وی خاطرنشان کرد: قرار است با رایزنی صورت گرفته با تعدادی از نمایندگان آنها هم در این کمپین اطلاعات اموال و دارایی خود را ثبت و ضبط کنند.

پایگاه خبری خیرین به نقل از خبرنگار پارلمانی فارس در گفتگو با احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره محرمانه بودن لیست اموال و دارایی نمایندگان مجلس، گفت: با آنکه قانون اعلام کرده  است که این اموال محرمانه است، اما از نظر من این موضع به هیچ وجه محرمانه نبوده و می‌تواند بسیار شفاف برای مردم اعلام شود.

وی افزود: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۴ محرمانه بودن اموال و دارایی مدیران و مسئولان را اعلام کرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: اصل قانون اساسی صراحت دارد که اموال مقامات و مسئولان باید به قوه قضائیه اعلام شود که در آن اعلام شده است که رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور، وزرا و فرزندان آنها باید لیست اموال و دارایی خود را اعلام کنند.

امیرآبادی فراهانی گفت: قانونی که در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ و در اواخر دولت هشتم تصویب شد، صراحت داشت که باید تعداد مدیران و مسئولان که باید لیست اموال و دارایی‌شان را به قوه قضائیه اعلام کنند باید تسری پیدا کرده و گسترش یابد و بر همین اساس باید اعضای شورای شهر، شهردار، نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و مدیران‌کل باید بر همین اساس اموال و دارایی خود را اعلام کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: بر همین اساس و بر اساس برآوردها مدیران و مسئولانی که باید اموال و دارایی خودشان را به قوه قضائیه اعلام کنند بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون مذکور اواخر مجلس هشتم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا سه سال معطل شده و تصویب نشد.

امیرآبادی فراهانی گفت:‌در مجلس نهم نمایندگان این موضوع را پیگیری کرده و در نهایت منجر به تصویب این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و در سال ۱۳۹۴ ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد:‌در یکی از مواد این قانون که پیشنهاد تهیه و تدوین آئین‌نامه اجرایی آن از سوی قوه قضائیه اعلام شده بود، در نهایت از سال ۹۴ تا سال ۹۷ در کشوی میز آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه باقی ماند اما وقتی آیت‌الله رئیسی بر مسند دستگاه عدلیه قرار گرفتند ظرف دو تا سه ماه این آئین‌نامه را تدوین کرده و ابلاغ کردند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ این آئین‌نامه، قانون لازم‌الاجراست و در یکی از این بندهای قانون آمده است که اعلام اموال محرمانه است و فقط رئیس قوه قضائیه باید از لیست آن اطلاع داشته باشد. در حالی که قانون صراحت دارد که باید این لیست به رئیس قوه قضائیه ارائه شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت:‌اگر لیست اموال و دارایی به مانند رئیس‌جمهور و وزرا به صورت کاغذی باید به قوه قضائیه ارسال می‌شد حجم زیادی کاغذ مصرف شده و عملاً اسراف می‌شد اما قوه قضائیه سامانه‌ای را برای دریافت لیست اموال و دارایی مدیران و مسئولان راه‌اندازی کرد که این سامانه بر اساس اطلاعات آنلاین تکمیل شده و کد شناسه‌ای را به همه مسؤولان داده شده و از آن طریق وارد سامانه شده و مدیر و مسؤول باید فرم‌ها و اطلاعات لازم را در این سامانه تکمیل کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه اطلاعات بارگذاری شد در سروی که سوئیچ آن در اختیار قوه قضائیه است ثبت و ضبط و نگهداری می‌شود.

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد:‌بعد از آنکه مدیر و مسئولی از مسئولیت خود کنار رفت مجدداً باید لیست دارایی خود را اعلام کند و اموال ورودی و  خروجی آن بررسی شده و انطباق داده شود و اگر این اموال به ناحق افزایش پیدا کرده باشد رسیدگی خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام لیست اموال و دارایی مدیران و مسئولان را محرمانه کرده است و چون مصوب مجلس است نمی‌توان تغییری در آن داد و اگر قرار است اصلاحیه‌ای در این باره صورت گیرد باید خود مجمع این اقدام را انجام دهد.

وی گفت:‌بر اساس آئین‌نامه مصوباتی که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب می‌رسد امکان ورود مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد:‌به دنبال آن هستیم که کمپینی را راه‌اندازی کرده و تعدادی از مدیران و مسؤولان که موافقت خود را با اعلام شفاف اموال‌شان اعلام کرده‌اند اطلاعات دارایی خود را در این کمپین بارگذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: قرار است با رایزنی صورت گرفته با تعدادی از نمایندگان آنها هم در این کمپین اطلاعات اموال و دارایی خود را ثبت و ضبط کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس درباره احتمال مخالفت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با این اقدام گلت:‌آقای لاریجانی در جلسه هیأت رئیسه موافقت و یا مخالفتی در این زمینه نکرده‌اند و اتفاقاً آقای شهریاری معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه در این جلسه حضور پیدا کرده و او نحوه ثبت‌نام، ورود اطلاعات را توضیح داده و سخنی درباره محرمانه بودن و یا محرمانه نبودن این اعلام  نشده است.

وی خاطرنشان کرد:‌نماینده مجلس می‌تواند به صورت داوطلبانه اموال و دارایی خود را اعلام کند.

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این کمپین لیست اموال و دارایی تعدادی از نمایندگانی که موافقت خود را با این کار اعلام کرده‌اند اعلام خواهد شد ضمن اینکه در فضای مجازی هم این موضوع اعلام خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: میز دریافت لیست اموال و دارایی نمایندگان مجلس از سوی مسؤولان قوه قضائیه قرار است در روزهای آینده در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده و بر همین اساس نمایندگان اطلاعات خود را در آن سامانه مذکور بارگذاری خواهند کرد.

وی گفت:‌قرار است چند تن از کارکنان قوه قضائیه در محل هیأت رئیسه مجلس مستقر شده و لیست اموال نمایندگان را دریافت کنند.

  • منبع خبر : http://fna.ir/dd2w1b