علیرضا با دریافت تسهیلات کمیته امداد و سرمایه خود کارخود را با پرورش بزهای آلپاین و سانن فرانسوی شروع کرده و اکنون یک واحد پرورشی ۱۵۰ رأسی در اختیار دارد

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از سایت خبری کمیته امداد، علیرضا، ساکن روستای حسن‌آباد دامغان که از گذشته به شغل دامداری مشغول به کاربوده افزود: با در اختیار داشتن واحدی برای پرورش دام، و مشاوره شغلی ترجیح دادم به جای دام‌های معمولی باراندمان پایین نژادی‌های برتر را با مزیت‌های برتر نگه‌داری کند که به این منظور به پرورش دو نژاد بزهای آلپاین و سانن روی آورد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه اصلی بز آلپاین کوهستان‌ آلپ فرانسه و سوئیس است، تصریح کرد: متوسط تولید شیر بزهای آلپاین ۶۰۰ تا ۷۰۰ لیتر در سال است که صرفه اقتصادی بالایی دارد و بز سانن به تولید شیر معروف است و شاید به جرات بتوان گفت بهترین نژاد شیر بز در دنیاست دوره شیردهی آن ۲۹۰ تا ۳۰۵ روز است و روزانه بین ۳ تا ۸ لیتر شیر می‌دهد.

این کارآفرین عرصه دامپروری دو قلوزایی در بزهای سانن و آلپاین را یکی از مزیت‌های بارز این نژاد دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که در برخی موارد زایش سه یا چهارقلو نیز در این نژاد وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر بزی که به‌ تازگی به دنیا آمده نزدیک به دو میلیون تومان است تصریح کرد: قیمت بزهای بالغ بیش از ۶ تا ۷ میلیون است که از این لحاظ درامد خوبی از این واحد پرورشی حاصل زندگی من می‌شود.

وی با اشاره به تهیه کردن طرح توسعه برای گسترش این واحد پرورشی خاطرنشان کرد: علاوه بر حمایت کمیته امداد که همیشه درصحنه حضورداشته، نیاز به حمایت‌های همه‌جانبه نهادها و دستگاه‌های حمایتی برای توسعه کاردارم تا هم از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کند و هم منجر به رونق روستا شوم.

  • منبع خبر : https://news.emdad.ir/fa/newsagency/172341/پروش-بزهای-آلپاین-و-سانن-فرانسوی-به-دست-کارآفرین-دامغانی