سید پرویز فتاح در نشست خبری صبح امروز با اشاره به گذشت یکسال از صدور حکم خود به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان به تشریح گزارش عملکرد یکسال اخیر خود پرداخت

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از بنیاد مستضعفان ؛ سید پرویز فتاح در نشست خبری صبح امروز با اشاره به گذشت یکسال از صدور حکم خود به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان از سوی رهبر انقلاب، در تشریح گزارش عملکرد یکسال اخیر اظهار کرد: در سال ۹۸، من ۸ ماه در بنیاد مستضعفان بودم ولی علی رغم جابجایی های انجام شده در بنیاد مستضعفان، برنامه مصوب سال ۹۸ این بنیاد، با ۳۴ درصد رشد نسبت به سال ۹۷، محقق شد و درآمد کل بنیاد در سال ۹۸، ۳۶ هزار میلیارد تومان شد و ۷ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان سود عملیاتی ناخالص و قبل از کسر سهم شرکا و کسر مالیات محقق شد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان مالیات سال ۹۸ بنیاد مستضعفان است که پرداخت خواهد شد گفت: با توجه به شرکای بنیاد،۴۰ درصد این سود سهم شرکا و سهامداران غیربنیادی است و مابقی سود بنیاد است که برای محرومیت زدایی هزینه خواهد شد.

بنیاد مستضعفان هیچگونه معافیت مالیاتی ندارد

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان همواره مالیات خود را پرداخت کرده و به هیچ وجه معافیت مالیاتی ندارد افزود: ما در اجرای قانون بازنشستگان نیز علی رغم اینکه بنیاد از بودجه دولتی استفاده نمی کند و قانون بازنشستگی طبق قانون به این بنیاد تسری نمی یافت، ما به صورت ۱۰۰ درصدی منع بکارگیری بازنشستگان را در بنیاد مستضعفان اجرا کردیم و حتی یک مورد هم مجوز برای بکارگیری بازنشستگان نگرفتیم.

فتاح با اشاره به تکمیل قطعه نخست آزادراه تهران شمال طی یکسال اخیر گفت: ۳ روز بعد از حضورم در بنیاد مستضعفان، بازدیدی از آزادراه تهران شمال که یک پروژه تاریخی شده بود، داشتم و اعلام کردیم که قطعه نخست آزادراه، در دهه فجر به بهره برداری می رسد؛ این در حالی بود که خیلی ها از جمله رئیس جمهور نسبت به این موضوع تردید داشتند ولی به لطف خداوند در اوایل اسفند سال گذشته قطعه نخست آن به بهره برداری رسید که تاثیرات مثبتی در ترافیک و صرفه جویی در وقت و بنزین داشت.

به گفته رئیس بنیاد مستضعفان قرار است قطعه دوم آزادراه نیز به صورت  50 درصدی یعنی مسیر رفت آن تا نیمه اول سال آینده آماده عبور و مرور شود.

۹۲ هزار سند را به مالکان محرومش به رایگان واگذار کردیم/ واگذاری رایگان ۳۸۰ هزار تن سیمان رایگان برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله

فتاح در ادامه تشریح گزارش عملکرد یکساله بنیاد مستضعفان با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۱۱۳۰۰ فقره از اسناد علوی به و محرومان به صورت رایگان واگذار شده است افزود: با احتساب این واگذاری ها، تعداد اسناد واگذار شده به ۹۲ هزار فقره رسید و بنا داریم طی مراسمی در ماه اینده، بیش از ۱۰ هزار سند دیگر را که عمدتا در استان های شمالی است به محرومان به صورت رایگان واگذار کنیم که با احتساب این عدد، تعداد اسناد واگذار شده به ۱۰۲ هزار فقره سند خواهد رسید. وی همچنین با اشاره به واگذاری سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل، زلزله و حوادث طبیعی گفت: طی سال گذشته ۳۸۰ هزار تن سیمان رایگان برای حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله تحویل بنیاد مسکن شد تا صرف بازسازی مناطق آسیب دیده شود؛ البته ما مسیر را باز گذاشته ایم که هرمقدار لازم بود، سیمان رایگان برای بازسازی این مناطق اختصاص یابد.

