در اجرای مرحله اول هشتمین دوره طرح حمایتی «مهر تحصیلی» ۴۰ هزار بسته شامل نوشت افزار ، کیف ، کفش و لباس بین دانش آموزان مناطق کم برخوردار کشور توزیع می شود.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه از البرز، رضا معممی مقدم در بازدید از کارخانه تولیدی «زگال شمال» در شهرک صنعتی بهارستان کرج، گفت: بسته های مهر تحصیلی تا قبل از شهریورماه امسال از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در اختیار دانش آموزان کم برخوردار و نیازمند کشور قرار می گیرد.
وی افزود:با توجه به کاهش درآمد خانواده های کم برخودار متاثر از کرونا امسال اهتمام جدی تری نسبت به اجرای طرح مهر تحصیلی داریم. طرح مهر تحصیلی یک طرح ویژه اجتماعی از محل عواید موقوفات دارای درآمد سال ۹۹ اجرایی خواهد شد و غیر از منابعی که از محل موقوفات مرتبط احصاء و تامین می شود هدفگذاری به جلب مشارکت های مردمی ترغیب و جذب خیرین هست.

وی گفت: از سوی دیگر ارایه این طرح باعث فرهنگ سازی و ایجاد وقف جدید پیرامون دانش آموزان کم برخوردار خواهد شد. متاسفانه اگر یک دانش آموز کم برخودار بازمانده از تحصیل شود بستر برای انحراف اجتماعی، بزهکاری، معتاد شدن و به زندان رفتن او فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: سنت حسنه وقف و واقفین نیک و ژرف اندیش پیش از این به قدری خوب فکر کرده اند که مساله اولویت دار تحصیل را موضوعی برای وقف کرده اند به طوریکه در نیات خود بستر سازی و فراهم کردم مقدمات تحصیلی و ارتقای تحصیلی دانش آموزان کم برخوردار تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و دارالایتام سازمان اوقاف را جزو جامعه هدف خود قرار داده اند.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی های این طرح استفاده از کالاهای ایرانی در تهیه بسته های مهر تحصیلی است، گفت: در اجرای طرح مهر تحصیلی امسال یک میلیون قلم کالا در ۴۰ هزار بسته هدفگذاری شده است که بین دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی هدف توزیع خواهد شد.

معممی مقدم در ادامه افزود: برای نخستین بار درصدد هستیم تا در ۴۰۰ بقعه متبرکه سراسر کشور نمایشگاه عرضه تولیدات و محصولات مهر تحصیلی را راه اندازی کنیم.در این نمایشگاه تولیدات مدرسه ای و نوشت افزاری کارخانجات در این نمایشگاه ها با تخفیف به فروش می رسد بدون اینکه اوقاف انتفاعی از آن ببرد ضمن اینکه بسته های مهر تحصیلی با حفظ کرامت دانش آموزان کم برخوردار در این نمایشگاه ها ارایه می شود.

وی با بیان اینکه این کار با هدف جهش تولید در واحدهای تولیدی انجام می شود، اضافه کرد: در این نمایشگاه ها به این دانش آموزان بسته ها را با عنوان هدایای تحصیلی اهدا می کنند که هدف از این کار در جمع مردم، برای فرهنگ سازی در بین عموم مردم و سوق دادن آن ها به اجرای وقف در این موضوع و کمک های خیراندیشانه است.

وی با بیان اینکه فاز دوم این طرح نیز تا نیمه شهریور ماه اجرا خواهد شد، تصریح کرد: ۱۲۴۷ موقوفه مرتبط با این موضوع در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۵۳ موقوفه دارای درآمد هستند و ۱۵۳۹ نیت مرتبط با مهر تحصیلی داریم.

معممی مقدم اضافه کرد: بیشترین موقوفات مرتبط را استان تهران و کمترین را استان های ایلام و خراسان شمالی است و بر اساس این اطلاعات باید راهکاری برای استان های کم برخوردار مثل ایلام، خراسان های شمالی و جنوبی و چهارمحال و بختیاری پیدا کنیم.

وی ادامه داد: مطابق وقف نامه های مرتبط با حمایت های تحصیلی از دانش آموزان کم برخوردار برای آنان لوازم التحریر، کیف،‌ کفش و لباس تهیه می شود. سال گذشته ۳۰ هزار بسته تامین شد که امسال علی رغم اینکه منابع مالی اوقاف کمتر شده است این طرح با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در قالب تهیه و توزیع ۴۰ هزار بسته مهر تحصیلی اجرا می شود.

وی افزود:‌ دانش آموزان از طریق معرفی نامه هایی که از سوی ادارات آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی و متولیان موقوفات به مراکز افق اوقاف که مراکز اجتماعی فرهنگی در بقاع متبرکه هستند، ‌شناسایی می شوند. هزینه تهیه این بسته ها ۵۰ درصد از محل موقوفات مرتبط و ۵۰ درصد از سوی خیرین نیک اندیش تامین شده است.

معممی مقدم با بیان اینکه امسال نسبت به پیوند رسانه ای طرح اهتمام جدی داریم، گفت: درصدد هستیم تا مهر تحصیلی از طریق رسانه های دیداری شنیداری و شبکه های مجازی و خبرگزاری ها تبلیغ شود.

گفتنی است،کارخانه «زگال شمال» واقع در شهرک صنعتی بهارستان کرج در تولید لوازم التحریر دانش آموزی و اداری فعالیت می کند.
این کارخانه متعهد شده که ۱۰ درصد سفارش اوقاف در مهر تحصیلی را بسته های تحصیلی هدیه دهد که در سال جاری این رقم به چهار هزار بسته می رسد.