خیلی از ماها دوست داریم فرزند خواندگی و سرپرستی کودکی رو به عهده بگیریم ولی به دلایل مختلف امکان بزرگ کردن یک کودک رو نداریم، این پایان راه نیست و راه آسانی برای این کار هست ...

خیلی از ماها دوست داریم فرزند خواندگی و سرپرستی کودکی رو به عهده بگیریم ولی به دلایل مختلف امکان بزرگ کردن یک کودک رو نداریم. مثلا یا قانون به ما اجازه نمیده یا وقتش رو نداریم و … ؛ در این موارد میتونیم به صورت معنوی سرپرستی کودکی رو به عهده بگیریم به این شکل که هزینه ای رو به صورت ماهیانه برای اون شخص پرداخت کنیم که هم به اون کودک کمک بشه و هم از ثواب و خیر این کار بهره مند بشیم .
طرح اکرام ایتام و محسنین این کار رو در کمتر از چند دقیقه برا ما فراهم میکنه که در زیر به چگونگی آن می پردازیم.

خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش مهمی بر عهده دارد. عواملی چون شخصیت والدین، سلامت روانی و جسمانی آنها، شیوه‌های تربیتی اِعمال شده در داخل خانواده، شغل و تحصیلات والدین، محل سکونت خانواده، حجم و جمعیت خانواده، روابط اجتماعی خانواده و مولفه‌های فراوان دیگری در خانواده وجود دارند که شخصیت فرزند، سلامت روانی و جسمانی او، آینده شغلی، تحصیلی، اقتصادی، سازگاری اجتماعی و فرهنگی، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

همان‌طوری که روان شناسان معتقدند سال‌های اولیه کودکی نقش بسزایی در رشد شخصیت و آینده او دارد. بیشتر شناخت کودک از خود، اطرافیان و محیط در این دوران شکل می‌گیرد. میزان سلامت جسمانی و روانی کودک بسته به ارتباطی است که خانواده با وی دارد و تا چه حد تلاش می‌کند نیازهای او را برآورده سازد.

حال تصور کنید کودکانی در این سنین از نعمت خانواده بی بهره می مانند که در طرح ایتام بنای کمک به آن ها را داریم و یا علیرغم بهره مند بودن از نعمت پدر و مادر، در مقام عمل، آنها را در کنار خود ندارند که در طرح محسنین به آن ها میپردازیم ، این کودکان چون به مانند فرزندان یتیم دیده نمی‌شوند بنابراین از لحاظ عاطفی و روانی در خانواده تأمین نمی‌شوند و به انواع مشکلات مبتلا می‌شوند. آری! این کودکان پدر و مادر دارند اما والدینشان به هر دلیلی توان اداره کردن این آینده سازان کشور را ندارند. توجه به امور خانواده‌های نیازمند همواره از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به‌ویژه کودکانی که به دلایل مهمی از قبیل زندانی بودن، سالمندی، بیماری‌های سخت، از کار افتادگی و … از حضور پدر و مادر محروم هستند.

طرح اکرام ایتام کمیته امداد چیست و به چه منظوری ایجاد شده است ؟

طرح “اکرام ایتام” از نیمه دوم سال ۷۸ با هدف حمایت از کودکان یتیم و تامین نیازمندی‌های آنان در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی، درمان و…. آغاز شد. در این طرح، افراد نیکوکار با پذیرفتن و تقبل حمایت مالی از یک یا چند یتیم در طول سال نسبت به رفع مشکلات مادی و معنوی آنان در قالب کمک به یتیم خاص، کمک به دانش‌آموز خاص، کمک به دانشجوی خاص و … اقدام می‌نمایند. افراد حقیقی یا حقوقی که در این طرح «حامی» نامیده می‌شوند با مراجعه به کمیته امداد امام(ره) یا درگاه‌های الکترونیک و تکمیل فرم اعلام همکاری، آمادگی خود را جهت تحت حمایت گرفتن یک یا چند کودک یتیم اعلام می‌کنند. در طی مدت حمایت ، مبالغ واریزی حامی مستقیم به حساب فرزندان معنوی تحت حمایت واریز می گردد.

