مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام اختصاری “محک” فعالیت همه جانبه خود را جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان زیر ۱۶ سال و خانواده های آنان آغاز کرده است.

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام اختصاری “ محک ”  از سال  ۱۳۷۰ و با شماره ثبت ۶۵۶۷  در قـالب یک سـازمان غیر انتفاعی- غیر دولتی با انگیزه والای کمک به همنوع فعالیت همه جـانبه خود را جهت حمایت از کودکان مبتلا بـه سرطان زیر ۱۶ سال و خانواده‌های آنـان آغاز کرده است. در طـول ۲۷ سال فعـالیت، محک بـا بهره گیری از کمک‌های انسان دوستانه مردم نیکوکار و همراهی مدیران نیک اندیش و تلاش پیگیر نیروهای داوطلب و موظف خود به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌های امور خیریه، درمان و تحقیقات دست یافته است و به یکی از قطب‌های درمان در خاورمیانه تبدیل شده است.

معرفی محک

محک تا پایان سال ۹۷ بیش از ۳۲۰۰۰ کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت همه جانبه قرار داده است. دریافت مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد(ECOSOC)، عضویت در سازمان‌های معتبر بین‌المللی مرتبط با سرطان کودکان، احداث تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه با زیر بنای ۱۸۰۰۰ متر مربع و امکانات کامل کلینیکی و پاراکلینیکی در سال ۱۳۸۶، دریافت تندیس نقره‌ای کیفیت (GIC) از مؤسسه بین المللی استاندارد “جی.آی.سی ، اخذ استاندارد NGO Benchmarking از شرکت SGS به عنوان اولین سازمان غیردولتی درمنطقه خاورمیانه، دریافت نشان طلای انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA)، انجام پروژه‌های تحقیقاتی-کاربردی با همکاری معتبرترین مؤسسات تحقیقات داخلی و خارجی نشان دهنده فعالیت مؤثر این موسسه خیریه در سطوح پیشرفته ملی و بین‌المللی است.

تاریخچه و نحوه تأسیس

سعیده قدس بنیانگذار موسسه خیریه محک

ایده اولیه تاسیس محک توسط سعیده قدس (بنیانگذارمحک) با آگاهی از مشکلات کودکان مبتلا به سرطان به واسطه بیماری فرزندش صورت گرفت. از همان ابتدا با گردهم آمدن گروهی از خیران داوطلب فعالیت محک در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی انجام می‌گرفت. همزمان با فعالیت‌های مددکاری در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مقدمات ثبت محک از سال ۶۸ آغاز شد. بنیانگذاران اولیه براین باور بودند که یک موسسه نمی‌تواند تنها با اتکا به شخص و یا گروه محدودی از یاواران این راه را طی کند بنابراین در سال ۱۳۷۰ محک به ثبت رسید تا از امکانات خیرخواهانه گروه وسیع‌تری برای حمایت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان بهره گیرد و دامنه حمایت های خود را در سطح ایران گسترش دهد.

نام اختصاری محک برگرفته از نوع فعالیت این موسسه می‌باشد (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) و لوگوی محک طرح برگ است که نماد حیات و زندگی است و برروی آن کودک و خانواده‌اش امیدوارانه ایستاده‌اند.

محک از همان ابتدا با جلب کمک‌های مردمی و نیت خیرخواهانه مردم و فعالیت‌های داوطلبانه اداره می‌گردید. برگزاری بازارها، توزیع قلک و عضویت درجمع یاوران محک از روش‌های جلب کمک‌های مردمی در محک بوده است. موسسه “محک” توانست ظرف کمتر از یک دهه با بهره‌گیری از اعتماد و حمایت‌های آحاد مردم و سخت کوشی اعضاء داوطلب و اعمال روش‌های علمی و تخصصی در مراقبت‌های ویژه از بیماران و خانواده‌های آنان در کنار پیشرفت‌های علم پزشکی آمار بهبود را تحت تاثیر قرار دهد.

محک همواره با هدف حفظ منزلت انسانی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌ها در تلاش است که آنان شادمانه و امیدوارانه مراحل درمان را طی کنند و خانواده تنها به سلامت کودک خود بیاندیشد.

محک:
فعالیت محک، انجام امور خیریه در زمینه‌های پزشکی، پژوهشی، پیشگیری، درمانی، خدماتی، بهداشتی، بیمارستانی، رفاهی و صرفا در جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان می‌باشد. محک تبلوری از ایفایی نقش مشارکت مردمی در جامعه است که در بخش اول اساسی‌ترین شعار محک یعنی ” ما را یاری دهید و از ما یاری بخواهید ” بر آن تصریح شده است.

