مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی و موسسات عام المنفعه کمیته امداد از آمادگی چهار هزار مرکز نیکوکاری برای کمک به نیازمندان در مرحله دوم پویش ایران همدل خبر داد

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی کمیته امداد، نام‌گذاری ۲۲ مردادماه به عنوان روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در تقویم کشورمان، حکایت از نقش برجسته سازمان‌های مردم‌نهاد در تقویت پیوندهای اجتماعی و حرکت در مسیر رشد و توسعه متوازن و اجتماع‌محور دارد و اهمیت حضور و اثرگذاری مردم در تمام حوزه‌ها و سطوح اجرایی و مدیریتی جامعه را به اثبات می‌رساند.
کمیته امداد نیز طی سال‌های اخیر با حمایت از تشکیل مراکز نیکوکاری و تقویت این نهاد مردمی، گام‌ بزرگی در رشد و توسعه تشکل‌های مشارکتی برداشته به طوری که در حال حاضر بیش از چهار هزار مرکز نیکوکاری در کشور ثبت شده است.

بهمن دستاری، مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی و موسسات عام المنفعه کمیته امداد در خصوص شکل‌گیری و عملکرد این مراکز نیکوکاری توضیح می‌دهد.

هدف از تاسیس و راه‌اندازی مراکز نیکوکاری توسط کمیته امداد چه بوده است؟

خوشبختانه از سال ۹۲ که بحث سازماندهی تشکل‌های مردمی نیکوکارانه، محله‌محور و تخصصی در دستور کار قرار گرفت و به انجام رسید، بسیاری از مشکلاتی که در بحث ساماندهی منابع عظیم مردمی وجود داشت مرتفع شد. در کمیته امداد نیز برای اینکه بتوانیم جریان خیر و احسان را در محلات، مساجد و تشکل‌های مردمی سازماندهی کنیم و به صورت هدفمند از ظرفیت آنها برای رفع مشکلات نیازمندان محلی و منطقه‌ای استفاده کنیم، اقدام به ایجاد مراکز نیکوکاری کردیم. باید به این نکته مهم اشاره کنیم که مراکز نیکوکاری ، موسسه خیریه به شمار نمی‌روند؛ بلکه تشکل‌های مردمی نیکوکارانه‌ای با مدیریت یک هیات عامل هستند که از معتمدان محلی آشنا به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده‌اند.

به تفاوت مراکز نیکوکاری و خیریه اشاره کردید. در نقشه راهی که پیش‌بینی کرده‌اید، ارتباط بین مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها چطور برقرار خواهد شد؟

در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در جامعه، عدم توزیع درست خیریه‌ها به تناسب نیازمندان در سطح کشور است. بیشتر خیریه‌ها در مناطقی شکل گرفته‌اند که منابع و امکانات لازم برای تامین منابع خیریه در آنجا وجود دارد و در واقع بیشتر خیریه‌ها در مناطق برخوردار و نیمه‌برخوردار پا گرفته‌اند. در مناطق محروم و کم‌برخوردار، کمتر شاهد حضور خیریه‌های مردمی هستیم واغلب، خیریه‌های ملی همچون کمیته امداد و … در این مناطق خدمات می‌دهند. یا اینکه به دلیل عدم وجود شبکه یکپارچه و سیستمی، برخی نیازمندان از چندین خیریه بهره‌مند می‌شوند و برخی از کمک حتی یک فرد نیکوکار هم محروم می‌مانند.

خوشبختانه ایجاد مراکز نیکوکاری و شبکه یکپارچه‌ای که برای این مراکز به وجود آمده، بسیاری از این مشکلات را برطرف کرده است و اطلاعات مربوط به نیازها و توانایی‌های موجود را در اختیار متولیان قرار می‌دهد.

کمیته امداد در پیشبرد اهداف مراکز نیکوکاری چه نقشی را ایفا می‌کند و ارتباط سازمانی این مراکز با کمیته امداد چگونه است؟

کمیته امداد برنامه گسترده‌ای برای همکاری با مراکز نیکوکاری و خیریه‌هایی که همسو با ماموریت‌های این نهاد هستند، دارد و تفاهم‌نامه‌های خوبی را در راستای حمایت، پشتیبانی و هم‌افزایی برای رفع مشکلات نیازمندان با این مراکز منعقد کرده است. برای اینکه بتوانیم سازمان‌دهی خوبی برای مراکز نیکوکاری داشته باشیم، تجارب ۴۰ ساله کمیته امداد را در اختیار این مراکز گذاشته‌ایم؛ ضمن اینکه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های نیکوکارانه هدفمند را نیز برای تقویت این مراکز در اختیار می‌گذاریم. در واقع، کمیته امداد نقش تسهیل‌گر را برای مراکز نیکوکاری دارد و علاوه بر حمایت و هم‌افزایی در کمک به نیازمندان، نظارت بر این مراکز را نیز انجام می‌دهد.

