رئیس جمعیت هلال احمر در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ساعت ۲:۱۷ بامداد دیروز در حوالی شهر تَرک در شهرستان میانه، به مناطق زلزله‌زده سفر کرد. پایان عملیات نجات

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی جمعیت هلال احمر؛ دکتر علی‌اصغر پیوندی در حاشیه بازدید از روستای زلزله زده ورنکش شهرستان میانه گفت: امدادگران و نجات گران هلال احمر در کنار مردم مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تا لحظه ای که به خدمات آنان نیاز باشد، حضور خواهند داشت. امیدواریم که با سرعت این مرحله اضطراری و طوفانی طی شود و بتوانیم با برنامه ریزی لازم با یاری خدا مشکلات را مردم روز به روز کاهش دهیم.  

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: این جمعیت براساس وظیفه ذاتی خود در لحظات نخست وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر در کنار مردم زلزله زده حاضر و تلاش کرد در بحث امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری بتواند وسایل رفاه و آسایش نصفی عزیزانی که از زلزله ۵.۹ ریشتری متاثر شدند، فراهم کند.

وی گفت: زمین لرزه اخیر، زلزله شدیدی بود و لازم است از همدلی همه مسولین استانی به ویژه نیروهای نظامی و انتظامی، ائمه جمعه و تمامی نیروهای امدادی به ویژه امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر تشکر و قدردانی کنم که در لحظات اول توانستند بار خسارت روانی و جسمی را بسیار بسیار کاهش دهند.

دکتر پیوندی با اشاره به تیم‌های عملیاتی حاضر در امداد و نجات پس از این زمین لرزه گفت: هلال احمر در بحث امداد و نجات با ۳۱ تیم عملیاتی به استعداد ۱۱۰ نیروی واکنش سریع امدادی برای کمک به زلزله زدگان به سرعت وارد عمل شد و توانستیم در لحظات اول در کنار مردم زلزله زده باشیم و آنهایی را که نیاز داشتند از زیر آوار خارج شوند را نجات داده و به مراکز درمانی و بیمارستانی انتقال دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: متاسفانه خود زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر ترس و وحشتی را در دل همه ایجاد کرد. این زلزله حدود ۵۸۰ مصدوم و مجروح برجا گذاشت. ۱۶ یا ۱۷ نفر از آنان زیر آوار مانده بودند و مابقی آنها بخاطر ترس و فرار از خانه دچار آسیب شده بودند. خوشبختانه آسیب ها خیلی جزئی است. متاسفانه ما در این زلزله پنج نفر از هموطنانمان را از دست دادیم که واقعا فقدان آنان جبران ناپذیر است که خداوند به خانواده های آنان صبر دهد.

دکتر پیوندی گفت: جمعیت هلال احمر بر اساس اصول امدادرسانی ۷۷۰ دستگاه چادر امدادی بین زلزله زدگان که خانه های آنان تخریب کامل شده بود یا دچار ترس و وحشت از زلزله شده بودند به همراه وسایل گرمایشی از جمله پتو و چراغ والور و بسته های غذایی ۷۲ ساعته توزیع کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره میزان خسارت‌ها در روستاهای تحت تاثیر زلزله گفت: ارزیابی ما از ۸۱ روستایی که از ۱۴۵ روستای متاثیر از زلزله نشان داد که ۱۷ روستا آسیب جدی دیدند و حداقل ۷ روستا نیاز به اسکان اضطراری داشتند. به همین دلیل تاکنون به سه هزار و ۱۰۰ نفر از زلزله زدگان خدمات اسکان اضطراری دادیم. طبق برآورد اولیه نیروهای ارزیاب هلال احمر، ۴۰۰ خانه تخریب شده اند. امیدواریم توجه به فصل سرمایی که در پیش است و شب های بسیار سردی که این مناطق دارند با کمک همه ارگان ها، بنیاد مسکن و خیرین بزرگوار به زودی بازسازی منازل تخریبی را انجام دهیم.

وی گفت: از زمان وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی تا کنون بسته های غذایی شرایط اضطراری و سایر اقلام امدادی به وفور در بین زلزله زدگان توزیع شده است. لازم است از فرهنگ بالا و والای مردم و از تحمل آنان و از سعه صدر مردم با فرهنگ مردم در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تشکر و قدردانی کنم که با آرامش خاطر فضای را ایجاد کردند که نیروهای امدادرسان هلال احمر بتوانند به عنوان خدمت گذار در خدمت آنان باشیم.

دکتر پیوندی گفت: عملیات نجات به پایان رسیده و کمبودی در زمینه اقلام دارویی و امدادی وجود ندارد. 

در ادامه این بازدید رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از چند خانه آسیب دیده و ارائه خدمات اسکان اضطراری روستای ورنکش به زلزله زدگان بازدید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز که در بخشی از این بازدید حاضر شد، در پاسخ به این سوال که نحوه امدادرسانی هلال احمر را به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی چگونه ارزیابی می کنید، گفت: هلال احمر نه تنها در این قضیه بلکه در تمام بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل و نظایر آن نوک پیکان امداد رسانی قرار دارد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: البته لازم است که ما در کنار فداکاری هلال‌احمر نقش نیروهای مسلح را هم ستایش بکنیم. نقش بسیار ارزشمندی نیروهای مسلح در خدمت رسانی به زلزله زدگان در کنار هلال‌احمر دارند.

وی گفت: هلال احمر نه تنها در داخل کشور حتی در خارج از کشور هم پیام صلح، تعاون و دوستی به همه مردم می دهد و ما از تمامی نیروهای امدادی هلال احمر کمال تقدیر و تشکر را داریم.  

  • منبع خبر : http://rcs.ir/آخرین-وضعیت-مناطق-زلزله‌زده-از-زبان-ر/