می‌توان این فعالیت‌های را به سه بخش خیریه – درمان – تحقیقات تقسیم کرد.
محک در بخش خیریه با کمک‌های مردمی توانسته تا پایان سال ۹۷ بیش از ۳۲۰۰۰ کودک مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان را تحت حمایت همه جانبه قرار دهد. در بخش درمان با بهره‌گیری از پزشکان برجسته و متبحر در بیمارستان فوق تخصصی محک پروتکل‌های درمانی را برای کودکان تعیین می‌نماید و همچنین مشاوره‌های درمانی نیز ارائه می‌دهند. در بخش تحقیقات نیز با موسسات مشابه تحقیقاتی داخلی و خارجی (انستیو گوستاوروسی فرانسه – موسسه تحقیقاتی رویان – موسسه تحقیقاتی ابن سینا – انستیتو کانسر تهران) فعالیت می‌کند.

محک از دیدگاه بین الملل

محک از دیدگاه بین الملل

محک سازمانی است که با انگیزه والای کمک به همنوع توجه خود را به بیماری سرطان کودکان نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی نیز معطوف کرده است. فعالیت های بین المللی محک که از طریق بخش روابط بین الملل انجام می شود شامل شرکت در جلسات ارگان های جهانی نظیر شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (به عنوان عضو مشورتی)، همکاری با بخش روابط بین الملل سازمان ملل متحد و عضویت در کمیساریای عالی ملل متحد برای پناهدگان و ارتباط با بانک توسعه اسلامی می باشد.

همچنین برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با سازمان های مشابه محک که در سطح بین الملل در امر سلامت کودکان خصوصا سرطان فعالبت می کنند.

در مجموع همه فعالیت های بین المللی محک از طریق بخش روابط بین الملل موسسه انجام می شود.این فعالیت ها شامل :

۱- شرکت در نشستها و جلسات سازمانهای بین المللی نظیر شورای اقتصادی – اجتماعی سازمان ملل متحد (دارای مقام مشورتی)، بخش اطلاع رسانی عمومی سازمان ملل متحد (DPI)، کمیساریای عالی ملل پناهندگان (UNHCR) و بانک توسعه اسلامی IDB)) می باشد.
۲- فعالیتهای مربوط به جذب کمکهای بین المللی
۳- همکاری های پژوهشی در سطح بین الملل
۴- برگزاری مراسم ورویدادهای بین المللی

از دیگر فعالیت های محک در این عرصه برقراری همکاری‌های بین‌المللی در امر تحقیقات در مورد سرطان و شیوه های درمان آن است. همچنین از آنجا که این سازمان خیریه با تکیه بر جلب مشارکت های مردمی و انواع کمک های بشر‌دوستانه در زمینه های نقدی، کالا، خدمات و دانش فنی اداره می شود، فعالیت های مربوط به معرفی محک در سطح بین الملل و جذب کمک نیز از طریق بخش روابط بین الملل انجام می گیرد.

محک با ارائه خدمات حمایتی و درمانی خود به کودکان غیر ایرانی وضعیت دستیابی به استانداردهای بین المللی در زمینه فعالیت سازمان های غیر دولتی و همچنین در زمینه فعالیت بیمارستان ها و قراردادهای همکاری با سازمان های بین المللی در نهادهای مرتبط، سازمانی است که در فضای بین المللی فعالیت کرده و در این فضا توسط سازمان های دیگر دیده می شود. محک دارای مقام مشورتی شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (Ecosoc) می باشد
محک در سال ۲۰۰۱ به این مقام نائل شده است. شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد که به عنوان رکن اصلی هماهنگ کننده فعالیت های اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و نهادهای تخصصی و آژانس ها – که به همه آنها عنوان “نظام ملل متحد” اطلاق می شود – فعالیت می کند، در چارچوب منشور سازمان ملل متحد شکل گرفت. فعالیت های شورای اقتصادی و اجتماعی شامل توصیه هایی جهت سیاستگذاری و اجرای مطالعات و فراخوانی کنفرانس های بین المللی و هماهنگ سازی فعالیت های آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد می باشد. این شورا همه ساله نشستی به مدت چهار هفته در ماه ژوییه در مقرهای سازمان ملل متحد در نیویورک یا ژنو برگزار می کند که نماینده محک نیز در آن شرکت دارد.

همچنین محک اولین سازمان غیر دولتی در منطقه خاورمیانه است که از استاندارد NGO Bench markring شرکت بازرسی بین المللی SGS را اخذ کرده و به دریافت گواهینامه مربوط به این استاندارد نائل شده است. این استاندارد براساس آنالیز عملکرد ۲۵ سازمان بزرگ غیر دولتی توسط شرکت SGS شکل گرفته است و حاوی بهترین شیوه های کاری برای اداره یک سازمان غیر دولتی است که در ۱۰۸ آیتم تعریف گردیده است و براساس آن عملکرد یک NGO مورد ارزیابی قرار می گیرد.

