عصر روز سه شنبه 14 مرداد 1399 انفجاری مهیب با موج انفجاری بسیار قوی رخ داد که باعث تلفات شدید جانی و مالی در بندر بیروت لبنان شد

عصر روز سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ انفجار ی مهیب با موج انفجاری بسیار قوی رخ داد که باعث تلفات شدید جانی و مالی در بندر بیروت لبنان شد

این خبر لحظه به لحظه به ‌روز رسانی می‌شود.




علت احتمالی انفجار در بندر بیروت لبنان

به نقل از خبرگزاری فارس ؛ شبکه العالم نیز به نقل از منابع لبنانی گزارش داد که علت انفجار اتصال برق بوده و آتش از کانتینر ترقه‌ها به کانتینر مواد نیترات سرایت کرده است.
سرلشکر «عباس ابراهیم»، مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان در پاسخ به رسانه‌ها گفت که علت انفجار احتمالا به دلیل مواد با قدرت انفجار بالا بوده باشد که پیشتر مصادره شده بود.
شبکه تلویزیونی «ال بی سی» می‌گوید مواد مورد نظر سرلشکر ابراهیم، ماه ها پیش از یک کشتی کشف و ضبط شده و قرار بود نابود شود.
او گفت که تا زمان پایان یافتن تحقیقات باید منتظر ماند و به محض پایان تحقیقات، گزارش آن را به صورت علنی و عمویم منتشر خواهد کرد.
بر اساس گزارش رسانه‌های لبنان، «نزار نجاریان» دبیر کل حزب الکتائب اللبنانیه  جزو زخمی‌ شده‌های انفجار بیروت بوده و گفته می‌شود حال او  «بسیار وخیم» است و به کما رفته است.
شبکه المیادین لبنان که در حال پخش زنده از محل حادثه است، به نقل از خبرنگار خود می‌گوید، صدها زخمی همچنان بر روی زمین هستند و نیاز سریع به کمک دارند. ارتش لبنان هم کشتی‌های اطفاء حریق را برای خاموش کردن آتش مشتعل در بدر بیروت به محل حادثه ارسال کرده است.

صدای انفجار بیروت لبنان در قبرس

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شد انفجار در بندر بیروت به‌ قدری مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند.

شبکه المیادین به نقل از یک نیروی کادر «دفاع مدنی» گزارش داد مه ده‌ها نفر در انفجار بندر بیروت کشته شده‌اند.

خبرنگار شبکه الجدید لبنان می‌گوید، بیم از انفجار یکی کشتی دیگر در بندر بیروت باعث شده است که به خودروی سعد الحریری اجازه ورود به محل حادثه داده نشود.

سه روز عزای عمومی در لبنان

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان، اعلام کرد که به دلیل انفجار و خسارت و تلفات زیاد آن فردا (چهارشنبه) عزای عمومی خواهد بود. میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز شورای عالی دفاع این کشور را به یک نشست اضطراری در کاخ بعبدا فرا خوانده است.

واکنش کاخ سفید به انفجار بیروت

کاخ ریاست جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجار مهیب در بندر بیروت را به دقت رصد می‌کند. وزارت خارجه این کشور نیز از اتباع خود خواست از محل حادثه دور شوند.

تل‌آویو: انفجار لبنان کار ما نیست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی در فلسطین اشغالی گزارش دادند که «انفجار در بندر بیروت هیچ گونه ارتباطی به اسرائیل ندارد».

رئیس سازمان صلیب سرخ لبنان در پیام توییتری از همه نیروها و کادر این سازمان خواست هرچه سریعتر در مراکز خدمت خود حاضر شوند.

تعداد زیاد مجروحان عث شده است، حرکت و مرور خودرها در سطح شهر بیروت کاهش محسوسی داشته و تا کار امدادرسانی و نقل و انتقال مجروحان با سرعت انجام شود. بیمارستان‌های بیروت فراخوان اهدای خود داده و گفته کسانی که می‌توانند به مراکز دریافت خود مراجعه کنند.

وزیر کشور لبنان نیز علت مهیب بودن انفجار بندر بیروت را وجود مواد منفجره مصادره شده طی سال‌های گذشته دانست و گفت که انفجار این مواد، علت ویرانی بندر و بخش‌هایی از شهر بیروت است.

نزدیکی بندر بیروت به ادارات دولتی از جمله وزارت خارجه لبنان و اداره برق بیروت باعث تخریب بخش‌هایی از این ادارات شده است. گفته می‌شود رئیس اداره برق بیروت در این حادثه شدیداً زخمی شده است. تخریب اداره برق بیروت باعث شده است، برق بخش‌هایی از بیروت قطع شده و به تبع آن، کار امداد و نجات سخت شود.

انفجار ۵۰ یا ۲۷۵۰ تن مواد منفجره ؟

«بدری ضاهر»، مدیر کل اداره کمرگ لبنان نیز تأیید کرد که ۵۰ تن مواد نیترات در بندر بیروت منفجر شده است.این درحالی است که برخی منابع این عدد را ۲۷۵۰ تن اعلام کرده اند.

پیام تسلیت ظریف در پی کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم لبنان

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توییتری کشته و زخمی شدن شمار زیادی شهروندان لبنان بر اثر انفجار را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.

وی در پیام توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانوده قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درور خدا به این ملت غرورآفرین.

