سال گذشته ۶۴۱ میلیارد تومان زکات در سراسر کشور جمع آوری شد که ۸۰ درصد آن صرف امور معیشتی نیازمندان و مابقی در امور زیربنایی و عمرانی مناطق محروم هزینه شد.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، سید مرتضی بختیاری در مراسم امضای تفاهم‌نانه همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی که با هدف ارتقای همکاری‌ها و ترویج فرهنگ زکات برگزار شد، افزود: حضور روحانیون مستقر و اعزامی سازمان تبلیغات در روستاها یک ظرفیت بی‌بدیل برای احیای نهضت زکات به شمار می‌رود و کمیته امداد مصمم است از این مزیت به نفع محرومان و نیازمندان بهره ببرد.
وی بر نقش زکات در ایجاد سلامت اقتصادی در کشور و رونق اقتصاد خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: تجربه مستند به آمار کمیته امداد گویای این واقعیت است که با وجود همه مشکلات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه، خشکسالی و خسارات سیل به مزارع و باغات، زکات پرداختی مردم رو به افزایش است که باید در مسیر درست و مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیته امداد از پرداخت ۶۴۱ میلیارد تومان زکات از سوی مردم مومن ایران اسلامی در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: با تلاش همه دست اندرکاران برای احیای نهضت زکات، پیش‌بینی ما در سال زراعی جاری، جمع‌آوری بیش از هزار میلیارد تومان زکات است که براساس مصوبه شورای عالی زکات بیش از ۸۰ درصد آن صرف امور معیشتی خانواده‌های نیازمند خواهد شد و مابقی آن به امور عمرانی و آبادانی در مناطق محروم اختصاص خواهد یافت.

بختیاری با اشاره به مصوبات قانونی در کشور در حوزه زکات، خاطرنشان کرد: براساس قانون، دولت موظف است به میزان زکات جمع‌آوری شده در کشور، به همان مقدار بودجه اختصاص دهد تا در زمینه محرومیت‌زدایی به کار رود اما متاسفانه این مصوبه قانونی در حال فراموشی است و باید اجرایی شود.
وی ارتقای سطح فرهنگی و بینش مددجویان را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری میان کمیته امداد و سازمان تبلیغات اسلامی دانست و گفت: بیش از ۸۰ هزار دانشجو و ۳۷۰ هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد هستند که افزایش سطح فرهنگی این جوانان مستعد می‌تواند در زندگی آینده آنان و پیشرفت تحصیلی، اجتماعی و فرهنگی آنان بسیار موثر باشد.

رئیس کمیته امداد ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، افزود: آغاز همکاری کمیته امداد با سازمان تبلیغات اسلامی در این ایام را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم نتیجه این همکاری‌ها به راه‌اندازی نهضت زکات در کشور بیانجامد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلغات اسلامی نیز در این مراسم، با بیان اینکه همکاری سازمان تبلیغات با کمیته امداد یک تعامل وسیع و اتحادی استراتژیک است، گفت: سازمان تبلیغات خود را ملزم و مقید به همراهی با کمیته امداد در جهت افزایش کیفیت زندگی مددجویان می‌داند.

وی خدمت به مردم را همسنگ دیگر وظایف دینی و الهی روحانیت دانست و تاکید کرد: روحانیت باید خدوم ملت باشد و همان‌گونه که در برهه شیوع کرونا حضور روحانیون را در صحنه مشاهده کردیم، تصویر خدمت‌گذاری روحانیون به مردم باید در ذهن و حافظه جامعه ثبت شود.
رئیس سازمان تبلیغات با اشاره به تفاهم‌نامه این نهاد با کمیته امداد، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه بهانه‌ای است برای هم‌افزایی راهبردی به منظور خدمت به مستضعفان و سازمان تبلیغات از تمام ظرفیت‌های تبلیغی خود در این راستا بهره خواهد برد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه میان سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته امداد با هدف استفاده از ظرفیت روحانیون مستقر و اعزامی سازمان تبلیغات در روستاها به عنوان عامل زکات و ترویج نهضت احیای فرهنگ زکات به امضای سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رسید.

احیا، توسعه و ترویج فرهنگ زکات در همه سطوح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای دو نهاد همچون موسسه تبیان، حوزه هنری، انتشارات سوره مهر، خبرگزاری مهر و … از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.