رئیس دانشگاه کاشان از کمک خیرین در انجام طرح های «ارز صفر بودجه صفر»، تاسیس کرسی وقفی بین المللی، کمک 200 میلیارد ریالی خیرین و ... خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از خبرنگار مهر، عباس زراعت پیش از ظهر سه شنبه در مراسم تجلیل از پزوهشگران و محققین برتر دانشگاه کاشان با بیان اینکه در مرکز تجاری سازی دانشگاه کاشان بیش از ۳۰ شرکت مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: به منظور تقویت کاربردی و تجاری کردن پژوهش و تجقیقاتی که توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه کاشان انجام می شود برای اولین بار در کشور معاونت نوآوری و اقتصادی در دانشگاه کاشان ایجاد شده است.

قرارگرفتن ۷ نفر از پژوهشگران دانشگاه کاشان در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان

وی از قرارگیری ۷ نفر از اساتید و پژوهشگران دانشگاه کاشان در بین یک درصد دانشمندان برتر جهان خبر داد و ابراز داشت: این محققین و دانشمندان در ۹ رشته فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی داشته اند.

رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه کاشان در مرکز استان نیست و نسبت به ۲۶ مرکز استان در شاخص های دانشگاهی در سطح کشور بالاتر است، تصریح کرد: این موفقیت دانشگاه ماحصب تلاش و کوشش دانشجویان، اساتید، کارکنان و به خصوص حضور و فعالیت خیرین در دانشگاه کاشان است.

کمک ۲۰۰ میلیارد ریالی خیرین به دانشگاه کاشان در هفته های گذشته

وی با بیان اینکه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی احتیاج به بودجه دارد، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است با بودجه های اختصاص یافته دانشگاهی نمیتوان فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی را به نحو احسن انجام داد ولی با تجربه موفق دانشگاه کاشان در جذب و ورود خیرین به امر پژوهش این مهم به بهترین نحو در حال انجام است.

زراعت از اختصاص کمک ۲۰۰ میلیاردی خیرین طی هفته های گذشته به دانشگاه کاشان برای فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و غیره خبر داد و اذعان داشت: دانشگاه کاشان در سال گذشته در حوزه بهره وری پژوهشی توانسته است مقام نخست کشور را کسب کند که این مهم با کمک و مساعدت خیرین به دست آمده است.

اعتبارات دولتی برای پژوهش سه درصد بودجه کل است

وی شاخص بهره وری پژوهشی را بیشترین بهره وری در برابر کمترین هزینه دانست و بیان داشت: اعتبارات دولتی برای پژوهش ۱۰ درجه بودجه و به معنای واقعی حدود سه درصد است که این نشان می دهد بدون حضور خیرین در امر تحقیقات و پژوهش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نمی توانند موفقیت چشمگیری کسب کنند.

تاسیس موسسه پژوهشی با موضوع کویر لوت در کاشان

رئیس دانشگاه کاشان یکی از اثرات حضور خیرین در فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی این دانشگاه را را ایجاد کرسی وقفی بین المللی در دانشگاه کاشان به همت خیرین دانست و اظهار داشت: تاسیس موسسه پژوهشی با موضوع کویر لوت دیگر طرح مشارکتی دانشگاه کاشان با حضور خیرین بود که چاپ مقاله در مجله معتبر ساینس برای اولین بار یکی از خروجی های ایجاد این موسسه و حضور پررنگ خیرین در امور تحقیقاتی و پژوهشی است.

ایجاد صندوق ریسک برای فعالیت های پژوهشی در دانشگاه کاشان

وی تاسیس صندوق ریسک برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی محققین و دانشجویان دانشگاه کاشان را یکی دیگر از اقدامات شایسته خیرین در حوزه پژوهش دانست و ابراز داشت: در این صندوق مبالغی توسط خیرین تامین شده است که با توجه به اینکه ممکن است فعالیت های تحقیقاتی به انجام نرسد ریسک آن توسط این صندوق تامین می شود.

اجرای طرح «ارز صفر بودجه صفر»

زراعت همچنین از اجرای طرح «ارز صفر بودجه صفر» توسط دانشگاه کاشان با کمک و مساعدت خیرین خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و استکبار جهانی بر علیه مردم ایران این طرح به صنعتگران و کارآفرینان منطقه و ایران کمک می کند که بجای واردات قظعات یدکی ماشین های خود و خروج ارز، ساخت آن را به محققان و پژوهشگران دانشگاه سفارش دهند.

وی با اشاره به اجرای موفق این طرح در کاشان افزود: در یکی از شرکت های بزرگ صنعتی قطعه یدکی یکی از ماشین ها به دلیل تحریم ها امکان واردات آن میسر نبود که با همت و تلاش جمعی از دانشجویان و اساتید گروه فیزیک دانشگاه کاشان این قطعه یدکی ساخته و در چرخه تولید قرار گرفت و سبب رونق مجدد این خط تولید شد.

  • منبع خبر : mehrnews.com/news/4800416