طرح محسنین کمیته امداد چیست و به چه منظوری ایجاد شده است ؟

“طرح محسنین” از سال ۱۳۹۰ به صورت آزمایشی در ۵ استان کشور با هدف حمایت مالی از کودکان با سرپرست ناتوان شروع شد و در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار کودک در قالب این طرح از کمک‌های مادی مردم خیر و نیکوکار کشورمان بهره‌مند می‌شوند؛ علاوه بر این تعداد که دست مهربانی هموطنان عزیز، یاریگر این خانواده‌ها هستند، ۱۰۰ هزار کودک با سرپرست ناتوان در کشورمان زندگی می‌کنند که بیش از پیش نیازمند توجه و محبت همنوعان خود هستند. “طرح محسنین” با هدف حمایت از این کودکان و با حمایت کمیته امداد امام(ره) درصدد است از مردم خیّر کشورمان که علاقه‌مند به مشارکت در طرح مذکور هستند، ثبت نام کرده و مقدمات حمایت از این کودکان را فراهم آورد.

تفاوت طرح اکرام ایتام و محسنین

طرح “اکرام ایتام” با هدف حمایت از کودکان یتیم و تامین نیازمندی‌های آنان است در صورتی که “طرح محسنین” با هدف حمایت مالی از کودکان با سرپرست ناتوان است

چگونگی ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین

برای دیدن ویدیو در بخش فیلم ها کلیک کنید

نحوه ثبت نام و پرداخت کمک به فرزندان معنوی خود در طرح اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد

  1. ۱- ثبت نام در سایت طرح اکرام ایتام و محسنین

    پس از ورود به سایت اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد به آدرس https://ekram.emdad.ir و کلیک بر روی گزینه ثبت نام ؛
    در مرحله اول، برای ثبت نام لازم است شماره همراه خود را وارد نمایید.
    در مرحله بعد، پیامکی جهت تایید به شماره همراه ارسال می گردد. کد دریافت شده را در سامانه وارد نمایید.
    در مرحله آخر نام، نام خانوادگی، کدملی، تاریخ تولد و رمزعبور(جهت ورود به سامانه) را وارد نمایید.
    جهت تکمیل مراحل ثبت نام، اطلاعات وارد شده، تایید و یک شماره کارت حامی مخصوص شما ایجاد می گردد.
    اگر در خارج از کشور هستید در صورت تمایل به ثبت نام در سایت خیرین طرح اکرام و محسنین کمیته امداد جهت حمایت از فرزندان بی بضاعت تحت پوشش امداد لطفا مشخصات ذیل را به آدرس ایمیل mri@emdad.ir ارسال فرمایید .
    کد ملی ، تاریخ تولد ، شماره موبایل (ایرانی) ، آدرس ایمیل ، نام کشور محل سکونت ، شماره تلفن یا موبایل خارج از کشور
    پس از دریافت ایمیل جنابعالی ، نام کاربری و رمز عبور سایت ، پس از حداکثر ۷۲ ساعت به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
    نحوه ثبت نام در سایت اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد و  سرپرستی و کمک به فرزندان معنوی

  2. ۲- ورود به حساب کاربری سامانه اکرام ایتام و محسنین

    در صفحه اصلی در سمت راست، منوی اصلی سیستم را مشاهده می نمایید. در بالای صفحه سمت چپ، نام و نام خانوادگی خود را مشاهده می نمایید که با کلیک روی آن امکان مشاهده پروفایل من، تغییر رمز عبور و خروج از سیستم را دارید.
    خلاصه اطلاعات حامی: در صفحه اصلی تعداد فرزندان، جمع تعهد ماهانه برای فرزندان و تاریخ آخرین واریزی به عنوان خلاصه اطلاعات حامی نمایش داده می شود.
    شماره کارت حامی: جهت واریز مبلغ به حساب فرزند نیاز به دریافت شماره کارت می باشد. در صورت تخصیص شماره کارت حامی، در این قسمت مقدار “دارد” نمایش داده می شود.
    کمک موردی: در این طرح ، نیازی به تحت حمایت قرار دادن فرزند نبوده و شما نیکوکار عزیز می توانید با انتخاب فرزند بصورت موردی پرداخت نمایید.
    کمک به فرزندان من: در این قسمت شما نیکوکار عزیز می توانید بصورت گروهی یا انتخابی به فرزندان تحت حمایت خود پرداختهای خود را انجام دهید.
    نحوه ثبت نام در سایت اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد و سرپرستی و کمک به فرزندان معنوی

