عقیقه چیست؟ شاید شما هم این کلمه را شنیده باشیدو یا دنبال یک مجموعه مطمئن برای انجام عقیقه فرزندان خود باشید.جهت آشنایی با این امرمهم با ما همراه باشید.

پایگاه خبری خیرینعقیقه چیست ؟ شاید شما هم کلمه ی عقیقه را شنیده باشید و شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در احکام دین اسلام قربانی کردن برای فرزند این قدر اهمیت و جایگاه دارد.شاید شماهم دنبال جایی مناسب و مطمئن برای سپردن عقیقه فرزندانتان باشید. موسسه امام حسن مجتبی که یک موسسه بزرگ فرهنگی،مذهبی،اجتماعی و خیریه است به جهت درخواست مگرر مومنین برای عقیقه کردن اقدام به تهیه امکانات و زیرساختهای لازم این مهم نموده است.به همین جهت این موسسه(که خود دو موسسه خیریه فعال و ثبت شده نیز دارد)در صورت نیاز شما اقدام به تهیه قربانی و عقیقه کردن آن با رعایت همه ی نکات شرعی خواهد کرد.جهت سفارش انجام عقیقه می توانید با شماره ۰۹۳۷۵۱۸۰۲۹۰ در تماس باشید.جهت آشنایی با احکام و قوانین عقیقه(که در مورد قربانی عقیقه فرزند شما هم رعایت خواهد شد)با ما همراه باشید.

عقیقه چیست؟

معنای عقیقه چیست ؟یکی از مهم ترین مستحبات مؤکد در احکام اسلام هنگام تولد نوزاد عقیقه کردن قربانی است. عقیقه کردن چنان اهمیت دارد که برخی آن‌را واجب دانسته‌اند. ولی نظراکثر مراجع استحباب آن است. عقیقه  به نوعی بیمه سلامتی کودک است و او را از خطرها و حوادث و حتی فریب‌های شیطان حفظ می‌کند. ‌برای انجام عقیقه باید گوسفند یا گاو و یا شتری را در روز‌های اوّل تولّد نوزاد،(بهترین حالت در روز هفتم)برای او ذبح کنند و گوشت آنرا بپزند وبین مؤمنان تقسیم نمایند.در ادامه با ما همراه باشید تا با جزییات بیشتر عقیقه کردن را بررسی کنیم.

احادیث و روایات در مورد عقیقه

احادیث مختلفی در مورد عقیقه نقل شده است از جمله اینکه امام صادق فرموده اند:

سَمّٰی رَسوُلُ اللهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) حَسَناً و حُسَیْناً (علیهماالسلام) یَوْمَ سٰابِعِهِمٰا وَعَقَّ عَنْهُمٰا شٰاهً شٰاهً

پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) حسن و حسین (علیهماالسلام) را در روز هفتم نام‌گذاری کرد و نام حسین (علیه‌السّلام) را از حسن (علیه‌السّلام) برگرفت و از طرف هر یک، گوسفندی عقیقه کرد. سَمّٰی رَسوُلُ اللهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) حَسَناً و حُسَیْناً (علیهماالسلام) یَوْمَ سٰابِعِهِمٰا وَعَقَّ عَنْهُمٰا شٰاهً شٰاهً

اصول کافی جلد ششم صفحه ۳۳

همچنین فرموده اند:

کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِالْعَقِیقَهِ

هر نوزاد در گرو عقیقه‌ای است که از طرف او انجام می‌شود.

وسایل الشیعه جلد ۲۱ ص ۴۱۳

در روایت دیگری فرموده است

وَالْعَقیِقَهُ اَوْجَبُ مِنَ الاَضْحِیَّهِ

عقیقه واجب‌تر از قربانی است

وسایل الشیعه جلد ۲۱ صفحه ۴۱۲
جهت سفارش انجام عقیقه با رعایت تمام شرایط و ضوابط شرعی نزد یک موسسه ثبت شده و معتبر، می توانید با شماره ۰۹۱۹۰۸۳۰۰۱۴ در تماس باشید.

