فوت دو نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قم ،کمتر از دو درصد بیماران گرفتار ناراحتی تنفسی میشوند و این بیماری آن حد که مردم تصور می‌کنند نگران کننده نیست.

بخ گزارش خبرگزاری فارس ، علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت ، از فوت دو نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قم خبر داد.
به گفته وی این دو نفر به دلیل کهولت سن و ابتلا به بیماری‌های تنفسی و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.
مشاور وزیر بهداشت افزود: یک نفر از جان باختگان جانباز شیمیایی بوده و هرگونه خبر مبنی بر جان باختن تعداد بیشتری از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا صحت ندارد.

توصیه های وزارت بهداشت برای کاهش خطر ابتلا به کرونا ویروس
توصیه های وزارت بهداشت برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به کرونا ویروس

کرونا کمتر از تصور مردم نگران‌کننده است

قاسم جان بابایی عصر امروز در گفت وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به اینکه بیماری کرونا ویروس از نظر مسری بودن قوی است ولی از نظر مرگ و میر از آنفلوانزای اچ وان و ان ون کمتر است، بیان کرد: در چین ۷۵ هزار مورد ابتلا به این بیماری وجود داشته ولی مرگ و میر در اطفال گزارش نشده است.
وی یادآور شد: ممکن است این بیماری برای افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت پیشرفته، ضعف سیستم ایمنی و چاقی زیاد مشکل ایجاد کند.
معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به شرایط برخی موارد مشکوک به این بیماری یادآور شد: کسانی که در این بیماری گرفتار نارسایی تنفسی شوند کمتر از دو درصد هستند و این بیماری آن حد که مردم تصور می‌کنند نگران‌کننده نیست.
وی با اشاره به اینکه مردم باید از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند بیان کرد: شستن دست با آب و صابون بسیار اثرگذار است.
جان بابایی با بیان اینکه مردم اگر علائمی مبنی بر تنگی نفس پیدا کردند به پزشک مراجعه کنند یادآور شد: در تمام کشور تیم‌هایی مشخص شده و نسبت به ویزیت کردن این بیماران اقدام می‌کنند.

فوت دو نفر در قم بر اثر ویروس کرونا
عکس – انتقال بیماران مبتلا به کرونا در قم

وی با بیان اینکه اگر در بیمارستان قم مواردی بستری شدند فقط سه چهار نفر نیازمند مراقبت ویژه هستند افزود: این افراد هم تحت نظر هستند و از تنفس مصنوعی هم برای ایشان استفاده نمی شود و فقط در حال مراقبت هستیم تا اگر خدمات دارویی بیشتر نیاز داشتند اقدام لازم صورت گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی و عدم حضور در اماکن شلوغ یادآور شد: اصلا لازم نیست که مردم محل زندگی خود را ترک کنند چرا که ابتلا زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مبتلا به کرونا با فرد سالم روبوسی کرده یا دست دهد و آن فرد اقدام به شستشوی دست خود نکند.جان بابایی یادآور شد: از مردم می‌خواهیم نگران نبوده و نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه کرده و ترجیحا از حضور در مراکز شلوغ پرهیز کرده و از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه دو نفر مبتلا به کرونا از ساکنان شهر قم هستند بیان کرد: گزارشی از این بیماری در استان‌های دیگر نداریم و البته بعید نیست که ابتلا اتفاق بیفتد و هماهنگی لازم برای مدیریت وجود دارد.
معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به اینکه ماسک مورد نیاز تامین شده جای نگرانی نیست، یادآور شد: بیمارستان کامکار برای بیماران اختصاص داده شده و اگر ضرورت باشد از بیمارستان فرقانی استفاده می‌کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این دوره نیز گذرا بوده و به سر خواهد آمد و قطعا این مشکل بدتر از اپیدمی آنفلوآنزا نخواهد بود.

در فیلم زیر مسئولان مربوطه در خال تخلیه بیمارستان فرقانی قم برای اختصاص این بیمارستان به بیماران مبتلا به ویروس کرونا میباشند

دو مورد مثبت مبتلا به کرونا ایرانی هستند

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه هر دو مورد مثبت مبتلا به کرونا ویروس شناسایی شده در استان قم، ایرانی هستند گفت: این افراد درحال گذراندن آزمایشات هستند و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.
به گفته گویا، تمام مبادی ورودی کشور طبق روال گذشته کنترل می‌شود و پرسنل بهداشت در فرودگاه‌ها حضور دارند، همچنین از نظر دارو و تجهیزات تشخیص بیماری کمبودی وجود ندارد.

سخنگوی دولت: مردم خبرهای مربوط به ویروس کرونا را فقط از وزارت بهداشت دنبال کنند

علی ربیعی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: همانگونه که پیش از این گفته شد تصمیم بر آن است که حتی اگر یک مورد ابتلا به کرونا شناسایی شد،بدون معطلی به صورت شفاف به مردم اعلام شود. دقایقی پیش وزیر بهداشت برپایه گزارش کارشناسان آن وزارتخانه از تشخیص مثبت برای دو مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در قم خبر داد.

وی ادامه داد: ضروری است مردم خبرها را تنها از طریق وزارت بهداشت دنبال کرده و به توصیه‌های آن وزارت به صورت جدی عمل کنند. اطمینان می‌دهیم دولت همه توان خود را برای اطلاع رسانی به موقع، آگاه‌سازی و مراقبت از تک تک شهروندان به کار ‌ می‌گیرد.