افزود: اول اینکه کسانی که مکنت مالی دارند برای وقف علمی تلاش کنند؛ مرحوم حسینعلی البرز در ده ها سال قبل اموال خود را مدیریت می کند و وام شرافتی و کمک تحصیلی به دانش آموزان برتر می دهد و هنگامی که اموال خود را وقف می کند نیتش این است که این وقف مهد جایزه علمی باشد و حتی می گوید مال دیگری را با مال من دخیل نکنید، چراکه به برکت مال خود اعتقاد داشت و امید است سالیان متمادی استمرار پیدا کند و سال به سال افزایش کمی و کیفی یابد همان طور که امسال این جایزه سه برابر شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه واقفان باید به وقت علمی توجه کنند، افزود: نکته دوم این است که وقف علمی و پشتیبانی از تولید علم را جدی بگیریم؛ اگر افرادی در زمینه درمان وقف می کند چه خوب است که برای تولید دارو هم وقف کنند، در همین راستا سازمان اوقاف با یک مجموعه علمی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی عجین شده و در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبت آن خواهید بود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر وقف علمی در شاخه هایی که لازم است صورت پذیرد، به قدرتمندی ایران کمک می شود، زیرا مرز اصلی قدرت، تولید علم خواهد بود.

  • منبع خبر : https://www.oghaf.ir/oghaf.ir/news/view-334182.aspx