شهید حمید عقیلی، پزشک خستگی ناپذیری بود که بعد از بازنشستگی نیز مشغول خدمت به نیازمندان شد، وی پس از شیوع کرونا به یاری کادر درمان شتافت و درنهایت به شهادت رسید.

پایگاه خبری خیرین به نقل از خبرگزاری مهر ؛ ایام شیوع ویروس کرونا و همزمان با اوج گرفتن این بیماری در سطح کشور، کادر درمانی و پزشکی هرآنچه را داشت برای کمک به بیماران عرضه کرد؛ در این میان، عده‌ای از بازنشستگان این عرصه، به دلیل خسته شدن کادر درمان احساس مسئولیت کرده و به‌صورت داوطلب برای مداوای بیماران عازم بیمارستان شدند.
یکی از این افراد، دکتر شهید حمید عقیلی بود، مرد خستگی‌ناپذیری که بعد از بازنشستگی نیز همواره مشغول خدمت به نیازمندان بود و با مشاهده نیاز جامعه به پزشک و در شرایط بحرانی کرونا به یاری کادر درمان شتافت و در نهایت خود نیز به بیماری کرونا مبتلا شد و در شامگاه دوم خرداد ماه پس از ۴۰ روز مبارزه با بیماری جان خود را از دست داد.

محسن عقیلی، فرزند دکتر حمید عقیلی بیان کرد: پدرم، متولد سال ۱۳۴۳ و دارای ۴ فرزند پسر بود. ایشان در دوران دفاع مقدس و در سن ۱۶ سالگی به جبهه اعزام شد. همچنین در ابتدای تأسیس سپاه در مشهد، در زمینه آموزش فعالیت داشت.

وی همچنین افزود: ایشان در زمان دفاع مقدس جزو نیروهای شهید کاوه در لشکر ویژه شهدا بود و در جبهه غرب و جنوب فعالیت داشت. شهید عقیلی در سال‌های پایانی جنگ در کنکور رشته پزشکی شرکت کرده و بورسیه سپاه شد و تا مقطع دکترا به ادامه تحصیل پرداخت و در زمان فعالیت شغلی خود در درمانگاه‌های زیرمجموعه سپاه فعالیت داشت.

حضور شهید عقیلی در حادثه زلزله بم و سیل و زلزله پاکستان

عقیلی در ادامه گفت: شهید عقیلی در کارهای جهادی مانند حادثه زلزله بم و همچنین زلزله و سیل پاکستان نیز فعالیت داشت. اما نکته برجسته ایشان برای آشنایان و بیماران، در دسترس بودن وی در ساعات مختلف شبانه روز بود، در واقع شهید عقیلی امیدی بود برای کسانی که در هنگام نیاز به پزشک ، دسترسی به پزشک برایشان میسر نبود.

فرزند دکتر عقیلی در ادامه بیان کرد: در ایام طبابت پدر، بیمارانی بودند که توان پرداخت ویزیت را نداشتند و به منزل مراجعه می‌کردند؛ بارها حین بازی از زیر فرش یا پشت پشتی پول پیدا می‌کردیم و می‌فهمیدیم که دیروز که فلان همسایه برای ویزیت آمده و می دانسته پدر از آنها ویزیت نمی‌گیرد، حق ویزیت را به صورت مخفیانه در منزل قرار داده‌اند.

پزشکی که به خاطر بیماران زبان عربی را فراگرفت

وی همچنین گفت: دکتر شهید عقیلی در زمان فعالیت خود در زمینه پزشکی متوجه مشکلات زوار و مسافران عرب‌زبان در مشهد شد و اینکه این افراد در مراجعه به پزشک با مشکل زبان مواجه هستند، به همین دلیل مشغول یادگیری زبان عربی شد و این زبان را به طور کامل یاد گرفت و به همین واسطه مریض‌های ثابتی از کشور مختلف عربی از جمله عراق به ایشان مراجعه می‌کردند.