مناطق هدف محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان به ۲۵ منطقه رسید/ تا ۲ سال آینده پروژه نیمه تمام نخواهیم داشت

رئیس بنیاد مستضعفان با اعلام خبر افزایش مناطق هدف طرح آبادانی و پیشرفت، به ۲۵ منطقه گفت: طی یکسال گذشته تعداد مناطق بنیاد مستضعفان در این طرح، از ۱۳ منطقه به ۲۵ منطقه رسیده است؛ البته بنیاد مستضعفان در برخی از این مناطق تازه استقرار یافته و انشالله در تلاشیم تا با استفاده از الگوی محرومیت زدایی در قلعه گنج، طی ۳ سال، چهره این مناطق تغییر کند.

فتاح با تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه تمام بنیاد مستضعفان طی ۲ سال آینده گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار میلیارد تومان از منابع بنیاد مستضعفان را در حال سرمایه گذاری داریم که ظرف امسال و سال آینده، تکمیل خواهد شد؛ این پروژه ها در بخش فولاد، دامداری، کشاورزی است و انشالله در بنیاد مستضعفان طی ۲ سال آینده پروژه نیمه کاره و رها نخواهیم داشت.

آمادگی بنیاد مستضعفان برای ساخت مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان / فتاح: منتظر دولت و مجلسیم

وی با اعلام خبر آمادگی بنیاد مستضعفان برای مشارکت در احداث مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان گفت:ما جدی تر از قبل به این طرح ورود خواهیم کرد و به دولت و مجلس اعلام کرده ایم که بنیاد مستضعفان آماده است برای احداث مسکن ارزان و مقاوم برای محرومین در کنار دولت باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: من با حضور در کمیسیون اقتصادی اعلام کردم که ما آمادگی داریم تا در بحث تامین زمین برای ساخت مسکن محرومان و تامین سیمان و برخی مصالح ساختمانی رایگان مشارکت داشته باشیم؛ همچنین در بخش تسهیلات و شرکت های ساختمانی نیز آمادگی هرگونه کمک به انجام این پروژه را داریم. البته ما منتظر تعیین تکلیف این طرح از سوی دولت و مجلس هستیم تا با توجه به نقشی که برایمان ترسیم می شود اقدام کنیم.

اضافه شدن ۲۰ شرکت دیگر بنیاد مستضعفان در بورس/ املاک بنیاد مستضعفان هم بورسی می شوند

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۲ شرکت بنیاد مستضعفان در بورس پذیرفته شده اند گفت: با احتساب این شرکت ها، تعداد شرکت های بورسی بنیاد مستضعفان به ۳۲ شرکت رسیده است و امیدواریم امسال بتوانیم ۲۰ شرکت دیگر بنیاد مستضعفان را وارد بازار سرمایه کنیم تا مردم نیز سهامدار این شرکت ها شوند و در سود آن شریک باشند.

فتاح در خصوص مشارکت بنیاد مستضعفان در بورس املاک نیز گفت: ما تلاش داریم تا تمامی شرکت هایمان را که قابلیت ورود به بازار سرمایه دارند وارد بازار بورس کنیم؛ البته با پیگیری و اصرار ما، دولت و قانون به کمکمان آمدند تا املاک ما برای ورود املاکمان در بورس نیز دست به کار شویم. لذا با راه اندازی بورس املاک، بنیاد مستضعفان هرچقدر بتواند، املاک در اختیارش را در بورس املاک عرضه خواهد کرد.

جزئیات فعالیت بنیاد مستضعفان در پروژه های نفتی و صنعتی/ ۵ موزه دیگر تا پایان سال افتتاح می شود

