متولیان گفت: سقف اعتبارات دولتی محدود است اما ظرفیت صنعتی کشاورزی و خیرین بالاست و اگر از آن استفاده کنیم بخشی از نیازها تامین می شود.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از خبرنگار مهر، امین متولیان در مراسم معارفه مدیرکل جدید کتابخانه عمومی استان قزوین که روز دوشنبه در کتابخانه امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در توسعه کتابخانه و ارتقای فرهنگ همه اتفاق نظر دارند اما به دلیل وجود چالش های اعتباری و امکانات در عمل با مشکلاتی مواجهیم.

وی افزود: در کتابخانه های عمومی مسائل مشترکی داریم و جنسیت، دین و آئین،  حزب و جناح و سیاسی بودن آن را محدود نمی کند، کتابخانه عمومی باید محل حضور همه گروهها و سلایق مختلف باشد.

کتابخانه ها به مراکز فرهنگی تبدیل شود

متولیان تصریح کرد: باید به گونه ای حرکت کنیم تا کتابخانه ها به مراکز فرهنگی تبدیل شود.

وی افزود: برای کتاب خانه ها کارکردهای آموزشی و فرهنگی و سنتی و اجتماعی تعریف شده که محور آموزشی و فرهنگی آن تقویت می شود.

متولیان بیان کرد: کتابخانه ها باید عمومی اداره شود زیرا فقط متعلق به یک نهاد دولتی نیست بلکه متعلق به همه مردم است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: این نهاد ها یکی از نهادهای فرهنگی در کشور است که مظلوم مانده اما باید عمومی اداره شود و به اعتبارات دولتی بسنده نکنیم.

متولیان گفت: سقف اعتبارات دولتی محدود است اما ظرفیت صنعتی کشاورزی و خیرین بالاست و اگر از آن استفاده کنیم بخشی از نیازها تامین می شود.

وی اظهارداشت: آمارها نشان می دهد مردم با خیال راحت به کتاب و کتابفروشی دسترسی ندارند و حتی به سه هزار کتابخانه موجود کشور دسترسی آسان ندارند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در سالهای گذشته ۱۷۰ شهر فاقد کتابخانه بود که با اقدامات انجام شده ۵۰ کتابخانه راه اندازی شد.

وی اظهار داشت: ۱۷۰ شهر فاقد کتابخانه عمومی است که باید از خیرین و صنعتکران کمک بگیریم و این کمبود جبران شود که در این راستا قانون نیم درصد شهرداری ها اعتبار خوبی است.

متولیان با بیان اینکه اگر نهاد کتابخانه ها به صورت عمومی اداره شود آینده کتابخانه ها روشن است،  تصریح کرد: کتابداران از قشر زحمتکش و مظلوم هستند و با کمترین حقوق کار می کنند. ‌.

در این مراسم فاطمه محمد بیگی به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان معرفی شد.

  • منبع خبر : mehrnews.com/news/4757565