زار نجاریان، دبیرکل حزب «الکتائب اللبنانیه» که جزو منتقل شدگان به بیمارستان بود، بر اثر جراحات وارده فوت کرد.

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که سفیر این کشور بر اثر انفجار مهیب بیروت زخمی شده و ساختمان سفارت نیز آسیب دیده است.

بیش از ۷۰ کشته بر اثر انفجارهای امروز در بیروت

سازمان صلیب سرخ لبنان در تازه ترین آمار خود اعلام کرد که دست‌کم ۷۰ نفر بر اثر انفجارهای امروز در بیروت کشته شده‌اند.

شدت انفجار به ساختمان و مقر نخست‌وزیری لبنان نیز آسیب جزئی وارد کرده و حسان دیاب با حضور در دفتر خود از نزدیک در جریان خسارت‌ها قرار گرفت.

ظرفیت بیمارستان‌های بیروت رو به اتمام است

وزارت بهداشت لبنان در بیانیه جدید اعلام کرد که ظرفیت بیمارستان‌های شهر بیروت برای پذیرش مجروحان انفجار پر شده و بیمارستان‌های حومه بیروت خود را برای پذیرش مجروحان آماده کنند.

رئیس بیمارستان «رزق» به عنوان مثال اعلام کرده است که این بیمارستان ۴۰۰ مصدوم را پذیرش کرده است.

صلیب سرخ لبنان تعداد زخمی‌های را به بیش از ۲۲۰۰ نفر افزایش داد و اعلام کرد که این آمار در حال افزایش است.

پایگاه خبری «المستقبل» (وابسته به جریان المستقبل و سعد الحریری) گزارش داد که ۹۰ درصد انبار داروهای بیماری صعب العلاج در منطقه کانتینرهای بندر بیروت بر اثر انفجار تخریب شده و داروها نیز غیر قابل استفاده‌اند.

وزارت بهداشت لبنان در آمار جدید خود اعلام کرد که تعداد کشته‌ها ۳۰  نفر است. پیشتر صلیب سرخ لبنان گفته بود کشته‌ها ۷۰ نفر است. وزارت بهداشت لبنان می‌گوید ۲۵۰۰ نفر تا این لحظه (لحظه تنظیم خبر) زخمی شده‌اند.

مقامات کشورهای زیادی طی تماس تلفنی با مقامات لبنان ضمن تسلیت به مردم و دولت این کشور، با بازماندگان قربانیان انفجار بیروت ابراز همدردی کرده‌اند.

زلزله ۴.۵ ریشتری در نتیجه انفجارهای امروز در بیروت

مرکز لرزه‌نگاری اردن می‌گوید در نتیجه انفجارهای امروز در بیروت زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۴.۵ ریشتر ثبت کرده است.

دیاب: لبنان با فاجعه ملی مواجه است

حسان دیاب، نخست وزیر لبنان طی سخنرانی خود پس از وقوع حادثه انفجار مهیب بیروت، آن را «فاجعه ملی» دانست که با همه لبنانی‌ها با آن مواجه‌اند. او تاکید کرد که بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت

بیانیه حزب‌الله لبنان درباره انفجار مهیب بیروت

حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه طی بیانیه‌ای با ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان از همه لبنانی‌ها و گروه‌های سیاسی خواست تا با همبستگی و یکپارچگی به عبور از این شرایط سخت کمک کنند.

وزیر بهداشت لبنان: قربانیان انفجار بیروت به ۷۳ کشته رسید

وزیر بهداشت لبنان شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که قربانیان انفجار بیروت به ۷۳ کشته و ۳۷۰۰ مجروح رسیده است.

پیام تسلیت بشار اسد به رئیس ‌جمهور لبنان

رئیس جمهورسوریه طی پیامی به رئیس جمهور لبنان،‌ حادثه انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت را تسلیت گفت.

تصمیمات جلسه شورای عالی دفاع لبنان در پی انفجار مهیب بیروت: 

نیروهای نظامی مسئولیت امنیت بیروت را برعهده خواهند گرفت.
سه روز تعطیلی و عزای عمومی اعلام میشود.
حالت فوق‌العاده تا دو هفته در بیروت ادامه خواهد یافت.
کمیته تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت تشکیل می‌شود و گزارش خود را طی ۵ روز آماده خواهد کرد.
با تمامی کشورها و سفارت‌هایشان برای دریافت کمک‌ها ارتباط برقرار شده و صندوقی در همین خصوص تشکیل شود.
مسئول این انفجارها به شدت مجازات خواهد شد.

واکنش وزیر خارجه آمریکا به انفجار بیروت

وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در واکنش به انفجار بیروت اعلام کرد که واشنگتن اوضاع را زیر نظر دارد.

ترامپ: به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت یک حمله وحشتناک باشد

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به انفجارهای مهیب عصر سه‌شنبه در بیروت مدعی شد که این انفجارها ممکن است حاصل یک حمله وحشتناک باشد.
وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر می‌رسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»
رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.

تعداد ۷۸ کشته و بیش از ۴۰۰۰ زخمی در پی انفجار در بندر بیروت لبنان

وزیر بهداشت لبنان در مصاحبه با رویترز خبر داد که شمار تلفات انفجار مهیب عصرسه‌شنبه بیروت به ۷۸ کشته و بیش از ۴۰۰۰ مجروح رسیده است.