شرایط و احکام عقیقه

شاید برای شما هم سوال باشد که شرایط و احکام عقیقه چیست ؟عقیقه شرایط ویژه و خاصی دارد که جهت تاثیر درست و کامل همه ی آنها باید رعایت شود.از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بهتر است عقیقه کردن در هفتمین روز تولد نوزاد باشد: البته این موضوع به این معنی نیست که اگر از روز هفتم گذشت انجام نشود و یا فایده ای ندارد،بلکه تا آخر عمر هم مستحب موکد است که عقیقه انجام شود.حتی اگر در سنین پیری باشد. در روایات داریم که  پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بعد از آن‌که به مقام نبوّت نایل شدند از طرف خود عقیقه انجام دادندو یا باز در روایت داریم که معصومین به پیرمردی که شک داشت پدر و مادرش برایش عقیقه کردند یا نه سفارش کردند که خودش برای خودش عقیقه کند.

۲. عقیقه هم برای  نوزاد پسر و هم برای نوزاد دختر سفارش شده است و در این حکم هر دو مساویند، اما طبق روایات بهتر است برای دختر حیوان ماده و برای پسر حیوان نر عقیقه شود.

۳. همچنین مستحب است که عقیقه بیشتر از یک عدد باشد. در روایات آمده است حضرت خاتم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از طرف امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) عقیقه نموده اند و همچنین حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) نیز از طرف آن‌ها عقیقه کرد. هم‌چنین امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) از طرف فرزند خود حضرت امام زمان(عجل الله تعالی فی فرجه الشریف) تعداد زیادی گوسفند عقیقه نمودند.

۴. شرایطی که برای قربانی در حج واجب است برای عقیقه واجب نیست ولی مستحب موکد است که رعایت شود.

۵. مستحب است پا و ران عقیقه را به قابله هدیه دهند.و یا در بعضی احادیث  فرموده اند  که یک چهارم عقیقه برای قابله است.و در برخی دیگر از روایات، یک سوم برای قابله گفته شده است(مگر آنکه قابله خودش یکی  از اعضای خانواده باشد که در این صورت استحبابی ندارد) و مستحب است اگر قابله نبود سهمش در اختیار مادر(مادرنوزاد) قرار گیرد تا به هر نحو مایل است، صدقه دهد.و حتی اگر قابله یهودی باشد (که از قربانی مسلمانان نمی خورد) قیمت یک چهارم عقیقه را به وی بدهند.

۶. مستحب است گوشت عقیقه را پخته و طعامی تهیّه گردد و دست‌کم ده تن از مؤمنان دعوت شوند و از آن بخورند. همچنان که مستحب است مهمانان دعوت شده بعد از صرف غذا برای نوزاد دعا کنند.امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: ده نفر از مسلمانان از گوشت عقیقه طعام داده شوند و اگر بیش‌تر باشند، بهتر است.

۷. شکستن استخوان‌های گوسفند عقیقه کراهت دارد.مستحب است اعضای آن را به صورت عضو، عضو از هم جدا کنند.همچنین استخوانها بعد از جدا شدن از گوشت دفن می شوند.

۸. طبق نشر شیعیان استفاده خانواده نوزاد، به ویژه مادر ویا به طور کلی  والدین از گوشت عقیقه مکروه است.

۹. توجه داشته باشید که صدقه دادن بهای عقیقه کفایت از عقیقه نمی‌کند، از این‌رو، در صورت ناتوانی از عقیقه کردن می توانید این وظیفه را به شخص مطمئنی بسپارید و یا در نهایت به تاخیر بیندازید(البته تاخیر در عقیقه امر نیکویی نیست)

دعاهای عقیقه

دعای عقیقه چیست ؟مستحب است به هنگام ذبح قربانی عقیقه دعاهایی خوانده شود، یکی از این دعاها که از امام صادق (علیه‌السّلام) روایت شده این است:

«اَللّٰهُمَّ مِنْکَ وَلَکَ مٰا وَهَبْتَ وَاَنْتَ اَعْطَیْتَ، اَللّٰهُمَّ فَتَقَبَّلْهُ مِنّٰا عَلٰی سُنَّهِ نَبِیَِّک(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وَتَسْتَعِیذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطٰانِ الرَّجِیمِ وَتُسُمِّٰی وَتَذْبَحُ»

خداوندا آن‌چه داده‌ای از تو و برای توست و تو آن را عطا نموده‌ای، خدایا پس آن را طبق آیین پیامبرت از ما بپذیر و به خدا از شیطان رانده شده پناه می‌بریم؛ آن‌گاه نوزادی که برای او عقیقه شده نام ببر و گوسفند را ذبح کن.