شرایط عضویت در گروه های داوطلبین محک

شرایط عضویت در گروه های داوطلبین محک

شرایط عضویت در گروه داوطلبین موسسه محک بسیار ساده است. اولین شرط، داشتن سن ۱۸ سال تمام است. شرط دوم، رعایت و التزام به قوانین جمهوری اسلامی ایران است. این رعایت و التزام، در پوشش و رفتار داوطلبین در موسسه محک نمود پیدا می‌کند. داوطلبین موسسه باید حتما به جز روزهای پنج شنبه و جمعه، در دیگر روزهای هفته و در ساعات اداری (از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰) وقت جهت کار داوطلبانه در موسسه داشته باشند. دلیل این امر این است که داوطلبین موسسه لااقل در سه ماه اول فعالیتشان در کنار یکی از نیروهای موظف موسسه فعالیت می‌کنند و  روزهای پنج شنبه و جمعه، روز کاری بخش خیریه موسسه به حساب نمی‌آید. کسانی که خود یا یکی از نزدیکانشان از بیماری سرطان رنج می‌برند، قبل از آغاز کار داوطلبانه در موسسه، بهتر است با بخش روان شناسی موسسه در این باره مشورت کنند.

در صورتی که شرایط داوطلبان را دارید، می‌توانید برای تکمیل فرم عضویت در این گروه از شنبه تا چهارشنبه به واحد داوطلبان موسسه مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره این واحد ۲۳۵۰۱۲۳۲ تماس بگیرید.

از صمیم قلب امیدواریم که شما تمام شرایط عضویت در گروه داوطلبین را دارا باشید ولی اگر این بخت نصیب ما نشد که از فعالیت داوطلبانه شما بهره‌مند شویم برای شما پیشنهاد دیگری داریم.

بازدید از محک

محک همواره شفافیت و پاسخگویی را یکی از مهم ترین اهداف خود قرار داده است و معتقد است تمامی علاقه مندان، خیران و یاوران محک حق دارند بدانند کمک هایشان چگونه در این موسسه خیریه به بار می‌نشیند و همچنین با فعالیت بزرگ ترین بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه، که ساخته دست‌های آنها و افتخاری مردمی است، بهتر آشنا شوند. از همه کسانی که مایلند بدانند در محک چه می‌گذرد، مشتاقانه دعوت می‌کنیم به بازدید حضوری از موسسه و بیمارستان بیایند و عملکرد، برنامه و فعالیت های محک را از نزدیک دنبال کنند.

درصورت تمایل به بازدید حضوری از موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک به صورت فردی و یا گروهی لطفا برای انجام هماهنگی با شماره تلفن ۲۳۵۰۱۲۱۰ تماس بگیرید و یا فرم زیر را پر کنید تا جهت هماهنگی جزئیات، تاریخ و ساعت بازدید از طرف روابط عمومی موسسه با شما تماس گرفته شود.

بازدید اعضای تیم استقلال از موسسه محک
بازدید اعضای تیم استقلال از موسسه محک
بازدید اعضای تیم پرسپولیس از موسسه محک
بازدید اعضای تیم پرسپولیس از موسسه محک

مشخصات تماس با محک

دفتر مرکزی محک

میدان اقدسیه – ابتدای بزرگراه ارتش- سه راه ازگل- بلوار شهید مژدی- خیابان پروفسور پروانه وثوق- بلوار محک- موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک

شماره تماس محک : ۰۲۱۲۳۵۰۱۰۰۰
فکس : ۰۲۱۲۲۴۸۵۴۵۶
کد پستی : ۱۹۵۶۹۹۳۴۶۱
وبسایت محک : https://mahak-charity.org
پست الکترونیک :
pr@mahak-charity.org
صفحه اینستاگرام محک : https://www.instagram.com/mahakcharity
صفحه لینکدین محک : https://www.linkedin.com/company/mahak-charity

دفاتر و باجه‌های تهران

دفاتر مرکزی

دفتر سعدی : خیابان سعدی، چهارراه مخبرالدوله، کوچه رفاهی، پلاک ۲۱ تلفن: ۳۳۵۳۰۰۲۹

دفاتر شمال

دفتر کتابی : خیابان شریعتى، جنب بزرگراه همت، خیابان گل نبى، پلاک ۲ تلفن: ۲۶۴۱۲۴۴۱

دفتر برج ملت : تهران، خیابان ولیعصر، روبه روی پارک ملت، نبش کوچه شهید انصاری (صداقت)، برج ملت، طبقه همکف تجاری، واحد۳۶ تلفن: ۲۲۰۳۷۴۷۴