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان بخشی از پروژه های بنیاد مستضعفان در حوزه نفت و گاز گفت: بنیاد مستضعفان در حوزه نفتی نیز همزمان با رها کردن پروژه ها توسط شرکت های خارجی، به وزارت نفت اعلام کرد که آماده هرگونه کمک در این بخش است و در حال حاضر نیز ۲ دکل حفاری بنیاد مستضعفان (سحر یک و دو) با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در خلیج فارس استقرار دارند که به صورت ۱۰۰ درصد ایرانی بازسازی شده و در حال حفاری و بازسازی چاه های حفاری شده در آن مناطق هستند.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان همچنین در احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک نیز  مشارکت دارد و در توسعه میدان نفتی مارون یک و ۲ نیز حضور داریم؛ ما در قرار داد با وزارت نفت نیز اعلام کردیم که با دکل های ایرانی که در اختیار داریم، آماده هر نوع اکتشاف و توسعه میدان های نفتی کشور هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با تشریح اقدامات توسعه ای بنیاد در صنایع دیگر نیز گفت: در حال حاضر در بخش فولاد نیز فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش آماده افتتاح است که با سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان، ۱٫۲ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه می شود.

فتاح با اشاره به برخی از اقدامات بنیاد مستضعفان در حوزه فرهنگ نیز گفت: ما بعد از سال ها کاخ مرمر را از مجمع تشخیص مصلحت نظام تحویل گرفتیم و با همکاری میراث فرهنگی، آن محل تبدیل به موزه نفیس هنر ایران شده و انشالله تا پایان سال ۵ موزه دیگر نیز احداث و یا تعمیر می شود.

حمایت های کرونایی بنیاد مستضعفان به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید/ کمک به محرومان را بر هر چیزی ترجیح می دهیم

وی با تشریح اقدامات بنیاد مستضعفان در حمایت از مردم و اقشار مختلف، پس از شیوع کرونا گفت: ما از همان ابتدا همراه مردم و دولت بودیم و با هماهنگی دولت و مسئولین مربوطه، تا امروز ۱۸۰۰ میلیارد تومان را به صورت نقد و تسهیلات قرض الحسنه اختصاص دادیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد مستضعفان سعی کرده تا کمک هایش را به اقصی نقاط ایران برساند گفت: ما علاوه بر این سعی کردیم اقشار مختلف از جمله زندانیان، دستفروشان و محرومان و اقشار ضعیفی که در حمایت های کلی، معمولا مغفول واقع می شوند را مورد توجه قرار دهیم

فتاح اضافه کرد: همچنین بنیاد مستضعفان در مرحله اول طرح مواسات و همدلی، ۶۰۰ هزار بسته را برای توزیع میان اقشار ضعیف و آسیب دیده متقبل شد و علاوه بر آن تهیه ۷۰۰ هزار بسته افطاری ساده را برعهده گرفت.

وی گفت: در مرحله دوم این رزمایش نیز بنیادمستضعفان تامین ۵۰۰ هزار بسته معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی را عهده دار شد و طی هفته گذشته ۱۰۰ هزار بسته معیشتی به مددجویان امداد و بهزیستی در شهرستان های حاشیه تهران توزیع شد.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه امیداوریم این کمک ها مرهمی بر زخم مردمی که زیر بار فشار اقتصادی هستند باشد گفت: ما با همه ظرفیت در خدمت محرومین خواهیم بود و سیاست ما این است که منافع محرومین و مردم را بر سیاست های بنیاد ترجیح دهیم.

فتاح خاطرنشان کرد: البته ما راضی به این عملکردمان نیستیم چراکه معتقدیم باید بیش از این برای مردم کار کنیم و باید در این شرایط کرونایی و تحریمی، جهش بزرگی را محقق کنیم.

ساختمان فروشگاه های کوروش سابق، رفاه می شوند/ عوارض آزادراه تهران شمال صرف محرومیت زدایی می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف ساختمان های فروشگاه های زنجیره ای کورش سابق گفت: بنیاد مستضعفان در گذشته تصمیم گرفته بود از تصدی گری فروشگاه ها، خارج شود که تصمیم درستی بود؛ در حال حاضر نیز مقرر شد فروشگاه رفاه این ساختمان ها را به صورت اجاره یا رهن تحویل بگیرد و با تامین هزینه بازسازی این اماکن، این ساختمان ها در بازه ۵ تا ۱۰ ساله در اجاره این شرکت قرار گیرد.