وسایل الشیعه جلد ۲۱ صفحه ۴۲۷

همچنین سفارش شده بعد از اتمام عقیقه این دعا را بخوانند:

«لَکَ سُفِکَتْ الدِّمٰاءُ لاٰ شَریِکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ للهِ رَبَّ العٰالَمِینَ، اَللّٰهُمَّ اخْسَاِ الشَّیْطٰانِ الرَّجِیمِ».

بار الها برای تو خون‌ها ریخته می‌شود، شریکی برای تو نیست و ستایش برای پروردگار جهانیان است، پروردگارا شیطان رانده شده از درگاهت را از ما دور ساز.

وسایل الشیعه جلد ۲۱ صفحه ۴۲۷

شرایط حیوان قربانی عقیقه

شرایط حیوان قربانی عقیقه چیست ؟قربانی عقیقه باید گوسفند یا گاو و یا شتر باشد.همانطور که بیان کردیم مستحب است عقیقه واجد شرایط و صفات قربانی در عید قربان باشد. یعنی سالم و چاق باشد و سن آن کمتر از پنج سال برای شتر، دو سال برای گاو، یک سال برای بز و هفت ماه برای میش نباشد. بهتر است گوسفند عقیقه لاغرو نحیف نباشد بلکه چاق و فربه باشد. ضمنا حیوان عقیقه نباید کور و آنچنان لنگ نباشد که راه رفتن برایش دشوار شده باشد، جمجمه و شاخ گوسفند عقیقه نشکسته باشد و نباید اخته شده باشد.

مکروهات عقیقه

جالب است بدانید که عقیقه کردن که خودش یک امر مستحب است مکروهات هم دارد.و بهتر است بدانید که مکروهات عقیقه چیست ؟مگروه است که پدر، مادر ، خواهر و برادر نوزاد از عقیقه بخورند و این کراهت، برای مادر بیشتر است. بهتر است عیال(افراد تحت سرپرستی) پدر و مادر هم که در خانه ایشان زندگی می کنند ، از آن گوشت وغذایی که با عقیقه درست شده نخورند،
اگر مادربزرگ هم نانخور همان خانه باشد، در این صورت خوردن گوشت عقیقه برای او هم کراهت دارد و گر نه اشکالی ندارد.

همچنین کراهت دارد که پدر و مادر و باقی افرادی که گفتیم از اجزای بدن عقیقه مثل کله و پاچه ها و جگر و… استفاده کنند.

خرافات و اشتباهات رایج عقیقه

متاسفانه برخی خرافات هم در امر مهم و ضروری عقیقه راه پیدا کرده است.از جمله ی اینکه برخی می گویند که خون عقیقه باید به سر نوزاد مالیده شود که کاملا خطاست و از رسوم جاهلیت است که شاید باعث بیماری و مرض هم باشد. یا اینکه می گویند استخوانها باید در پارچه ی سفید باشد که آن هم خطاست.و یا اینکه برخی می گویند کله پاچه و شکم و پوست حیوان باید دفن شود نیز درست نیست و منشا روایی ندارد.نهایتا باید ببینیم که احکام دقیق عقیقه چیست و به همان ها عمل کنیم تا در دام خرافات نیفتیم.

قبول سفارش عقیقه

موسسه امام حسن مجتبی که یک موسسه بزرگ فرهنگی،مذهبی،اجتماعی و خیریه است به جهت درخواست مگرر مومنین برای عقیقه کردن اقدام به تهیه امکانات و زیرساختهای لازم این مهم نموده است.به همین جهت این موسسه(که خود دو موسسه خیریه فعال و ثبت شده نیز دارد)در صورت نیاز شما اقدام به تهیه قربانی و عقیقه کردن آن با رعایت همه ی نکات شرعی خواهد کرد.جهت سفارش انجام عقیقه می توانید با شماره ۰۹۱۹۰۸۳۰۰۱۴ در تماس باشید.