گزارش فعالیت ها و اقدامات کمیته امداد در یکسال گذشته به مناسبت هفته دولت اعلام شد. این نهاد با ارائه ۱۲۰ نوع خدمت گوناگون بزرگترین نهاد حمایتی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی کمیته امداد، این نهاد حمایتی با ارائه ۱۲۰ نوع خدمت از قبیل پرداخت مستمری، بیمه اجتماعی، بهداشت و درمان، خدمات حوزه ازدواج و جهیزیه، کمک هزینه رهن و اجاره مسکن، کمک هزینه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان، اردوهای زیارتی و آموزشی، خرید، بازسازی، تعمیر و ساخت مسکن، پرداخت انواع تسهیلات قرض‌الحسنه کارگشایی، مسکن، ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان  به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی کشور در حال فعالیت است.
رویکرد اصلی کمیته امداد به تبعیت از توصیه‌های مقام عظمای ولایت، توانمندسازی خانواده‌های نیازمند با حفظ عزت و کرامت آنان است، بر اساس این راهبرد، راه‌اندازی اشتغال و ایجاد درآمد پایدار با هدف خودکفایی مددجویان در راس فعالیت‌های این نهاد قرار دارد و فقط دو قشر سالمندان و بیماران صعب‌العلاج از خدمات دائمی کمیته امداد برخوردار هستند.
خلاصه گزارش عملکرد یکساله فعالیت ها و اقدامات کمیته امداد را در زیر مشاهده میکنید

خدمات کمیته امداد به دانش‌آموزان و دانشجویان

رفع مشکلات دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند به عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی همواره در کانون توجهات کمیته امداد قرار داشته است. براین اساس کمیته امداد خدمات متنوعی را به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت از قبیل کمک هزینه تهیه لوازم‌التحریر، ایاب و ذهاب و تامین پوشاک، ارائه وام دانشجویی و وام ازدواج به دانشجویان، ارائه کمک هزینه ثبت نام در کلاس‌های کنکور برای دانش‌آموزان کنکوری، ارائه لوازم کمک آموزشی که در همین ارتباط تامین ۵۰ هزار تبلت برای دانش‌آموزان و دانشجویان در شرایط آموزش مجازی ناشی از کرونا در دستور کار این نهاد قرار دارد.

خدمات کمیته امداد در حوزه خانواده و ازدواج

کمیته امداد همچنین در حوزه خانواده و ازدواج اقدامات قابل توجهی از قبیل ارائه حدود ۶۰ هزار مورد کمک هزینه ازدواج به زوج‌های جوان و نوعروسان تحت حمایت به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان، ارائه ۳۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک‌ هزینه اجاره و ودیعه مسکن به خانواده‌های تحت حمایت از سال گذشته تاکنون ارائه داده است.

این نهاد همچنین با ارائه ۲۰ هزار و ۵۰۰ فقره وام ودیعه مسکن به مددجویان به مبلغ ۱۹۷ میلیارد تومان، ارائه ۶۴ هزار مورد تامین لوازم ضروری زندگی به مددجویان به ارزش ۴۷ میلیارد و ۹۷۴ میلیون تومان و نیز صدور رایگان هزینه انشعابات آب، برق، گاز و پروانه مسکن شهری گامی بزرگ و ارزشمند در جهت رفع مشکلات نیازمندان برداشته است.

افزایش ۱۵ درصدی مستمری مددجویان

از جمله اقدامات کمیته امداد برای حمایت از مددجویان پرداخت مستمری به این خانواده‌ها است و در همین ارتباط با پیگیری این نهاد و تصویب مجلس شورای اسلامی، مستمری خانواده‌های تحت حمایت از اردیبهشت‌ماه امسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

خدمات کمیته امداد در حوزه مسکن

کمیته امداد در زمینه ارائه خدمات مسکن به خانواده‌های تحت حمایت نیز تاکنون گامی مهم در مسیر خودکفایی و توانمندسازی آنان برداشته که عملکرد آن در حوزه مسکن طی یکسال گذشته از قبیل ساخت و تحویل ۲۶ هزار و ۶۲۷ واحد مسکن شهری و روستایی، انجام تعمیرات و تحویل ۸۴ هزار و ۹۰۶ واحد مسکن نیازمند تعمیر و تحویل واحدهای بازسازی شده در زلزله آذربایجان شرقی حدود ۲۰۰ واحد است.

ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان

در این میان صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت نیز به عنوان بازوی کمیته امداد در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجویان و نیازمندان طی یکسال گذشته ۳۴۲ هزار و ۶۶۷ هزار فقره وام به مبلغ ۲ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه کارگشایی، ودیعه و ساخت مسکن و اشتغال و خودکفایی به مددجویان ارائه کرده است.

