مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل با راه‌اندازی کارگاه قالیبافی و توسعه آن، به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و بانوان نیازمند اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری خیرین به نقل از سایت خبری کمیته امداد، بانوی کارآفرین اردبیلی پس از کسب مهارت، با دریافت هشت میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از کمیته امداد این استان وارد عرصه قالیبافی شد و پس از فعالیت‌های بسیار و از طریق مشاوره‌های متعدد، به کار خود توسعه داد که هم‌اکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۲۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.
قالی و فرش‌های تولیدی توسط این بانوان در طرح‌های اولیا و سایر طرح‌های بومی و منطقه‌ای بافته شده و علاوه بر اردبیل، به سایر استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

آنچه در ادامه می‌آید شرح زندگی این کارفرمای اردبیلی است:

۴۵ ساله و ساکن شهرستان اردبیل است. وارد کوچه که می‌شویم، گلدسته‌های مسجد دیده می‌شوند و پس از آن گنبد آبی رنگ و منقش به آیات الهی به چشم می‌آید. روبه‌روی مسجد، بر دیواری تابلوی «کارگاه قالیبافی» نصب شده و کنار آن در بزرگی است. زنگ در به صدا در می‌آید و پس از گشودن آن، همراه با حمید اکبریان، رئیس اداره منطقه یک کمیته امداد شهرستان اردبیل، مسئول خودکفایی و ناظر اشتغال‌زایی این نهاد وارد حیاط می‌شویم.
درختی بزرگ که شاخه‌هایش در آسمان فرو رفته‌اند، در وسط باغچه جلوه می‌کند و بوی گل‌های سرخِ اطراف درخت می‌تراود. خانه‌ای دو طبقه پیش‌ روی‌مان است. بانوی کارآفرین، طبقه پایین را کارگاه قرار داده و از طبقه بالا به عنوان منزل استفاده می‌کند.
در کارگاه را می‌گشاید و وارد می‌شویم. چندین دار قالی به چشم می‌خورد که دور تا دور اتاق چیده شده‌اند و حدود شش نفر از زنان سرپرست خانوار و سایر بانوان نیازمند در آنجا مشغول به فعالیت هستند.
بانوی کارآفرین نیز پس از خوش‌آمدگویی پشت یکی از قالی‌ها می‌نشیند و بافتن را شروع می‌کند. طرح‌ها و نقشه‌های بسیاری پیش روی‌شان است و با تار و پودها، گره‌های زندگی را به فرش، گره می‌زنند و پیش می‌روند.
گذشته‌ای تلخ را این بانوی کارآفرین با دو فرزند پسر پشت سرگذاشته است که دیگر حاضر نیست به آن دوران بازگردد و هم‌اکنون با روحیه‌ای بسیار پرنشاط می‌کوشد علاوه بر خود، برای سایر زنان سرپرست خانوار و دیگر بانوان بی‌بضاعت اشتغال پایدار و درآمد مناسب ایجاد کند.
وقتی دست دو کودکش را گرفت و روانه منزل پدری شد، تمام روزگار در برابر چشمانش تیره و تار شدند و دیگر هیچ امیدی را در زندگی نمیافت. پدر هم از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نبود و نمی‌توانست مشکلات پیش‌رو را رفع کند چه برسد به اینکه بخواهد به آنها هم کمک کند.
درماندگی و ناراحتی‌ها روز به روز بیشتر می‌شد و سخت‌تر اینکه زمان مدرسه رفتن کودکان فرارسیده بود. هرگز آن روزهای دشوار از ذهنش پاک نمی‌شود و کودکان نیز به خوبی با یاد دارند که در مقطعی مجبور به ترک تحصیل شدند تا باری از دوش مادر کم کنند.
روزنه‌های امید وقتی پدیدار شد که این خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل قرار گرفت و از تاریکی رهایی یافت. روزهای روشن در انتظارشان بود و دیگر غصه‌ها را باید به فراموشی می‌سپردند.