دفتر تجریش : تهران، میدان قدس، ابتدای خیابان دربند، پلاک ۹ تلفن: ۲۲۷۴۹۸۱۹

دفتر چیذر : تهران، میدان چیذر، پائین تر از فروشگاه شهروند، نبش خیابان خراسانی، پلاک ۲۸، ساختمان برایا (برق لامع)، طبقه سوم، واحد۱۱ تلفن: ۲۲۲۰۱۳۱۲

پیشخوان برج نگار : تهران، خیابان ولیعصر، کمی بالاتر از میدان ونک، برج نگار، طبقه همکف تجاری

پیشخوان سانا : تهران، بلوار اندرزگو، مرکز خرید سانا، طبقه همکف جنوبی، جنب پله برقی

پیشخوان گالریا : ولنجک، خیابان سیزده شرقی، مرکز خرید گالریا، طبقه همکف، جنب پله برقی سمت چپ

باجه قیطریه : درب شمالی پارک قیطریه، جنب آب نما، رو به روی فرهنگ‌سرای ملل

باجه لواسانی : تهران، خیابان شهید لواسانی (فرمانیه سابق)، خیابان آقایی، میدان میوه و تره بار لواسانی

دفاتر جنوب

پیشخوان فرودگاه امام خمینی (ره) : ترمینال پروازهای خروجی، بال شرقی

باجه بهمن : تهران، میدان بهمن، خیابان دشت آزادگان، جنب فرهنگسرای بهمن، میدان میوه و تره بار بهمن

باجه شهر ری : شهر ری، بعد از میدان نماز، میدان شهید غیبی، سالن اصلی میدان میوه و تره بار شهید غیبی

دفاتر غرب

دفتر باستان : تهران، میدان جمهوری، خیابان جمهوری، خیابان آذربایجان، بین خیابان گلشن و خیابان باستان، پلاک۴۰۱ تلفن: ۶۶۹۰۱۹۰۰

پیشخوان جلال آل احمد : تهران، زیر پل جلال آل احمد، میدان میوه و تره بار جلال (قزل قلعه)، سالن شماره ۱

پیشخوان سمرقند : تهران، جنت آباد جنوبی، مرکز تجاری سمرقند،درب جنت، طبقه همکفB، جنب دستگاه خود پرداز بانک اقتصاد نوین

پیشخوان کوروش : تهران، اتوبان ستاری شمال، نبش خیابان پیامبر مرکزی، مجتمع تجاری کوروش، طبقه B2، ورودی پله برقی‌های پارکینگ

پیشخوان گلستان : تهران، شهرک غرب، فاز ۱، خیابان ایران زمین، مرکز خرید گلستان، طبقه اول، هسته مرکزی

پیشخوان فرودگاه مهرآباد : ترمینال ۴، جنب ورودی بازرسی خواهران

باجه سردار جنگل : تهران، بلوار سردار جنگل، تقاطع میرزا بابایی، میدان میوه و تره بار سردار جنگل

باجه صادقیه : تهران، خیابان ستارخان، پشت برق آلستوم، نرسیده به فلکه اول صادقیه، خیابان ۲۴ متری خسرو شمالی، میدان میوه و تره بار صادقیه

دفاتر شرق

دفتر شرق : تهران، فلکه اول تهران پارس، درب شمالی مرکز خرید سپید، واحد A۹تلفن: ۷۷۷۲۰۰۴۸

دفتر مدنی : تهران، چهار راه نظام آباد، خیابان مدنی جنوبی، قبل از بیمارستان امام حسین، جنب کوچه نور، پلاک ۲۲۷تلفن: ۷۷۵۴۴۱۴۳

باجه آزادگان : تهران، میدان رسالت، بلوار هنگام، بلوار دلاوران، پارکینگ میدان میوه و تره بار آزادگان

باجه هروی : تهران، میدان هروی، بلوار گلزار، میدان میوه و تره بار هروی

باجه پیروزی : تهران، اتوبان افسریه (جنوب به شمال)، جنب ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، میدان میوه و تره بار پیروزی

دفاتر و باجه‌های استان البرز

دفتر کرج یک : کرج، خیابان دانشکده، جنب دبیرستان دهخدا، ابتدای کوچه اوجانی، طبقه فوقانی بانک تجارت تلفن: ۳۲۲۲۰۱۷۷-۰۲۶

دفتر کرج دو : کرج، چهارراه طالقانی، نرسیده به پل آزادگان، قبل از برج یادمان، نبش خیابان مدنی، ساختمان طوبی، طبقه ۶، واحد۱۱ تلفن: ۳۴۴۹۸۵۳۷-۰۲۶