  3. ۳- انتخاب و سرپرستی فرزندان معنوی

    در منوی سمت چپ با کلیک بر بخش انتخاب فرزند وارد این قسمت میشویم
    در اینجا با انتخاب استان و شهر مورد نظر و در صورت نیاز از قسمت پارامتر های جستجو سایر شرایط مانند نوع سن ، طرح ، سلامتی ، جنسیت و … را انتخاب کرده و در نهایت بر روی افزودن به فرزندان من کلیک میکنیم .
    نحوه ثبت نام در سایت اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد و سرپرستی و کمک به فرزندان معنوی - انتخاب فرزندان

  4. ۴- پرداخت و واریز کمک برای فرزندان

    برای پرداخت مبلغ مورد نظر خود با توجه به تعهد ماهانه ای که مشخص کرده اید ، از بخش فرزندان من ، فرزند یا فرزندان را انتخاب کرده و به صورت تکی یا گروهی برای آن ها به صورت اینترنتی پرداخت میکنید.
    خم چنین میتوانید از طریق شماره کارت مخصوصی که از طریق سامانه به شما داده میشود به صورت کارت به کارت از دستگاه های عابر بانک نیز اقدام به پرداخت کمک ها به فرزندان معنوی خود کنید.
    نحوه ثبت نام در سایت اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد و سرپرستی و کمک به فرزندان معنوی - پرداخت یا واریز کمک

تماس با کارشناسان اکرام کمیته امداد


آذربایجان شرقی ۰۴۱-۳۴۷۸۹۶۹۴
آذربایجان غربی ۰۴۴-۳۳۴۶۰۹۱۹
اردبیل ۰۴۵-۳۳۷۴۶۲۰۰
اصفهان ۰۳۱-۳۲۲۱۷۷۵۷
البرز ۰۲۶-۳۲۸۰۱۰۷۱
ایلام ۰۸۴-۳۲۲۳۲۱۴۹
بشاگرد ۰۷۶-۴۲۲۳۰۱۴۰
تهران ۰۲۱-۷۷۲۹۰۰۳۵
تهران ۰۲۱-۷۱۳۹۲۲۴۲
بوشهر ۰۷۷-۳۳۳۲۰۷۱۹
چهار محال بختیاری ۰۳۸-۳۲۲۶۰۹۰۹
خراسان جنوبی ۰۵۶-۳۲۲۱۴۱۳۹
خراسان رضوی ۰۵۱-۳۲۲۴۳۳۸۰
خراسان رضوی ۰۵۱-۳۲۲۳۹۰۲۵
خراسان شمالی ۰۵۸-۳۲۲۵۷۶۵۱
خوزستان ۰۶۱-۳۳۳۳۳۴۱۴
زنجان ۰۲۴-۳۳۷۸۶۶۰۲
سمنان ۰۲۳-۳۳۴۴۹۹۳۰
سیستان و بلوچستان ۰۵۴-۳۳۵۱۸۰۳۴
فارس ۰۷۱-۳۲۳۳۲۴۰۰
قزوین ۰۲۸-۳۳۳۷۹۵۰۰
قم ۰۲۵-۳۶۱۶۷۶۱۷
کردستان ۰۸۷-۳۳۲۸۷۹۹۴
کرمان ۰۳۴-۳۲۲۳۷۷۰۹
کرمانشاه ۰۸۳-۳۸۲۳۹۴۸۳-۸
کهکلویه وبویراحمد ۰۷۴-۳۳۳۴۶۶۸۲
گلستان ۰۱۷-۳۲۴۸۰۷۴۴
گیلان ۰۱۳-۳۳۳۶۵۷۱۰
لرستان ۰۶۶-۳۳۳۰۳۰۰۸
مازندران ۰۱۱-۳۳۲۴۳۵۴۵
مرکزی ۰۸۶-۳۳۲۸۷۶۰۶
هرمزگان ۰۷۶-۳۳۶۷۰۹۳۴
همدان ۰۸۱-۳۱۴۴۹۴۴۹
یزد ۰۳۵-۳۶۲۸۶۱۵۰