فتاح همچنین در پاسخ به سوالی درباره درآمد عوارض آزادراه تهران شمال گفت: بعد از افتتاح قطعه نخست، به دلیل شیوع کرونا، آزادراه تهران شمال بسته شد و این وضعیت چند ماه ادامه داشت؛ بعد از کاهش محدودیت ها نیز متاسفانه علی رغم شرایط کرونایی، تردد در این آزادراه به روزی ۴۲ هزار خودرو در روزهای منتهی به عید فطر رسید ولی با وجود این حجم تردد، میزان پرداخت عوارض الکترونیکی بسیار کم بوده است.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت ان است که درآمدهای حاصل از عوارض آزادراه بعد از کسر هزینه های نگهداری، کاملا برای محرومیت زدایی هزینه خواهد شد و پیشنهاد داده ایم تا این هزینه کرد به صورت خاص انجام شود تا بعدا بتوانیم گزارش آن را نیز به مردم بدهیم.

انتقاد رئیس بنیاد مستضعفان از بانک هایی که وام قرض الحسنه نمی دهند/ اخلاق بانکداری ما اینگونه است که محرومان را تکریم کنند؟!

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره چرایی پیشنهاد تاسیس بانک قرض الحسنه توسط بنیاد علی رغم سهام دار بودن بنیاد در بانک سینا گفت: موسس بانک سینا بنیاد مستضعفان بوده و آقای همتی نیز زمانی مدیرعامل بانک سینا بودند و کاملا به قوانین آشنا هستند؛ طبق قانون، بنیاد مستضعفان باید میزان سهامش در بانک سینا را به کمتر از ۳۳ درصد کاهش دهد و در حال حاضر ما بدنبال مذاکره برای واگذاری بلوکی سهام مان در بورس هستیم؛ ولی نکته اینجاست که وقتی میزان سهام بنیاد مستضعفان در بانک سینا به ۳۳ درصد برسد، ما چه توانی داریم تا به سایر شرکا بقبولانیم که بانک سینا تسهیلات قرض الحسنه به محرومان بدهد؟

فتاح اضافه کرد: نکته دیگر آن است که علاوه بر این مورد، سیستم بانکی کشور عمدتا قابلیت سازگاری با تسهیلات قرض الحسنه ندارند؛ شما نگاه کنید بانک های خصوصی عمدتا در مناطق شمال شهر شعبه دارند؛ شما اگر در یک منطقه محروم توانستید یک شعبه پیدا کنید؛ آنها می گویند حضورشان در مناطق محروم بصرفه نیست ولی سوال اینجاست مگر مردم محروم نیاز به کارت بانکی و شعبه ندارند؟

وی گفت: من در جلسه با اقای همتی پیشنهاد دادم که مجوز تاسیس بانک قرض الحسنه بدهند تا منابع بنیاد مستضعفان در این بانک قرض الحسنه تجمیع شود و به مردم قرض الحسنه بدهیم. خداوند در قران به صراحت فرموده چه کسی است که به خداوند قرض حسنه بدهد؟ ولی واقعا اخلاق بانکداری ما اینگونه است که در برابر محروم، بلند شوند و تکریم کنند؟

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: ۲ هفته گذشته من به منطقه جنوب سیستان و بلوچستان سفر کردم و جالب اینجاست که برادارن بلوچ ما این اعتقاد را دارند که حتی وام ۲ درصدی را هم غیرشرعی می دانند؛ حالا کدام بانک حاضر است وام صفر درصد بدهد؟آیا این عزیزان هموطن ما نیستند و به دلیل نگاه شرعی درست شان نباید از تسهیلات بانکی استفاده کنند؟

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازپس گیری املاک بنیاد مستضعفان از متصرفانی که حقوق قانونی بنیاد را نمی دهند گفت: یک رویکرد ما این است که با افتخار اعلام می کنیم زمین های مردم را به آنها رایگان می دهیم ولی از طرف مقابل اگر فردی یا افرادی حق مردم در بنیاد مستضعفان را زیرپا بگذارند پیگیری حقوقی می کنیم. چون این اموال مستضعفان و مردم است.

