در سامانه مزیت های شغلی ۴۲۹ شهرستان ایران در ۳۱ استان توسط کمیته امداد شناسایی و تدوین شده/همکاری ۱۵۰۰ کارآفرین نخبه در طرح راهبران شغلی

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی کمیته امداد ، سید مرتضی بختیاری در مراسم رونمایی از سامانه جامع مزیت سنجی شغلی شهرستان های کشور با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان اشاره کرد و گفت: در طول فعالیت حوزه اشتغال کمیته امداد از سال ۱۳۷۴ تا ۹۸ بیش از ۷۰۰ هزار خانواده به خودکفایی رسیدند و با این اقدام سه هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در بودجه عمومی کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در سه سال اول برنامه توسعه کشور کمیته امداد موفق به ایجاد ۴۹۳ هزار شغل برای جامعه هدف شده است، ادامه داد: کمیته امداد ایجاد ۸۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان تا پایان برنامه ششم توسعه کشور را پیش‌بینی کرده است.

رئیس کمیته امداد رسیدن به اهداف این نهاد در ایجاد اشتغال را منوط به تامین بودجه از سوی دولت و مجلس دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق از مسئولان خواسته‌ایم اعتبارات ۴۹۰۰ میلیارد تومانی تبصره ۱۶ به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

بختیاری افزایش سقف وام پرداختی به اشتغال مددجویان را خواستار شد و گفت: در حال حاضر تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی پاسخگوی طرح‌های اشتغال مددجویان نیست و این رقم باید دستکم به ۱۰۰ میلیون تومان برسد و یک دوره تنفس نیز به آن تعلق گیرد.
وی به تجربیات این نهاد در حوزه اشتغال‌زایی اشاره کرد و افزود: در نامه‌ای به رئیس مجلس پیشنهاد کرده‌ایم که مسئولیت اشتغال خانگی کشور به کمیته امداد واگذار شود.

رئیس کمیته امداد با تقدیر از همکاری مردم نیکوکار، خیران و نهادها در اجرای دو مرحله پویش ایران همدل، تاکید کرد: برای اجرای مرحله سوم پویش ایران همدل موضوع حل مشکل اشتغال جوانان به ویژه محرومان را پیشنهاد داده‌ایم و امیدواریم با اجرای این پویش، شاهد یک حرکت جمعی در کشور برای رفع مشکل بیکاری باشیم.

بختیاری حل چالش مسکن را از دیگر برنامه‌های کمیته امداد در راستای توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت عنوان کرد و گفت: در صورت تامین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، کمیته امداد ساخت و تحویل ۵۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های تحت حمایت با اولویت ایتام را تقبل کرده است.

همکاری 1500 کارآفرین نخبه کشور در طرح راهبران شغلی کمیته امداد
همکاری ۱۵۰۰ کارآفرین نخبه کشور در طرح راهبران شغلی کمیته امداد

حجت‌الله عبدالملکی در مراسم رونمایی از سامانه جامع مزیت سنجی شغلی شهرستان های کشور افزود: در این سامانه مزیت های شغلی ۴۲۹ شهرستان ایران در ۳۱ استان کشور توسط کمیته امداد شناسایی و تدوین شده است.

وی ادامه داد: در سامانه جامع مزیت سنجی شغلی ، برای هر شهرستان کشور ۵۰ مزیت شغلی که بیشترین بازده اقتصادی را دارند، در نظر گرفته شد و فعالیت‌های اقتصادی و طرح‌های اشتغال مددجویان حول این مزیت‌ها اجرا خواهد شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه یک سوم بیکاران کشور مخاطف برنامه‌های اشتغال کمیته امداد هستند، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد اشتغال خالص کشور طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۹۸ توسط این نهاد راه‌اندازی شده است.

عبدالملکی تاکید کرد: طرح‌های اشتغال مددجویان کمیته امداد سال گذشته ۹۶۰۰ میلیارد تومان درآمد برای این خانواده‌ها ایجاد کرد که این رقم معادل ۱۳۱ درصد کل مستمری پرداخت شده به مددجویان در همین سال بوده است.

وی با اشاره به همکاری ۱۵۰۰ کارآفرین در طرح رهبران شغلی کمیته امداد گفت: این طرح با هدف مردمی شدن اشتغال‌زایی در کنار تمرکز بر مزیت‌های بومی و مشاغل دانش‌بنیان، از برنامه‌های اصلی کمیته امداد است و امیدواریم تعداد راهبران شغلی همکار با مددجویان به ۵۰۰ هزار نفر برسد.

محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در این مراسم به ظرفیت‌های کمیته امداد در حوزه اشتغال اشاره کرد کرد و گفت: کمیته امداد می‌تواند اشتغال محرومان و اشتغال خرد در کشور را مدیریت کند.

وی راه‌اندازی سامانه جامع مزیت سنجی شغلی شهرستان های کشور از سوی کمیته امداد را اقدامی قابل تقدیر دانست و افزود: زنجیره ارزشمندی در کمیته امداد شکل گرفته است که می‌تواند در گره‌گشایی از مشکل بیکاری کشور بسیار موثر باشد.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر همراهی مجلس با کمیته امداد در راستای تحقق اهداف این نهاد در اشتغال‌زایی و توانمندسازی مددجویان تاکید کرد و گفت: کمیته امداد از معدود دستگاه‌هایی است که همواره از اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه کشور جلوتر بوده است.

وی تامین اعتبارات لازم برای اشتغال‌زایی توسط کمیته امداد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: منابعی از صندوق توسعه ملی با دستور رهبر معظم انقلاب به اشتغال مددجویان کمیته امداد اختصاص یافته که این منابع هنوز به طور کامل به این نهاد تخصیص نیفتاده است.