بنیاد خیریه آلا یکی از موسسات/بنیاد های فعال خیریه کشور است که در زمینه های گوناگون و گسترده ای فعالیت می کند.

پایگاه خبری خیرین-بنیاد خیریه آلا یکی از موسسات/بنیاد های فعال خیریه کشور است که در زمینه های گوناگون و گسترده ای فعالیت می کند.بنیاد خیریه آلا در وبسایت خود به نشانه ala.org.ir خودش را اینگونه معرفی کرده است

انسان برای رشد، به یک زندگی متعالی نیاز دارد تا در بستر آن بتواند ابعاد مختلف وجودی‌اش را ارتقا و رشد دهد. ابعاد حیات نیازمند تعالی هستند تا آسایش جسمانی، آرامش روحی، “دنیا و آخرت را با هم داشتن” و سرانجام وصول به حق، رسیدن به قرب باری تعالی و تخلق به اخلاق الهی محقق شود.

حال انسان با توان محدود، چه راهی برای تعالی بخشی به ابعاد گوناگون حیات خود و سایرین پیش رو دارد؟ به تعالی کدام بعد باید بپردازد؟ کدام بعد اساسی و زیربنایی تر است؟ کدام بعد پیش نیاز، محرک و رشد دهنده سایر ابعاد است؟ کدام بعد در جامعه عهده دار کمتری دارد؟ کدام بعد اولویت بالاتری دارد؟ پرداختن به کدام بعد اثربخش تر است؟

بر این مبنا جمعی از خیرین اصفهان با حمایت معنوی مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ مهدی مظاهری -یادگار معنوی شهر اصفهان و از بنیان گذاران بسیاری از مراکز خیریه موفق و ماندگار- و با تلاش و دغدغه­ی بسیار خانواده خیراندیش و کارآفرین ایشان، در سال ۱۳۸۸ بنیاد خیریه ای را با نام آلاء تاسیس کردند تا به واسطه آن مسئولیت و تکلیف خود را در مقابل خداوند، خویشتن و جامعه انجام دهند. تکلیفی مبتنی بر بسترسازی لازم برای دستیابی به حیات طیبه از راه تولید،کارآفرینی، ثروت آفرینی، پرهیز از کنز اندوزی و هدایت هوشمند سرمایه­ی به دست آمده در حوزه خیر و عرصه های فرهنگی.

بنیاد خیریه راهبری آلاء نگاه آرمان‌گرا و اندیشه نظام‌مند راهبردی توحیدی را با حرکت جهادی، علمی، پویا و درون زا، مردمی و براساس فناوری‌های روز در هم آمیخت تا بتواند امور خیری را به سرانجام برساند که اثربخشی آن تا سالیان طولانی ماندگار بماند. ابزار ایجاد و حفظ این ماندگاری، برنامه‌ریزی مبتنی بر آینده پژوهی، تدبیر و استفاده بهره ور از منابع است که در اسناد راهبردی و هدف گذاری‌ها جلوه گر شده و طبق برآورد صورت گرفته  فاز اول این هدف گذاری‌ها در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد.حضور نخبگان و متخصصان خلاق، زمینه تشکیل کمیته های تخصصی را فراهم آورده که این مهم بر غنای برنامه ریزی‌ها افزوده است. فعالیت های بنیاد خیریه آلاء با تکیه بر سرمایه انسانی کارآمد و تجربیات ارزشمند امر خیر به صورت منسجم، تشکیلاتی و به شیوه ای نوین انجام گرفته است و در بستر مدیریت دانش با ارائه­ی الگوهای سرآمد، جریان ساز خواهد بود.

هم‌اکنون بنیاد آلاء برای دستیابی به شاخص‌های تعالی، اهداف ، اثربخشی و جریان سازی در جامعه هدف و ایجاد یک زنجیره ارزش مولد در عرصه‌های معیشت، سلامت، تبلیغ، تربیت، توسعه نیکوکاری و تمسک به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) به فعالیت می پردازد تا به حیات طیبه در آرمانشهر مهدوی نزدیک شود.

مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله

مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله بر اساس نگاه تخصصی دانش محور در حوزه تربیتی با هدف دستیابی به شبکه سرمایه انسانی سادات رشد یافته تشکیل شده است و به تربیت و پرورش سادات مستعد می‌پردازد. رشد سادات از بین خانواده های صالح و پرورش استعداد آن‌ها برای ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش بنیاد آلاء و مراکز مرتبط دغدغه اصلی مدیران این بنیاد است. استعداد یابی و پرورش آن ، حمایت و شبکه سازی سادات مستعد، عرصه های اصلی فعالیت های مرکز سلاله می باشند.

در حال حاضر تعداد ۱۷۶ نفر دانش آموز از بین مقاطع چهارم دبستان تا هشتم متوسطه اول در دو شعبه اصفهان و قم عضو این مرکز هستند  و سرانه خدمات و جلسات تربیتی و استعدادی به میزان ۵۸۰ ساعت برای هر دانش آموز در هر سال تعریف شده است.

مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء

مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء برای مدیریت تخصصی فرآیند مراقبت، هماهنگی و تسهیل‌گری دریافت خدمات درمانی و مراقبتی بیماران مبتلا به سرطان و خصوصاً ارائه خدمات طب تسکینی برای ایجاد آرامش روح و روان بیماران و خانواده­ی ایشان تأسیس شده است. تحقق نسبی برنامه جامع کنترل سرطان شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و مراقبت های تسکینی، با اولویت و محوریت طب تسکینی در محل مرکز و یا در قالب اعزام تیم های متخصص به منازل بیماران بر اساس استانداردهای جهانی در دستور کار این مرکز قرار دارد.

تاکنون خدمات ویزیت پزشک، پرستار، روان شناس، مراقب معنوی، فیزیوتراپ و مشاوره تلفنی به همراه امانت تجهیزات پزشکی و همچنین درمان لنف ادم، تغذیه، کلاس های آموزشی و مددکاری به تعداد ۵۱۸۶۶ خدمت در قالب شبکه مراقبت در منزل (Home Care)، ۴۹۷۳۷ خدمت در کلینیک بازتوانی سرطان و ۱۱۲۹۸ خدمت در قالب خدمات بخش و درمانگاه طب تسکینی بیمارستان به بیماران و خانواده ایشان ارائه شده است.

جامعه المرتضی (علیه السلام)

جامعه المرتضی (ع) در همجواری حرم مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در مسیر رساندن پیام اسلام ناب محمدی(ص) به همه انسان‌ها و تعمیق ایمان مسلمانان گام برداشته و تبلیغ مستمر اسلام ناب در عرصه جهانی را زمینه­ی اصلی فعالیتش قرار داده است و در این مسیر از  قالب ها و ابزارهای خلاق و نوآورانه­ی تبلیغ حضوری و مجازی بهره می برد. رصد، تربیت مبلغ، تولید محتوا و تبلیغ از ارکان مأموریتی جامعه المرتضی (ع) است.

آموزش ۸ زبان زنده دنیا به ۲۲۰ دانش پژوه، تعداد ۱۵۰ نفر ـ اعزام به ۱۲ کشور مختلف جهان و گفتگو با ۱۵۰۰۰ نفر توریست از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی بخش اصلی فعالیت های این مرکز در عرصه آموزش و تبلیغ است. همچنین تهیه و توزیع هزاران محتوای تبلیغی مکتوب در قالب بروشور و کتاب،  تولید هزاران دقیقه کلیپ و برنامه های صوتی و تصویری به  ۱۰ زبان زنده دنیا، پوشش دهنده فعالیت ها است.

مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

مدرسه عالی خاتم الاوصیا (عج) در شهر مقدس قم برای دستیابی به نظام جامع فقهی در همه عرصه‌های مورد نیاز جامعه­ی اسلامی و پاسخگویی جامع به مسائل مورد نیاز جامعه­ی اسلامی در همه ابعاد بر اساس فقه اهل بیت(ع) فعالیت می‌کند که در این مسیر طلاب مستعد در کنار اساتید عالم و بصیر و بر اساس روش های معتبر اجتهادی به تحصیل می پردازند. تربیت و نظام سازی فکری دو رکن اصلی فعالیت های مدرسه خاتم الاوصیا (عج) است که در این راستا شناسایی مستعدین، تعلیم، حمایت و همچنین مسئله یابی، نظام سازی و مدل سازی، تحقق این دو رکن را ممکن می سازند.

تاکنون بیش از صد طلبه مستعد در کنار ده ها استاد عالم و مجرب از مباحث علمی و پژوهشی مدرسه بهره مند شده اند و از پایه ۷ تا دروس خارج مشغول به تحصیل هستند.

آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام)

پیشبرد امور راهبردی و جاری آستان مقدس حضرت زینب (س) مدفن دختر امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام) در شمال شهر اصفهان، برای تبدیل شدن به یکی از قطب های اصلی زیارتی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی با نگاهی جامع و با مشارکت مردم محوری ترین حوزه مأموریتی این آستان است. همچنین ارتقای زیرساخت های فرهنگی اجتماعی به منظور معرفت افزایی، انس آفرینی و معنویت هرچه بیشتر زائرین و مجاورین امامزاده در دستور کار این بقعه متبرکه قرار گرفته است، تا حوزه جغرافیایی آستان مقدس سهم به‌سزایی در توسعه و جایگاه شهری داشته باشد. این آستان مقدس سالانه میزبان قریب به یک میلیون زائر ایرانی و خارجی از بیش از ۱۰ کشور جهان است که علاوه بر استفاده از فضای معنوی حرم مطهر از برنامه های جنبی مانند مراسم و محافل مذهبی و ملی، جلسات معرفتی ـ تربیتی، کلاس های آموزشی علمی ـ مهارتی و دوره های مشاوره بهره مند می گردند.