فتاح اضافه کرد: ما این موضوع را دنبال کردیم و خوشبختانه به لطف خداوند، قوه قضائیه نیز همکاری کرد و آقای رئیسی دستور راه اندازی شعبه ای برای پرونده های بنیاد مستضعفان داد تا اموال مستضعفین برگردد. لذا با پیگیری های انجام شده، املاک اینچنینی یا تخلیه شده و یا قرارداد آنها به روز شده است.

۶۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی بنیاد مستضعفان در سال ۹۸/ همه ارزهای صادراتی بنیاد به سامانه نیما بازگشته

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال دیگری درباره درآمدهای ارزی بنیاد مستضعفان نیز گفت: طی سال گذشته مجموعه بنیاد نزدیک ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشت و خوشبختانه صادرات کالا و خدمات فنی ما رشد بسیاری خوبی نسبت به سال قبل آن داشت که البته تمامی این ارزها به کشور بازگشته و شما می توانید گزارش صحت این موضوع را از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کنید. ما با صراحت اعلام می کنیم همه ارزهای صادراتی ما بر اساس قوانین کشور به سامانه نیما بازگشته است.

در شرایط تحریمی و کرونا، حفظ تولید و اشتغال اولویت ما است/ آخرین وضعیت پلاسکو از زبان فتاح

وی درباره اشتغالزایی در بنیاد مستضعفان نیز گفت: رویکرد ما در این شرایط سخت کرونایی و تحریمی، حفظ تولید و اشتغال است و ما اعلام کردیم هیچ شرکتی در بنیاد مستضعفان حق تعدیل نیرو ندارد؛ البته گرچه این ایده ممکن است غیراقتصادی باشد ولی ما به دلیل شرایط خاص امروز کشور این موضوع را پیگیری می کنیم و حتی اجازه نداده ایم حقوق کارگران و پرسنل شاغل در شرکت ها و کارخانجات بنیاد مستضعفان معوق شود. همچنین برای اشتغالزایی نیز طرح های توسعه ای در بخش ها و صنایع مختلف داریم که عمدتا از نیروهای بومی هستند.

فتاح اضافه کرد: علاوه بر این در گذشته در تفاهم با دولت، تسهیلات اشتغالزایی خرد با نرخ ۸ درصد واگذار می شد که قرار بود ۵ درصد این تسهیلات را دولت و ۵ درصد را بنیاد متقبل شود ولی حالا به دنبال آن هستیم که این نرخ سود را نیز حذف کنیم و البته عمده این تسهیلات برای مناطق هدف طرح آبادانی و پیشرفت تخصیص خواهیم داد.

رئیس بنیاد مستضعفان درخصوص آخرین وضعیت بازسازی ساختمان پلاسکو نیز گفت: طی یکسال گذشته همکاران ما به صورت شبانه روز در این ساختمان کار کردند و حتی در تعطیلات عید نیز کار تعطیل نشد؛ ما در این مدت، چندین بار با آقای حناچی و وزیر راه، موضوع احداث ساختمان جدید پلاسکو را بررسی کردیم و مقرر شد شورای عالی معماری و شهرسازی فصل الخطاب اختلاف نظرها درباره پارکینگ این ساختمان باشد؛ چراکه این ساختمان از ابتدا بدون پارکینگ بود و حقوق مکتسبه و مساحت زمین آن نیز اجازه احداث پارکینگ نمی داد؛ به هر حال به لطف خداوند نقشه ها بارگذاری شد و به زودی پروانه آن نیز صادر می شود.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد بنیاد مستضعفان پارکینگ پروانه را نوسازی و مقاوم سازی کند و آن را تحویل شهرداری دهیم که البته در جریان این تصمیم، ما به عنوان بنیاد مستضعفان هیچ کاری به فعالیت کسبه و دستفروشان این پارکینگ نداریم.

فتاح خاظرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که بنیاد مستضعفان اصلا وظیفه ای برای بازسازی این ساختمان و تقبل هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی آن نداشت ولی برای حمایت از ۳۰۰ کسبه آن، بنیاد مستضعفان پذیرفت که این کار را متقبل شود.

به گفته رئیس بنیاد مستضعفان در حال حاضر احداث اسکلت تکمیل شده و به لطف خداوند طرح نما نیز تایید شد و به زودی نصب آن آغاز می شود.