آمریکا و جمهوری دومینیک به قطعنامه ضد ایران آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا رأی ممتنع دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، منابع خبری گزارش داده‌اند قطعنامه آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی نیاورده است.

خبرنگار سی‌بی‌اس در سازمان ملل گزارش داده قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسیده است.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا بعد از شکست این قطعنامه بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عهده دارد. این شورا، امروز در حفظ این مأموریت بنیادی شکست خورد. شورای امنیت قطعنامه‌ای معقول برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ۱۳ ساله علیه ایران را رد کرد تا برای اولین بار در یک دهه گذشته، مسیر را برای اینکه اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی بتواند بدون محدودیت‌های سازمان ملل اقدام به خرید و فروش سلاح‌های متعارف کند هموار کرد. قصور شورای امنیت در اقدام قاطع برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی قابل توجیه نیست.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «شورای امنیت درخواست‌های مستقیم بسیاری از کشورهایی در خاورمیانه را که خشونت ایران آنها را به خطر می‌اندازد جهت تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی نادیده گرفت. ملل عرب و اسرائیل قویاً از تمدید این تحریم‌ها حمایت می‌کردند. هفته گذشته، ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر متحد شده و از شورای امنیت خواستند این تحریم‌ها را تمدید کند. اسرائیل نیز از این شورا خواست همین کار را انجام دهد تا ایران نتواند زرادخانه تسلیحاتی‌اش را توسعه داده و آن را نوسازی کند. این کشورها می‌دانند که در صورت انقضای این تحریم‌ها ایران هرج و مرج و ویرانی بیشتری به بارخواهد آورد، اما شورای امنیت آنها را نادیده گرفت.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «ایالات متحده هرگز دوستانش در خاورمیانه را که انتظار بیشتری از شورای امنیت داشتند رها نخواهد کرد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم این رژیم تروریستی از آزادی برای خرید و فروش سلاح‌هایی که قلب اروپا، خاورمیانه و فراسوی آن را تهدید می‌کنند برخوردار نخواهد بود.» 

واکنش ایران به شکست آمریکا در شورای امنیت

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل:
مماشات هیچگاه در راستای منافع مشترک بشریت عمل نکرده است. به عکس، تنها قدرت‌های زورگو را جسورتر کرده است.
همه دولت‌ها مسئولیت اخلاقی دارند تا تمامی آنچه در توان دارند را برای بازگرداندن ایمان به ارزش‌ها، اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل به کار گیرند.
این دین ما به خودمان و به نسل‌های آینده‌مان است که باید با نتایج عمل‌ها و بی‌عملی‌های ما زندگی کنند.

انگلیس: به قطعنامه آمریکا رأی ممتنع دادیم چون مشخص بود که از حمایت شورا برخوردار نبود

نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد به قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی ممتنع داده چون مشخص بوده که این قطعنامه از حمایت اعضای شورای امنیت برخوردار نیست.
انگلیس گفته مکررا نگرانی‌های خودش را از «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» ابراز کرده است.

اعضای شورای امنیت با چه ترکیبی به قطعنامه ضد ایرانی آمریکا رأی دادند؟

آمریکا و جمهوری دومینیک به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا رأی ممتنع دادند.

آمریکا و جمهوری دومینیک به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا رأی ممتنع دادند.
آمریکا و جمهوری دومینیک به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا رأی ممتنع دادند.

روسیه: به قطعنامه آمریکا رأی منفی دادیم؛ اقدام آمریکا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بود

بیانیه نمایندگی روسیه در سازمان ملل:
نمایندگی روسیه در سازمان ملل به قطعنامه شورای امنیت در خصوص «تحریم تسلیحاتی علیه ایران» که آمریکا آن را پیشنهاد داده بود رأی منفی داد.
ما همواره با تلاش‌ها برای تحمیل تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل مخالفیم.
پیشنهاد آمریکا نقض آشکار ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که صراحت دارد تنها روش مشروع برای تجدید نظر در نظام انتقال تسلیحات تصمیم متفق‌القول کمیسیون مشترک برجام است.

چین: رأی به قطعنامه آمریکا نشان داد زورگویی شکست خواهد خورد

نمایندگی چین در سازمان ملل:
پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در خصوص ایران امروز در شورای امنیت رد شد. این نتیجه بار دیگر نشان می‌دهد که یکجانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و زورگویی شکست خواهد خورد. هر تلاشی برای در اولویت قرار دادن نفع شخصی به منافع عمومی جامعه بین‌المللی به بن‌بست خواهد خورد.
اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت بر این باورند که باید از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دفاع کرده و آنها را اجرا کرد.
آمریکا که دیگر جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام نیست از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت بازگرداندن خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برخوردار نیست. اگر آمریکا بر این اصرار بورزد، تلاشش محکوم به شکست است.