از همان روزهای نخست، مشاوره‌های کمیته امداد راهکارهای مناسبی را به این خانوار ارائه می‌کرد تا بتوانند در کنار مهارت‌های زندگی، گام در مسیر توانمندی بگذارند و به خودکفایی برسند. بانوی کارآفرین که در منزل پدری با بافت گلیم آشنا بود، پس از مشاوره‌های مددکاران، در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرد تا این مهارت را به صورت علمی‌تر بیاموزد و گواهی مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای اخذ کند.
در کارگاه‌های آموزشی جزو ممتازترین افراد بود و با اشتیاق بسیاری در کلاس حاضر شده و مهارت‌های قالیبافی و فرش‌بافی را می‌آموخت. حتی می‌توانست به دیگران کمک کند که بیشتر یادبگیرند و به آنها یاری می‌رساند تا بهتر فرش ببافند.
پس از اخذ مدرک مهارت‌آموزی، با دریافت هشت میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از کمیته امداد در زمینه قالیبافی وارد فعالیت شد. کنار دیواری در منزل کوچک‌شان، دار قالی را برپا کرد و پشت آن می‌نشست و می‌بافت. کودکان دیگر بزرگ شده بودند و هر یک در کنار درس، کار می‌کردند تا به مخارج زندگی کمک کنند و مادر نیز با گره زدن تار و پود، می‌کوشید آینده روشنی برای فرزندانش رقم بزند.
پس از حدود یک سال فعالیت که با تلاش‌های بسیار زیاد و مرغوبیت و کیفیت کالا، توانسته بود مشتری‌های خوبی پیدا کند، به دلیل اینکه منزل‌شان بسیار کوچک بود و می‌خواست به فعالیت‌هایش توسعه دهد، از آن منزل به جای دیگری نقل مکان کرد که بزرگ‌تر بود و دو طبقه و می‌توانست طبقه زیرین را به گسترش فعالیت‌هایش اختصاص دهد.
پس از جابه‌جایی به منزل استیجاری جدید، با دایر کردن دارهای قالی و دعوت از زنان سرپرست خانوار و بانوان نیازمند که در همسایگی آنها قرار داشتند، علاوه بر آموزش قالیبافی به آنها، تلاش کرد تا سفارش‌هایی از استان‌های همجوار مانند تبریز، زنجان و گیلان دریافت کرده و بر اساس آن به فعالیت‌های خود توسعه دهد.
روزهای نخست پس از آموزش به دو نفر، فعالیت را آغاز کرد و کم کم با افزایش مشتری‌ها، قالیبافان بیشتری به کارگاه قالیبافی اضافه شدند و کارها رونق گرفت. اکنون حدود ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاه قالیبافی مشغول به فعالیت هستند و می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را جبران کنند.
بر روی طاقچه‌ها، گل‌های بسیاری قرار دارد که طراوت خاصی به کارگاه داده‌اند. بانوی کارآفرین آنها را آبیاری می‌کند و در کنار رسیدگی به وضعیت افرادی که در کارگاهش مشغول به کار هستند، رسیدگی به گل‌ها را نیز در برنامه‌های خود قرار داده است.
او همچون آن درختِ تنومند در باغچه است که با تحمل سختی‌ها مقاوم شده و توانسته برای سایر افراد نیازمند شغل ایجاد کند. در حالی که خود ازبیماری رنج می‌برد و کمیته امداد استان اردبیل با ارائه خدمات درمانی می‌کوشد نیازهای دارویی‌اش را برطرف کند، چشم امید به درگاه خدا دارد که روز به روز به زندگی‌اش برکت دهد تا بتواند برای بانوان بی‌بضاعت دیگری فرصت شغلی مناسب فراهم کند.
صدای اذان از گلدسته‌های مسجد شنیده می‌شود و بانوان، کارگاه را برای اقامه نماز ترک می‌کنند. همچنان عطر بسیار خوشی از گل‌های سرخ در کارگاه و حیاط و حتی کوچه می‌پیچد.

  • منبع خبر : http://news.emdad.ir/fa/newsagency/171435/اشتغال-زایی-مددجوی-کارآفرین-اردبیلی-برای-20-نیازمند