محسن عقیلی همچنین تصریح کرد: دکتر حمید عقیلی چندین سال تحت عنوان پزشک کاروان و معاون کاروان به حج عمره نیز مشرف شد. مرحوم عقیلی پس از بازنشستگی و در سال ۹۰ دست از کار نکشید و در یکی از شیفت‌های ثابت درمانگاه‌های خیریه فعالیت داشت. در اواخر سال ۹۸ نیز از طرف یکی از بیمارستان‌ها درخواست همکاری برای ایشان ارسال شد. در این برهه زمانی که مصادف با شیوع ویروس کرونا بود مرحوم عقیلی به صورت شبانه روزی و فشرده در قسمت اورژانس بیمارستان فعال بود.

محسن عقیلی همچنین تصریح کرد: مرحوم عقیلی تا این اواخر مطب و خانه شخصی نداشت و نگاه این مرحوم به زندگی و دنیا، مانند نگاه امام خمینی (ره) بود. اما در این اواخر به‌گونه‌ای که گویی از ماجرای رحلت خود از این دنیا اطلاع داشت، برای همسر خود خانه تهیه کرده بود.

وی همچنین گفت: به نظرم این ویروس به نام پدرم نوشته شده بود، چون علیرغم اینکه مرحوم به نوع حاد ویروس مبتلا شده بود و با وجودی که به منزل رفت و آمد می‌کرد، اما همسر و فرزند دیگر ایشان که در یک منزل سکونت داشتند، به این ویروس مبتلا نشدند.

عقیلی که از مستندسازان مشهدی است، در ادامه افزود: سرعت ویروس در بدن و ابتلاء ایشان آنقدر سریع بود که ۲۴ ساعت پس از تست سی تی اسکن در بیمارستان بستری شد. پس از پنج روز بستری بودن در بخش، تمام حجم ریه درگیر ویروس شده بود و ایشان به آی سی یو منتقل شد. ۲۴ ساعت بعد، هوشیاری پدرم از بین رفت و پس از ۴۰ روز از ابتلاء به ویروس، برای همیشه از پیش ما رفت.

وی بیان کرد: مرحوم دکتر حمید عقیلی از شهادت و مرگ خود اطلاع داشت، چرا که قبل از اعزام از منزل به بیمارستان برای بستری شدن به من گفت تا گوشی خود را بیاورم و وصیت وی را ضبط کنم و همچنین گفت که دیگر به خانه برنمی‌گردم. شهید عقیلی در زمان وصیت گفت: نماز و روزه قضا ندارم و قرضی نیز بر گردنم نیست. حتی به پرستار خود گفته بود که از آی سی یو زنده بیرون نخواهم آمد.

محسن عقیلی فرزند شهید حمید عقیلی در رابطه با محل دفن پدر خود نیز گفت: شهید عقیلی در بهشت رضا و در قطعه اصحاب شهدا به خاک سپرده شد.

غلامرضا گلزار، از دوستان و نزدیکان مرحوم عقیلی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قریب به ۳۰ سال با مرحوم عقیلی آشنایی دارم و با ایشان روابط خانوادگی زیادی داشتم. ایشان از سرمایه‌ها و اندوخته‌های پر برکت جامعه پزشکی بود. میزان تعبد و ولایت مداری مرحوم عقیلی برای من نمونه و الگو محسوب می‌شد.

وی در ادامه افزود: به سبب نزدیکی و رفت و آمدی که با یکدیگر و خانواده هم داشتیم، شهید عقیلی پزشک خانوادگی ما نیز محسوب می‌شد. زمانی مادر بنده، درد قلب شد، ایشان را نزد پزشک برده و پس از تجویز دارو یک هفته بعد نیز حالش بد شد. به سه متخصص قلب مراجعه کردیم اما حال مادرم بهتر نشد. روزی شهید عقیلی را ملاقات کردم و مریضی مادر را برای وی تعریف کردم، ایشان نسخه و آزمایشی برای من نوشته که شامل تست تیروئید بود. پس از انجام تست تیروئید مشخص شد که بیماری اصلی مادر بنده تیروئید است و دکتر عقیلی با وجودی که پزشک عمومی بود اما بهتر از متخصصان قلب، مریضی مادرم را تشخیص داده بود.