توسعه عمرانی و بازسازی بقعه متبرکه و منطقه اطراف آن به وسعت ۳۴ هکتار با الهام از معماری اصیل اسلامی و ایرانی نیز  بخش مهمی از فعالیت ها و راهبردهای محوری است. لازم به ذکر است که در طرح توسعه، وسعت فضای زیارتی از ۱٫۸ هکتار به ۳٫۲ هکتار افزایش خواهد یافت که سهم فضای روضه منوره حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) بالغ بر ۷۰۰۰ متر مربع می باشد.

مرکز مددکاری کوثر

مرکز مددکاری کوثر به منظور مددرسانی به نیازمندان در حوزه معیشت تأسیس گردیده و در حال حاضر رفع معضلات اصلی معیشتی هزاران خانواده  بد سرپرست و بی سرپرست را به عهده دارد. مسیر و غایت اصلی مرکز کوثر بسترسازی لازم برای رفع نیازهای نیازمندان با اولویت مخاطبین بنیاد آلاء ترسیم شده است. این مرکز علاوه بر این محرومیت زدایی، پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی را نیز دنبال می‌کند.

بهره مندی ۱۲۰۰ خانواده تحت پوشش این مرکز از سفره اطعام در برخی از روزهای هفته یکی از برنامه های محوری مرکز است.

خیر ماندگار

توجه ویژه به موضوعات خاص امور خیر که شامل اصلاح نگرش، فرهنگ‌سازی و ترویج، ایجاد انگیزش، اصلاح مدیریت، آموزش و ایجاد مهارت، تربیت نیروی انسانی، برقراری تعامل و هم‌افزایی، مدیریت و نهادینه سازی و پشتیبانی رفتار خیر، مدیریت و پشتیبانی ایده و خلاقیت، رفع موانع رشد خیر، گفتمان‌ و شبکه‌سازی خیر می باشد، سبب شد بنیاد آلاء رویکردی را با موضوع خیر ماندگار دنبال کند که بتواند مکمل و مروج ابعاد مأموریتی و پوشش دهنده کاستی های مراکز بنیاد آلاء پیرامون موضوعات مطرح شده باشد.

خیر ماندگار علاوه بر برنامه ریزی برای پیشبرد موارد ذکر شده، الگوسازی، جریان سازی و بهینه سازی امر خیر را هم با جدیت دنبال می کند تا از این راه ، جامعه ای نیکوکار ، منطبق با ارزش های قرآن و اهل بیت(ع) تحقق یابد.

با توجه به اینکه سرمایه گذاری خیرین در حوزه امور خیر بسیار وسیع و گسترده می باشد، لذا خیر ماندگار امیدوار است که بتواند در این مسیر نگاهی دانش محور را در امور خیر و به طور ویژه برای خیرین بنا کند.

برگزاری اولین همایش ملی خیرماندگار، همایش کارآفرینان خیر، خیرین کارآفرین، برگزاری ده ها نشست تخصصی امر خیر (مباحث نوین خیریه در ایران)، کارگاه های مهارت افزایی برای فعالان خیریه ، انتشار فصل نامه آوای خیر ماندگار (مطالعات امر خیر)، و حمایت از ده ها رساله و پایان نامه تحصیلات تکمیلی در حوزه امر خیر بخشی از فعالیت های خیر ماندگار است.

خیر ماندگار برای دستیابی به اهداف کلان خود، پژوهش و تولید علم نافع و نوآور و آموزش و ترویج دانش در عرصه امر خیر و همچنین انجام تعاملات سازنده با نهاد های علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی در حوزه امر خیر را توسط “مرکز پژوهشی آلاء” و بسترسازی برای تأسیس و رشـد مراکز مردم نهـاد بر پایه ایده های خیر تا زمان استحکام و استقلال این نهادها را  توسط  “مرکز رشد آلاء” دنبال می نماید.

بنیاد خیریه راهبری آلاء در یک دهه فعالیت توانسته خدمات ارزنده ای ارائه دهد و موفقیت های بسیاری کسب کند. موسسان این بنیاد خیریه دریافته اند که برای دستیابی به اهداف والایی که برای خود ترسیم کرده‌اند و همچنین برای ایجاد بستر رشد ابعاد اصلی و با اولویت حیات متعالی انسان، راهی طولانی در پیش دارند. بنیاد خیریه آلاء امیدوار است با عنایات خداوند متعال و استعانت از امام مهدی (عج) این مسیر را تا رسیدن به میعادگاه آن حضرت ادامه دهد. مسیر وصول به حق، رسیدن به قرب باری تعالی و تخلق به اخلاق الهی. ان شاء الله

  • منبع خبر : https://ala.org.ir/fa/?p=775