خدمات حقوقی

ارائه خدمات حقوقی به مددجویان نیز از جمله برنامه‌های این نهاد در حمایت از خانواده‌های تحت حمایت است، کمیته امداد با انجام اقداماتی موجبات احقاق حقوق خانواده‌های تحت حمایت در مراجع قضایی را فراهم کرده و تاکنون تعداد زیادی از مددجویان از این طریق به توانمندی رسیده و از حمایت کمیته امداد خارج شده‌اند.

بر این اساس در حال حاضر ۵۱۸ میز خدمت در دفاتر کمیته امداد سراسر کشور با هدف ارائه خدمات حقوقی و مشاوره به مددجویان فعال شده و بیش از ۱۷۰۰ وکیل نیکوکار با کمیته امداد همکاری می‌کنند، از همین طریق حدود ۲۰ هزار خدمت به خانواده‌های تحت حمایت ارائه شده و ۷۳۰۰ پرونده قضایی مددجویان توسط کمیته امداد پیگیری و به نتیجه رسیده است.

اردوهای زیارتی و فرهنگی

ارتقای سطح فکری و فرهنگی خانواده‌های تحت حمایت، زمینه رشد و اعتلای آنان در عرصه‌های مختلف از اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی گرفته تا اشتغال و اقتصاد را فراهم می‌کند. همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تقویت و تحکیم نهاد خانواده از دیگر اهداف کمیته امداد در حوزه امور فرهنگی به شمار می‌رود.

در همین راستا در یکسال گذشته ۱۱۷ هزار نفر از مددجویان در قالب طرح شوق زیارت و با هزینه خیران، به مشهد مقدس و قم اعزام شده‌اند.  همچنین اعزام ۸۴ هزار نفر به پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) و عتبات عالیات از محل کمک‌های مردمی انجام شده است. در حال حاضر اعزام مددجویان به سفرهای زیارتی به دلیل شرایط همه‌گیری ویروس کرونا تا عادی شدن شرایط کشور متوقف شده است.

حوزه اشتغال و خودکفایی

در حوزه اشتغال، کمیته امداد معتقد است که ایجاد درآمد پایدار از طریق اشتغال مولد، موثرترین اقدام برای توانمندسازی مددجویان به شمار می‌رود. در همین زمینه در یکسال گذشته ۱۷۲ هزار و ۳۶ فرصت شغلی مستقیم و ۶۸ هزار و ۸۱۰ فرصت شغلی غیر مستقیم برای مددجویان کمیته امداد ایجاد شده و این نهاد ۳۴ درصد کل اشتغال کشور را برعهده داشته است.

رشد کمک‌های مردمی به کمیته امداد در حوزه‌های مختلف طی یکسال گذشته نشان‌دهنده سرمایه اجتماعی بالای این نهاد در سطح جامعه است و در یکسال گذشته در مجموع  ۴۷۶۷ میلیارد تومان کمک مردمی توسط این نهاد جمع‌آوری شده است.

مردم نیک‌اندیش ایران اسلامی همچون همیشه نقش به‌سزایی در ارائه کمک به نیازمندان داشته و دارند به طوری که در حوزه صدقات ۳۴۵ میلیارد تومان، اکرام ایتام و محسنین یکهزار و ۴۶ میلیارد تومان، زکات ۸۵۵ میلیارد تومان و در جشن عاطفه‌ها و نیکوکاری نیز ۲ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان کمک کرده‌اند.

در همین مدت همچنین ۲ هزار و ۷۶ مرکز نیکوکاری با هدف‌گذاری کمیته امداد ایجاد شده که براساس برنامه‌ریزی‌های به انجام رسیده این رقم تا پایان امسال به حدود چهار هزار مرکز خواهد رسید.

اقدامات کمیته امداد برای مقابله با کرونا

از آنجا که این نهاد مردمی همیشه و در همه حال یار و یاور مردم به خصوص اقشار محروم و نیازمند است پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و مشکلات ناشی از آن که چالش‌های بسیاری را برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرد که این مشکلات برای جامعه هدف کمیته امداد به دلیل مسائل اقتصادی، بیش از دیگر افراد جامعه بوده است، با اختصاص مبلغ ۵۱۰ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان برای تهیه بسته‌های بهداشتی، کمک به خانواده‌های آسیب‎دیده از کرونا، مساعدت به ایتام و کمک به خرید تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند اقدامات خوبی به انجام رسانده است.

همچنین اختصاص ۹۲ میلیارد تومان از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منظور کمک به نیازمندان بیماری کرونا، تامین سبد غذایی و بسته‌های بهداشتی، تهیه تبلت و لوازم التحریر برای دانش‌آموزان محروم، تولید روزانه حدود یک میلیون ماسک توسط طرح‌های اشتغال مددجویان، کمک بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی به خانواده‌های مددجویان فوت شده بر اثر کرونا، جمع‌آوری ۵۴۰ میلیارد تومان کمک مردمی در مرحله نخست پویش ایران همدل و توزیع ۱۱ میلیون غذای گرم برای نیازمندان از جمله اقدامات قابل تحسین این نهاد مردمی برای رفع مشکلات نیازمندان است.