خدمت رایگان در درمانگاهی خارج از مشهد

گلزار در ادامه گفت: دکتر عقیلی پس از بازنشستگی در دارالشفا (ع) امام رضا علیه السلام نیز فعالیت داشت و خدمت خود را به صورت کشیک انجام می‌داد. همچنین در درمانگاهی در شهرستان چناران بصورت رایگان خدمت می‌کرد و در اواخر عمر نیز در بیمارستانی در مشهد مشغول طبابت بود.

دکتر برومند که سابقه همکاری با شهید عقیلی را داشته است نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از زمان جبهه و دانشکده پزشکی که حدود ۳۴ سال است با مرحوم عقیلی دوست هستم و با ایشان ارتباط خانوادگی داشتم. دکتر عقیلی از نظر دلسوزی برای بیماران و اخلاص در کار پیشگام بود. همچنین در زمینه اخلاق کاری یک نیروی مبارز بود.

وی در ادامه افزود: شهیدعقیلی به‌عنوان نیروی داوطلب و پزشک ، با سفر به عتبات عالیات به ویزیت زائران اباعبدالله الحسین (ع) می‌پرداخت. همچنین در امور عام‌المنفعه نیز و همچنین ویزیت‌های رایگان پیشگام بود. حتی اگر بیماری نیمه شب به ایشان زنگ می‌زد، برای ویزیت بیمار مراجعه می‌کرد.

تلاش برای کمک به محرومان

غلامحسین عفتی، از آشنایان مرحوم عقیلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: با مرحوم عقیلی در جلسات تفسیر قرآن استاد نقوی آشنا شدم. دکتر عقیلی فردی روشنفکر، عالم و پیشقدم در امور خیر بود. وی در عین حال هم دکتر و هم جانباز دفاع مقدس بود، لذا برای از دست دادن ایشان ناراحتم.

اصغر اقدسی، از همکاران دکتر عقیلی در گفتگو با خبرنگار بیان کرد: با شهید عقیلی از سال ۶۳ آشنا هستم، این آشنایی به حضور در سپاه منطقه هشت ثامن الائمه (ع) برمی گردد. سال گذشته که مرحوم عقیلی را ملاقات کردم و از احوالات وی جویا شدم به بنده گفت: طبابت را کنار گذاشته‌ام اما گروهی را با خیرین تشکیل داده‌ایم تا به امور افرادی که مشکلات اقتصادی دارند، رسیدگی می‌کنیم. در واقع با وجودی که مرحوم عقیلی دکتر بود تلاش می‌کرد تا به مشکلات مردم رسیدگی کند اما با شیوع ویروس کرونا، به‌عنوان یک سرباز لباس خود را به تن کرد و برای نجات جان انسان‌ها قدم برداشت.

خلیل موحد، عضو سابق شورای شهر مشهد از دیگر دوستان شهید عقیلی به خبرنگا ر مهر گفت: دکتر عقیلی را از زمان دفاع مقدس می‌شناختم اما اصلی‌ترین محور آشنایی با مرحوم عقیلی به دهه ۷۰ در امور اجتماعی برمی‌گردد. مجاهدت در زندگی، اولویت اصلی شهید عقیلی در زندگی بود، همچنین ویژگی دیگر مرحوم عقیلی از خود گذشتگی اش بود و با وجودی که توان مالی خرید خانه را داشت اما مستأجر بود و تمام عمر خود را وقف انقلاب کرد.

وی همچنین گفت: شهید عقیلی برای خدمت تفاوتی بین بیماران قائل نبود و با تمام وجود برای طبابت زحمت می‌کشید؛ مخصوصاً برای کمک به محرومین و ضعفا وقت می‌گذاشت و به امور آنها رسیدگی می‌کرد. دکتر عقیلی تا زمان ابتلاء به ویروس کرونا، هرگز دست از کار نکشید و در نهایت نیز در مسیر خدمت و کار به شهادت رسید.

کادر درمانی بیمارستان‌ها پس از شیوع کرونا با فداکاری صدها شهید را تقدیم سلامت جامعه کردند و از مردم انتظار می‌رود با رعایت نکات بهداشتی زنجیره شیوع را از بین ببرند.