هدف‌گذاری بلندمت و نهایی کمیته امداد برای مراکز نیکوکاری چیست؟

هدف نهایی کمیته امداد تشکیل یک شبکه ملی نیکوکاری است، که در بخش عملیاتی به صورت «محله‌ مبنا» و «مسجد محور» و در بخش‌های تخصصی مانند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، اصناف و امثال آن به عنوان معین و پشتیبان در قالب یک شبکه احسان و و نیکوکاری فعالیت کنند.

در حال حاضر چه تعداد مراکز نیکوکاری در سراسر کشور فعالیت دارند؟

خوشبختانه زیرساخت خوبی برای مراکز نیکوکاری فراهم شده و تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۶۰۰ مرکز نیکوکاری فعالیت داشتند که این رقم تا پایان سه ماهه نخست سال ۹۹ به بیش از چهار هزار مرکز رسیده است.

مراکز نیکوکاری بیشتر در چه زمینه هایی فعالیت دارند؟

اولویت مراکز نیکوکاری ، شناسایی توانمندی‌ها و نیازهای منطقه شامل مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و سایر اقشار نیازمند است که تحت حمایت هیچ سازمانی قرار ندارند. فعالیت مراکز نیکوکاری با توجه به ظرفیت مرکز در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، حمایتی و با رویکرد توانمندسازی انجام می‌شود. این مراکز به صورت یک شبکه اجتماعی متشکل از خیرین و نیکوکاران، اصناف، مدارس، مراکز فرهنگی و… به عنوان تامین کننده امکانات نقدی و غیرنقدی و خدمات، فعالیت می‌کنند و با شناسایی نیازمندان بر اساس نیازهای پایه و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، نسبت به رفع نیازها اقدام می‌کنند.

نیروهای داوطلب چه نقشی در پیشبرد اهداف مراکز نیکوکاری دارند؟

کار داوطلبانه یکی از نکات مهمی است که نباید از آن غافل شویم و نکته مهم‌تر اینکه مراکز نیکوکاری مرکز ثقل کارهای داوطلبانه هستند که باید از توان تخصصی افراد در زمان‌ها و مقاطع خاص، استفاده بهینه کنند. به طور مثال جامعه پزشکان با معاینه و جراحی‌های رایگان، معلمان با ارائه آموزش‌های رایگان با کیفیت، وکلا برای رفع مشکلات حقوقی، مهندسان به عنوان ناظران فنی در ساخت و تعمیر منازل نیازمندان و… ظرفیت عیظیمی را در چارچوب مراکز نیکوکاری فراهم کرده‌اند و الگویی را به وجود آورده‌اند که توان و تخصص خود را در اختیار جامعه هدف نیازمند قرار دهند.

این مراکز نیکوکاری در سال گذشته چه میزان کمک به اقشار محروم و نیازمند ارائه کردند؟

مراکز نیکوکاری در سال ۹۸ بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان کمک نقدی، غیر نقدی و خدماتی به نیازمندان سراسر کشور ارائه کردند که ۹ درصد در بخش جهیزیه و ازدواج، ۶ درصد در بخش مسکن، ۱۰ درصد در بخش تحصیل و آموزش، ۴۷ درصد در بخش سبد کالا و لوازم ضروری، ۹ درصد در بخش کمک به عیشت ایتام و ۱۳ درصد در سایر نیازهای موردی بوده است. ضمن اینکه در سال گذشته حدود ۱۱۸ میلیارد تومان نیز از سوی مرکز های نیکوکاری به زلزله ‌زدگان و سیل‌زدگان کمک شد.

در پویش ایران همدل مراکز نیکوکاری چه فعالیتی داشتند؟

در مرحله اول این پویش، مراکز نیکوکاری فعالیت زیادی داشتند و با ایجاد ۹۸۲ آشپزخانه، بیش از ۶ میلیون پرس غذای گرم بین نیازمندن توزیع شد. ضمن اینکه بیش از یک میلیون بسته معیشتی نیز توسط این مرکز ها بین نیازمندان توزیع شد. با توجه به شیوع بیماری کرونا، علاوه بر بسته‌های غذایی، بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیز به خانواده‌های نیازمند ارائه شد. در مرحله دوم پویش ایران همدل نیز که از عید غدیر آغاز شده است، مراکز نیکوکارانه با جدیت فعالیت‌ و توانشان را برای کمک به اقشار محروم و نیازمند قرار داده‌اند.

نظارت بر ورودی و خروجی کمک‌های نقدی و غیرنقدی مراکز به چه شکلی است؟

عملکرد مرکز های نیکوکاری کاملا شفاف است و تمام کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیران و نیکوکاران و سازمان‌ها و نهادها برای نیازمندان ، در سیستم یکپارچه تشکل‌های مردمی ثبت می‌شود که کمک موثری در هدایت جریان خیر و احسان، پرهیز از موازی‌کاری و ارائه گزارش به نیکوکاران دارد.