رشد ۲۵ درصدی جمع‌آوری صدقات از سوی کمیته امداد؛ مردم نیکوکار ایران در ۹ ماهه سال‌جاری ۳۰۶ میلیارد تومان صدقه برای نیازمندان پرداخت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از سایت خبری کمیته امداد، علیرضا عسگریان با تشریح عملکرد کمیته امداد در حوزه مشارکت‌های مردمی افزود: مردم خیر در ۹ ماهه سال‌جاری ۳۰۶ میلیارد تومان صدقه نقدی و غیر نقدی پرداخت کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ از طریق صدقه پیامکی پرداخت شده است، ادامه داد: ۵۰ هزار نفر مشترک صدقات پیامکی امداد هستند و مجموع کمک‌های مردمی از طریق روش‌های نوین همچون صدقه پیامکی، سایت، اپلیکیشن و … به ۷۱ میلیارد تومان می‌رسد.

وی اضافه کرد: افراد می‌توانند با ارسال یک پیامک خالی به سرشماره ۸۸۷۷ و انجام مراحل، با انتخاب رقم مورد نظر خود، عضو سامانه پیامکی شوند. همچنین کد #۸۸۷۷* به عنوان یکی از درگاه‌های نوین کمیته امداد، برای دریافت کمک‌های مردم خیر پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، استفاده از فناوری روز و روش‌های نوین را سیاست کمیته امداد برای استفاده بیشتر از ظرفیت خیر و احسان در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۴ درصد از کمک‌های مردمی به کمیته امداد مبتنی بر روش‌های نوین است که براساس برنامه پنج ساله امداد، این میزان باید به ۸۰ درصد برسد.

عسگریان به ساماندهی و جمع‌آوری صندوق‌های صدقات بزرگ از سطح معابر اشاره کرد و گفت: با توجه به آسیب‌زایی احتمالی این صندوق‌ها، از سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۰۸ هزار صندوق صدقات معابر که در مکان‌های نامناسب قرار داشت، جمع‌آوری شده که ۳۵ هزار مورد آن در سال جاری انجام شده است و در حال حاضر ۱۸۴ هزار صندوق صدقات بزرگ در معابر سطح کشور وجود دارد.

وی به عملکرد کمیته امداد در اجرای طرح اکرام ایتام و محسنین پرداخت و افزود: ۱۲۷ هزار و ۲۶۴ نفر از ایتام نیازمند و ۱۸۷ هزار و ۹۰۱ نفر از فرزندان محسنین در کشور تحت حمایت کمیته امداد هستند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد تعداد حامیان در طرح اکرام ایتام و محسنین را ۶۶۹ هزار و ۷۹۹ نفر اعلام کرد و گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۶۲۹ میلیارد تومان کمک از سوی این حامیان برای ایتام و محسنین دریافت شده که به صورت مستقیم به حساب خانواده‌ها واریز شده است.

عسگریان تاکید کرد: در ۹ ماهه سال جاری، سرانه پرداخت شده ماهیانه به هر فرزند یتیم از سوی حامیان ۳۲۴ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در بخش محسنین، سرانه پرداختی به ۱۲۴ هزار تومان رسیده که این مبلغ نیز امسال ۹ درصد رشد داشته است.

وی به توسعه مراکز نیکوکاری در راستای مردمی کردن خیر و احسان در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در ۹ ماهه امسال ۱۵۲۴ مرکز نیکوکاری در کشور راه‌اندازی شده که از این تعداد ۱۵۰ مرکز در حوزه‌های علمیه ایجاد شده است.

عسگریان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۲۰۰ مرکز نیکوکاری در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که در ۹ ماهه سال جاری، ۸۸۰ میلیارد تومان کمک مردمی برای نیازمندان جمع‌آوری کرده‌اند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد از راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی در اصناف مختلف همچون رسانه‌ها، نیروهای نظامی و مراکز صنعتی خبر داد و اعلام کرد: چشم‌انداز کمیته امداد برای مردمی شدن فعالیت‌ها، ایجاد هشت هزار مرکز نیکوکاری است تا این مراکز با شناسایی نیازمندان در سطح محلات، پیش از وقوع آسیب، به احتیاجات آنان رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون ۵۳۵ میلیارد تومان زکات در کشور پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: از این میزان ۱۹۰ میلیارد تومان زکات فطریه و حدود ۳۴۵ میلیارد تومان زکات مال بوده است.

عسگریان با اشاره به هزینه‌کرد زکات برای محرومان گفت: امسال ۸۵ درصد زکات جمع‌آوری شده برای امور معیشتی و رفع احتیاجات محرومان صرف شده و مابقی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه در روستاها و مناطق محروم هزینه شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در پایان با اشاره به وقوع سیلاب و آبگرفتگی در استان سیستان و بلوچستان گفت: ادارات کمیته امداد در سراسر کشور در حال جمع‌آوری کمک‌ها برای ارسال به مناطق سیل‌زده هستند و این اقدام با محوریت استان فارس به سرعت در حال انجام است.